Αναλύοντας τη γνώση και την αλήθεια σύμφωνα με τον Πλάτωνα και τον Σωκράτη. Η γνώση, σύμφωνα με τον Θεαίτητο, αρχικά ορίζεται ως αίσθηση, δηλαδή ταυτίζεται με την αισθητηριακή αντίληψη. Στη συνέχεια, ο Σωκράτης συνδέει αυτήν την έννοια με τη διάσημη ρήση του Πρωταγόρα, «πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος». Αυτό το πλαίσιο αναδεικνύει τη σχετικότητα κάθε αλήθειας, καθώς ο καθένας ζει και αντιλαμβάνεται τη δική του πραγματικότητα. Υπό αυτή την οπτική γωνία, καθίσταται σαφές ότι δεν είναι δυνατόν να συμπέσουν οι ασφαλείς πραγματικότητες δύο διαφορετικών ανθρώπων.
Ακολούθως, ο Θεαίτητος προβαίνει σε έναν δεύτερο ορισμό της γνώσης, θεωρώντας την ως αληθινή κρίση. Στο πλαίσιο της ανάλυσης του ζητήματος, γίνεται διάκριση μεταξύ ψευδών και αληθών κρίσεων, ερευνώντας πώς προκύπτει το σφάλμα στην κρίση. Το τελικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι η γνώση δεν ταυτίζεται με την αληθινή κρίση.
Ο Θεαίτητος διατυπώνει έναν τρίτο ορισμό, αναγνωρίζοντας τη γνώση ως σωστή ή αληθινή κρίση συνδυασμένη με λόγο. Παρά την αδυναμία του να διατυπώσει έναν ικανοποιητικό ορισμό της βέβαιης γνώσης, η συζήτηση συμβάλλει στην κατανόηση της ουσίας της γνώσης και δημιουργεί προϋποθέσεις για την εξερεύνηση της αληθινής της φύσης.
*Στη φωτογραφία του παρόντος άρθρου, ο Θεαίτητος του Πλάτωνος (με επιμέλεια του γάλλου λογίου και εκδότη Henri Estienne Stephanus, Γενεύη, 1578).*
Πηγή περιεχομένου: in.gr