Έως τα τέλη του 2025 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί και παραδοθεί όλα τα χρηματοδοτούμενα από το Ταμείο Ανάκαμψης έργα στη ΒΙΠΕ Σίνδου, καθώς «μέχρι στιγμής τα πάντα εξελίσσονται ομαλότατα και με βάση το χρονοδιάγραμμα». Την πεποίθηση αυτή εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ AE, Θάνος Ψαθάς, κατά τη διάρκεια συζήτησης που διοργάνωσε το ΑΠΕ-ΜΠΕ στο ETVAVIPEStudio, με τη συμμετοχή επίσης της προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), επιχειρηματία Λουκίας Σαράντη και του αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης, Κώστα Γιουτίκα.
Παράλληλα, η ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ εξακολουθεί να επιδιώκει την επέκταση της ΒΙΠΕ Σίνδου, με προτεραιότητα στην προσπάθεια «ενσωμάτωσης» έκτασης του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης εντός των ορίων της. Επιπλέον, άμεσα, πιθανώς εντός του 2024, αναμένεται να καταθέσει αίτηση για την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης του νέου επιχειρηματικού πάρκου, εμβαδού 1000 στρεμμάτων, που σχεδιάζει να δημιουργήσει στο Λιτόχωρο Πιερίας, το οποίο θα μπορούσε να απορροφήσει μέρος της ζήτησης που εκδηλώνεται από Έλληνες και ξένους επενδυτές για οργανωμένα βιομηχανικά οικόπεδα στον ελληνικό Βορρά.
Επιπλέον, η ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ «βλέπει» προσεκτικά και το ζήτημα των περίπου 120 ανενεργών επιχειρήσεων που καταγράφονται εντός του επιχειρηματικού πάρκου στη Σίνδο -θέμα στο οποίο πιθανώς αναμένονται, βάσει του νόμου 4982, εξελίξεις μέχρι το 2030. Ο κ.Ψαθάς γνωστοποίησε ακόμα ότι η εταιρεία σχεδιάζει τη δημιουργία τεχνικών σχολών μέσα στη ΒΙΠΕ Σίνδου, με τους καταρτιζόμενους να μοιράζουν τον χρόνο τους μεταξύ κατάρτισης και πρακτικής άσκησης στις εγκατεστημένες βιομηχανίες.
Έργα, ιδέες και στόχος για δημιουργία τεχνικών σχολών μέσα στη ΒΙΠΕ
Αναλυτικότερα, όσον αφορά τα προγραμματισμένα έργα στη ΒΙΠΕ Σίνδου, συνολικού ύψους 15,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 7,6 εκατ. προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και τις ιδέες για μελλοντικές παρεμβάσεις, ο κ.Ψαθάς ανέφερε αναλυτικά όσα ήδη υλοποιούνται ή προγραμματίζονται: («ως προς το Ταμείο Ανάκαμψης) το κυριότερο κομμάτι των έργων αφορά, πρώτον, την αντικατάσταση του δικτύου ύδρευσης, διότι είναι παλιάς τεχνολογίας». Όπως είπε, πρόκειται να μπουν ηλεκτρονικά υδρόμετρα και παροχόμετρα, ώστε οι εγκατεστημένες εταιρείες, πολλές εκ των οποίων βασίζονται σημαντικά στο νερό για την παραγωγική τους διαδικασία, να μπορούν να βλέπουν άμεσα τις καταναλώσεις τους και να ρυθμίζουν ανάλογα την παραγωγή τους.
Δεύτερον, στο πλαίσιο των έργων έχει ήδη αρχίσει η περίφραξη της ΒΙΠΕ (η περίφραξη πρόκειται επίσης να ηλεκτροφωτιστεί) και έχει αποκατασταθεί ο οδοφωτισμός του επιχειρηματικού πάρκου στο μεγαλύτερο μέρος του. Επιπλέον, εντός του 2024 πρόκειται να εγκατασταθούν, κατά τον κ.Ψαθά, συνολικά 60 κάμερες, τόσο κατά μήκος της περίφραξης, όσο και μέσα στη ΒΙΠΕ για φύλαξη.
Τρίτον, πρόκειται να τοποθετηθούν μπάρες εκατέρωθεν της οδού Γοργοποτάμου. «Δεν μπορούμε να παρέμβουμε εκεί, γιατί η αρμοδιότητα για την οδό ανήκει στην Περιφέρεια, αλλά θα βάλουμε μπάρες εκατέρωθεν της Γοργοποτάμου με στατικούς φύλακες το βράδυ» γνωστοποίησε ο κ.Ψαθάς. Τέταρτον, θα γίνει αποκατάσταση του οδοστρώματος περίπου στο 80% της ΒΙΠΕ, αφότου ολοκληρωθούν οι εκσκαφές και η αντικατάσταση των δικτύων των ομβρίων κτλ, «ώστε να μην κάνουμε διπλές δουλειές». Στο τέλος του 2025 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί και οι ασφαλτοστρώσεις.
Παράλληλα, σχεδιάζεται με τη βοήθεια του δήμου Σίνδου η δημιουργία βρεφονηπιακού σταθμού, ενώ η ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ θέλει επίσης να δημιουργήσει σταθμό εξυπηρέτησης οδηγών φορτηγών, «ώστε οι άνθρωποι να εξυπηρετούνται, να έχουν ένα πιάτο φαγητό, να μπορούν να κάνουν ένα μπάνιο και να κοιμηθούν». Έχει δε ήδη ανακοινωθεί ότι σχεδιάζεται η εγκατάσταση σταθμού πρώτων βοηθειών και ασθενοφόρου, ώστε να υπάρχει δυνατότητα άμεσης διαχείρισης περιστατικών, σε μια ΒΙΠΕ όπου εργάζονται 28.000 άνθρωποι και υπάρχουν καθημερινά 35.000 επισκέπτες.
«Θέλουμε επίσης να φτιάξουμε τεχνικές σχολές μέσα στη ΒΙΠΕ, οι οποίες θα εξυπηρετούν τις εγκατεστημένες βιομηχανίες. Είμαστε στη διαδικασία της εξεύρεσης ενός οργανισμού με τον οποίον θα συνεργαστούμε. Αφού αναδείξουμε ποιες ειδικότητες θέλουμε, για κάποιο χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών, (οι καταρτιζόμενοι) τον μισό χρόνο θα είναι στη σχολή και τον άλλο μισό χρόνο μέσα στην ημέρα θα απασχολούνται στη βιομηχανία. Άρα δεν θα επιβαρύνουμε τα κρατικά ταμεία, θα είναι καθαρά ιδιωτικό το όλο θέμα, χρηματοδοτούμενο από τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις» εξήγησε ο κ.Ψαθάς, ενώ στο ερώτημα αν το όλο εγχείρημα είναι πιθανό να τελεσφορήσει ακόμα και εντός του 2025 απάντησε καταφατικά.
Ποια θα είναι η οικονομική συνεισφορά των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και σε τι διάστημα θα αποσβεστεί; Θα χρειαστεί οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις να εισφέρουν κεφάλαια στην αλλαγή εικόνας, που θα συντελεστεί στη ΒΙΠΕ Σίνδου; «Όλα τα έργα τα οποία κάνουμε είναι αυτοχρηματοδοτούμενα στο κομμάτι που δεν επιχορηγείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ποιοι θα δώσουν τα χρήματα αυτά; Οι ιδιοκτήτες των οικοπέδων μέσα στη ΒΙΠΕ, αυτοί που έχουν τα 7500 στρέμματα (…) Υπάρχει λοιπόν συμφωνία της συντριπτικής πλειονότητα των ιδιοκτητών, που σε ποσοστό 91%- 92%, ενέκριναν τα έργα αυτά. Στη φάση της κατασκευής, όλη η χρηματοδότηση προέρχεται από την ΕΤΒΑ. Δεν θα ζητήσουμε δηλαδή προκαταβολές από τις εταιρείες. Στη συνέχεια, σε βάθος 20ετίας- 25ετίας, αυτά τα έργα θα αποσβεστούν και ουσιαστικά η ΕΤΒΑ θα χρεώνει αυτή την απόσβεση στους ιδιοκτήτες» σημείωσε ο κ.Ψαθάς, επισημαίνοντας ότι η περαιτέρω χρηματοδότηση που απαιτείται (πέραν των κονδυλίων του Ταμείου) ανέρχεται σε 4,5 εκατ. ευρώ, «τα οποία με απαίτηση των ιδιοκτητών των επιχειρήσεων, θα …οδεύσουν στις οδούς κατά το μεγαλύτερο μέρος τους».
Τι θα γίνει με τις ανενεργές επιχειρήσεις εντός της ΒΙΠΕ;
Ο κ.Ψαθάς υπενθυμίζει ότι από το σύνολο των 7500 ωφέλιμων βιομηχανικών στρεμμάτων στη ΒΙΠΕ, ανενεργά είναι τα 700, δηλαδή περίπου το 10%. «Δεν είναι μεν ευχάριστο κάποιος να έχει έστω και ένα στρέμμα ανενεργό, αλλά είναι σαν μία πολυκατοικία που έχει 20 διαμερίσματα και μόνο τα δύο είναι ανοίκιστα. Πάντως, ο νόμος 4982 έχει απελευθερώσει λιγάκι τη δυναμική σε αυτό το θέμα, δίνοντας προθεσμία 6ετίας για την εκμετάλλευση των οικοπέδων από τους υφιστάμενους ιδιοκτήτες, διότι μετά μπαίνουν σε ισχύ άλλες διαδικασίες, αναγκαστικού πλειστηριασμού κτλ» τόνισε ο κ.Ψαθάς.
Υπάρχουν εξελίξεις γύρω από τις επεκτάσεις και το επιχειρηματικό πάρκο στο Λιτόχωρο;
Είναι γνωστό πως η ΒΙΠΕ Σίνδου χρειάζεται επέκταση. Έλληνες και ξένοι επενδυτές ζητούν εκτάσεις που προς το παρόν δεν υπάρχουν. Υπάρχει κάποια εξέλιξη ως προς τις εκτάσεις, που «κοίταζε» η ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, για να υλοποιηθεί αυτή η επέκταση ή ως προς το επιχειρηματικό πάρκο στο Λιτόχωρο, που θα μπορούσε μελλοντικά να απορροφήσει μέρος της ζήτησης για εκτάσεις; Όσον αφορά το επιχειρηματικό πάρκο στο Λιτόχωρο, ο κ.Ψαθάς είπε πως θα βρίσκεται σε προικισμένη περιοχή, αφού απέχει μόλις 70 χλμ από τη Θεσσαλονίκη, είναι πάνω στην ΠΑΘΕ, έχει σιδηροδρομικό σταθμό και ένα μικρό λιμάνι. «Άρα λέμε ότι μπορεί να λειτουργήσει ως πρώτη βαλβίδα ασφαλείας έναντι της ΒΙΠΕ Σίνδου (για την ικανοποίηση της ζήτησης για οικόπεδα) και θα καταθέσουμε πάρα πολύ σύντομα, πιθανώς και εντός του 2024, την αίτηση για να ενταχθεί κι αυτό στο Ταμείο Ανάκαμψης» σημείωσε.
Ως προς τις εκτάσεις που βολιδοσκοπούνται για ενσωμάτωση ώστε η ΒΙΠΕ να μεγαλώσει, προτεραιότητα της ΕΤΒΑ είναι σταθερά η έκταση που βρίσκεται εντός της ΒΙΠΕ Σίνδου κι ανήκει στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. «Ήδη ο νόμος δίνει τη δυνατότητα της ενσωμάτωσης και έχουμε κάνει την αίτηση για να ενσωματώσουμε αυτή την έκταση με αντάλλαγμα, δηλαδή δεν την παίρνουμε δωρεάν, αλλά την πληρώνουμε, με ένα ποσοστό από τα έσοδα (όχι τα καθαρά), που θα αποδίδεται στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης» διευκρίνισε.
Η Ενωτική Σίνδου και ο δυτικός προαστιακός
Απολύτως απαραίτητη χαρακτήρισε την κατασκευή της λεγόμενης «Ενωτικής Οδού Σίνδου» (σ.σ. θα ενώνει κάθετα μεταξύ τους τις εθνικές οδούς Θεσσαλονίκης-Αθήνας και Θεσσαλονίκης-Εδεσσας) ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης, Κώστας Γιουτίκας, ενώ έκανε ιδιαίτερη μνεία και στις δυνατότητες που διανοίγονται μέσω του δυτικού προαστιακού σιδηροδρόμου. «Η Ενωτική είναι ένα έργο πολύπαθο, για το οποίο όμως έχουν πλέον ωριμάσει πλήρως όλα τα τεχνικά δελτία και όλες οι απαραίτητες μελέτες. Είμαστε στο τελικό στάδιο να πάρουμε την έγκριση και από τον ΟΣΕ -καθώς θα κατασκευαστεί και αερογέφυρα πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές- προκειμένου το 2025 να εντάξουμε το έργο σε κάποιο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο. Προφανώς χρειάζεται να το εντάξουμε, γιατί μιλάμε για ένα έργο το κόστος του οποίου θα ξεπεράσει τα 25 εκατ. ευρώ, προκειμένου να κατασκευαστεί ο διπλός άξονας που θα έρχεται από τη Σίνδο μέχρι τη Γ’ Ζώνη της ΒΙΠΕ» επισήμανε ο κ.Γιουτίκας, γνωστοποιώντας πως στη Γ’ Ζώνη θα κατασκευαστεί μεγάλος κυκλικός κόμβος, όπου θα βρίσκεται και μια καινούργια είσοδος για τη ΒΙΠΕ.
Αναφερόμενος στον δυτικό προαστιακό, υπενθύμισε ότι την προηγούμενη εβδομάδα, στην πιο πρόσφατη συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό, Χρήστο Σταϊκούρα και στελέχη των ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, συναποφασίστηκε να δοθεί προτεραιότητα στον δυτικό προαστιακό σιδηρόδρομο, προκειμένου να δημιουργηθούν δύο καινούργιες στάσεις για την εξυπηρέτηση της ΒΙΠΕ, η μία στα βόρεια της, στην Αγχίαλο και η άλλη στα νότια, στη Σίνδο. Δεδομένου δε ότι τον Νοέμβριο θα λειτουργεί και το Μετρό Θεσσαλονίκης -από την αφετηρία του οποίου, στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό εκκινεί και ο δυτικός προαστιακός- «αν το 2025 έχουμε ανάδοχο για το έργο, τότε σε δύο χρόνια, το 2027, θα μπορούμε να μιλάμε για τη δυνατότητα οι εργαζόμενοι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης να μπορούν να κινηθούν από την Καλαμαριά και τη Μίκρα μέχρι και τη ΒΙΠΕ της Σίνδου, με ένα και μόνο εισιτήριο και γρήγορα» εξήγησε, ενώ υπενθύμισε και τα κρίσιμα έργα συντήρησης της οδού Γοργοποτάμου, από τις γραμμές του τρένου μέχρι και την έξοδο προς Θεσσαλονίκη, που θα ολοκληρωθούν νωρίτερα.
Η «δύσκολη και επίπονη διαδικασία» με τους ιδιοκτήτες γης στο Καλοχώρι
Απαντώντας τέλος σε ερώτημα για την εξυγίανση της Ατυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης του Καλοχωρίου στην οποία εδρεύουν πάνω από 800 επιχειρήσεις, σε μια άναρχα δομημένη και με ανεπαρκείς υποδομές έκταση 11500 στρεμμάτων, ο κ.Γιουτίκας υπενθύμισε όσα έχουν μέχρι στιγμής προχωρήσει και πρόσθεσε: «τώρα είμαστε στη δύσκολη και επίπονη διαδικασία να βρούμε όλους τους ιδιοκτήτες (των εκτάσεων). Έχουμε βρει μέχρι σήμερα το 80% των ιδιοκτητών και μέχρι το τέλος του 2024 θα βρούμε και το υπόλοιπο 20%, προκειμένου να τους καλέσουμε όλους μαζί για να προχωρήσουμε, γιατί πρέπει να υπάρχει συναίνεση τουλάχιστον του 51%. Εάν πάρουμε τη συναίνεση, τότε θα ζητήσουμε τη συμβολή της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, γιατί πρέπει να δημιουργηθεί ένας φορέας, που θα μελετήσει και θα υλοποιήσει συγκεκριμένα έργα». Ερωτηθείς αν το 80% των ιδιοκτητών που έχουν εντοπιστεί κλίνουν προς τη συναίνεση, ο κ.Γιουτίκας απάντησε πως πιστεύει ότι στο τέλος της ημέρας όλοι οι ιδιοκτήτες γης θα δουν τη μεγάλη εικόνα και θα συναινέσουν.
Ποιες τρεις παρεμβάσεις θα προτεραιοποιούσαν οι βιομήχανοι καθοδόν προς το 2030
Η οδική συνδεσιμότητα της ΒΙΠΕ, όπως και γενικά η ανεπάρκεια των δικτύων, αποτελεί διαχρονικά το μεγαλύτερο πρόβλημα για τις εγκατεστημένες στη Σίνδο βιομηχανίες, καθώς οι δρόμοι και οι συνδέσεις δεν είναι απαραίτητοι μόνο για τη μεταφορά των εξαγώγιμων προϊόντων, αλλά και των πρώτων υλών για την παραγωγή, όπως επισήμανε η πρόεδρος του ΣΒΕ, Λουκία Σαράντη.
Υπογράμμισε την ανάγκη να ολοκληρωθεί η Ενωτική Σίνδου και να δημιουργηθούν τα απαραίτητα logistics hubs και πρόσθεσε πως χωρίς επαρκείς συνδέσεις με τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα και το λιμάνι, ώστε να αναπτυχθούν οι συνδυασμένες μεταφορές, αλλά και χωρίς μεγαλύτερη χωρητικότητα των ηλεκτρικών δικτύων και καλής ποιότητας ρεύμα, η βιομηχανία δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστική.
Ερωτηθείσα σε ποια τρία θέματα θα έδινε την προτεραιότητα ως βιομήχανος, για την αναβάθμιση της ΒΙΠΕ καθοδόν προς το 2030, απάντησε πως αν ληφθεί ως δεδομένο ότι τα έργα που έχουν ανακοινωθεί θα ολοκληρωθούν νωρίτερα, η ίδια θα προτεραιοποιούσε τα εξής τρία σημεία: πρώτον, θα έδινε έμφαση στη διευκόλυνση της πρόσβασης στη ΒΙΠΕ, μέσω της βελτίωσης της συνδεσιμότητας. Δεύτερον, θα αναβάθμιζε τα δίκτυα ηλεκτροδρότησης και τρίτον θα λάμβανε μέριμνα για την επεκτασιμότητα της ΒΙΠΕ, δεδομένου ότι πέραν των ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων, που θέλουν να αποκτήσουν για πρώτη φορά παρουσία εκεί, υπάρχουν και οι ήδη εγκατεστημένες, που θα ήθελαν να επεκτείνουν τις εγκαταστάσεις τους με νέες επενδύσεις.