Η ψηφιακή διαφημιστική απάτη υπονομεύει την αγορά, κοστίζοντας δισεκατομμύρια και επηρεάζοντας τη βιομηχανία της διαφήμισης. Ο μέσος πολίτης το 2025 εκτίθεται καθημερινά σε εκατοντάδες ψηφιακές διαφημίσεις. Η πλειονότητα αυτών προέρχεται από το Διαδίκτυο, είτε εμφανίζονται δίπλα σε άρθρα είτε στα timelines κοινωνικών δικτύων. Η διαφήμιση έχει καταστεί το βασικό επιχειρηματικό μοντέλο του Διαδικτύου, όπως επισημαίνει ο Γκι Κριέφ, ελληνογάλλος επιχειρηματίας της τεχνολογίας και δημιουργός του βραβευμένου ντοκιμαντέρ Unclickable, που πρόσφατα κυκλοφόρησε στα κινηματογράφος και είναι διαθέσιμο στο Ertflix. Το ντοκιμαντέρ εστιάζει στην ψηφιακή διαφημιστική απάτη, η οποία αναμένεται να φτάσει τα 100 δισ. δολάρια φέτος.
Από το 2023, το ποσό που προορίζεται για διαδικτυακή διαφήμιση αλλά χάνεται λόγω απάτης ανέρχεται σε 84 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Juniper Research. Αυτό το ποσό αντιπροσωπεύει περίπου το 10% της συνολικής παγκόσμιας δαπάνης για ψηφιακή διαφήμιση για το 2023. Η απάτη στη διαδικτυακή διαφήμιση έχει τις ρίζες της σε μια εποχή που ξεκινά πριν από περίπου 15 χρόνια, με την εμφάνιση των χρηματιστηρίων διαφημίσεων. Ο Ογκουστιν Φου, αναλυτής ψηφιακών διαφημίσεων στις ΗΠΑ, εξηγεί πώς οι απατεώνες δημιουργούν χιλιάδες ψεύτικες ιστοσελίδες και χρησιμοποιούν bots για να δημιουργούν πλασματικές προβολές και κλικ.
Το κύριο αντικείμενο της απάτης είναι οι διαφημίσεις που πληρώνονται ανά κλικ ή προβολή, οδηγώντας τις διαφημιζόμενες εταιρείες να πληρώνουν για διαφημίσεις που δεν βλέπει κανένας. Οι διαφημιστές είναι οι πιο προφανείς θύτες αυτής της απάτης, αλλά υπάρχουν επίσης και δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι που θίγονται από κακόβουλο λογισμικό που χρησιμοποιείται για τη διενέργεια αυτής της απάτης. Η δημοσιογραφία, που βασίζεται στη διαφήμιση για τη χρηματοδότησή της, πλήττεται επίσης, καθώς οι ιστοσελίδες που κατασκευάζονται μόνο για να κερδίζουν από διαφημίσεις δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό για τους κανονικούς εκδότες.
Η κατάσταση στην ελληνική αγορά φαίνεται πιο ελεγχόμενη, με το ποσοστό της απάτης να υπολογίζεται ότι δεν ξεπερνά το 1% της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης. Ωστόσο, η Γεωργία Ζαχαράκη, διευθύντρια στρατηγικής προσέγγισης πελατών και καινοτομίας της Tempo OMD, επισημαίνει ότι η παρακολούθηση της απάτης συνεχίζεται με τη χρήση εργαλείων επαλήθευσης διαφημίσεων.
Πηγή περιεχομένου: in.gr