Π. Μήτκας: Το ελληνικό πανεπιστήμιο δεν είναι πια απομονωμένη εκπαιδευτική νησίδα

Π. Μήτκας: Το ελληνικό πανεπιστήμιο δεν είναι πια απομονωμένη εκπαιδευτική νησίδα

Η ελληνική ανώτατη εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό ανθεκτικότητας και παρά τα σύνθετα προβλήματα που αντιμετωπίζει, διαθέτει το ανθρώπινο προσωπικό με το οποίο αντεπεξέρχεται στις προκλήσεις και προχωρά μπροστά, επισήμανε ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), Περικλής Μήτκας, μιλώντας στο συνέδριο «Thessaloniki Future Thinking Dialogues 2022» (TFTD), το οποίο διοργανώνει σε υβριδική μορφή το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με σκοπό την ανάδειξη της δυναμικής της Βορείου Ελλάδος σε πυλώνα συνεργασίας, ανάπτυξης και καινοτομίας.

Συζητώντας με τον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο του Hellenic American College, Δρ. Λεωνίδα Τζώνη, για πώς αλλάζουν οι μακροχρόνιες νοοτροπίες στην εκπαίδευση, ο κ. Μήτκας, επισήμανε, πως το πανεπιστήμιο «δεν είναι πια απομονωμένη εκπαιδευτική νησίδα που κάνει μετάδοση και παραγωγή γνώσης, αλλά έχει κάνει σοβαρά βήματα σε τομείς, όπως η διασφάλιση ποιότητας που εφαρμόζει, η αξιολόγηση, η πιστοποίηση, έχει εισάγει ψηφιακές υπηρεσίες, εφαρμόζει νέες πρακτικές δια βίου μάθησης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και σήμερα προχωρά στις επόμενες αλλαγές, όπως η διεθνοποίηση, που είναι ήδη γεγονός με τα ξενόγλωσσα προγράμματα προπτυχιακών σπουδών, ενώ κάνει σοβαρά βήματα στη σύνδεση με τη βιομηχανία και την αγορά εργασίας και την αποτίμηση του έργου που παράγεται». 

Σε ό,τι αφορά την προσέγγιση με την αγορά εργασίας, ο πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ, παρατήρησε, πως «η επιχειρηματικότητα και καινοτομία δεν είναι πια λέξεις ταμπού» και σημείωσε, πως μετά και τη δημιουργία νέου θεσμικού πλαισίου, αυξάνονται οι εταιρείες τεχνοβλαστοί (spin off) και το 2021 τα πανεπιστήμια δήλωσαν 13 νέες εταιρείες τεχνβλαστούς. 

Απαντώντας σε ερώτηση για τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, αλλά και τα μειονεκτήματα των ελληνικών πανεπιστημίων, ο κ. Μήτκας, σημείωσε, πως «διαθέτουν ένα εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό και πολύ καλό επίπεδο φοιτητών και οι διδάσκοντες συχνά με την εμπειρία που έχουν από ιδρύματα του εξωτερικού, στα οποία έχουν φοιτήσει ή εργαστεί, εισάγουν καλές πρακτικές  στην εκπαίδευση και στην έρευνα και καταφέρνουν κάτι δύσκολο, με πολύ λιγότερους αναλογικά πόρους, να μπορούν να συναγωνίζονται επάξια μεγάλα ιδρύματα της Βόρειας Ευρώπης και της Αμερικής».

«Η έρευνα και οι συνεργασίες με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα και επιχειρήσεις είναι δυνατό χαρτί, το επίπεδο των προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών γενικά είναι πιο απαιτητικό από αντίστοιχα στην Ευρώπη […] που σημαίνει ότι έχουμε αποφοίτους με υψηλό επίπεδο γνώσεων και είναι ελκυστικοί για σπουδές, ή εργασία στο εξωτερικό. Η καλή φήμη παραμένει ισχυρή», είπε. «Πολύ ισχυρό χαρτί είναι η ελληνική επιστημονική διασπορά που είναι πια πρόθυμη να βοηθήσει και η τεχνολογία και καινοτομίες τη φέρνουν πιο κοντά στα ελληνικά πανεπιστήμια», πρόσθεσε, εκφράζοντας την ελπίδα τα πανεπιστήμια να αξιοποιήσουν στην κατεύθυνση αυτή τις δυνατότητες που δίνουν οι διατάξεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.

Σε ό,τι αφορά τις αδυναμίες, ο κ. Μήτκας, αναφέρθηκε στη δυσμενή αναλογία φοιτητών προς διδάσκοντες, που όπως είπε, καθιστά δύσκολες πολλές τεχνικές διδασκαλίας, όπως οι εβδομαδιαίες ασκήσεις και ατομικές εργασίες και σε συνδυασμό με τη χαλαρή εξεταστική διαδικασία έχει αποτέλεσμα «η συσσώρευση των φοιτητών και στην επιμήκυνση του χρόνου λήψης πτυχίων».

Σημείωσε, ακόμη, πως οι «συχνές θεσμικές αλλαγές στον τρόπο που λειτουργούν τα πανεπιστήμια δεν τους επιτρέπει να εφαρμόσουν στρατηγικό σχεδιασμό, ή να έχουν μεσοπρόθεσμους στόχους να δημιουργήσουν ακαδημαϊκή παράδοση, όπως τα μεγάλα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια».

Δείτε επίσης: Μ, Σχοινάς: Η σημερινή γενιά του Erasmus να βγει μπροστά τώρα που απειλείται το αξιακό πλαίσιο της Ευρώπης από επίδοξους και απολυταρχικούς γείτονες

Loading