Υπολογιστές, λέξεις και άνθρωποι ανταμώνουν στα Χανιά

Υπολογιστές, λέξεις και άνθρωποι ανταμώνουν στα Χανιά

Τελικά, ένα παιχνίδι μπορεί να υπάρχει στη ζωή μας, να δημιουργεί μία «αποθήκη» καλής διάθεσης, χαμόγελων, συμμετοχής και συνύπαρξης, έστω και από απόσταση. Αυτό συμβαίνει με το παιχνίδι «121 Λέξεις» το οποίο αφορά σε ένα διάχυτο παιχνίδι αφήγησης και συλλογής μικροδιηγημάτων στην πόλη των Χανίων, το οποίο είναι διαθέσιμο μέσω της πλατφόρμας διάχυτων παιχνιδιών Rollick Games που έχει αναπτύξει το Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών (TUC/MUSIC) της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ) του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ μίλησε για τη συγκεκριμένη εφαρμογή, το παιχνίδι των λέξεων και της συμμετοχής, με τον καθηγητή Νεκτάριο Γιολδάση μέλος Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) της Σχολής ΗΜΜΥ Πολυτεχνείου Κρήτης, ο οποίος συνεργάστηκε με τον συγγραφέα Φοίβο Σταμπολιάδη με αφορμή το βιβλίο του, «Μπλουζ στην Ερημιά». Όπως εξήγησε ο καθηγητής κ. Γιολδάσης «Το παιχνίδι προσκαλεί τους πολίτες να αξιοποιήσουν δημιουργικά τον χρόνο τους στη στάση, στο πάρκο, στον κήπο ή οπουδήποτε αλλού στα Χανιά. Το βασικό χαρακτηριστικό της συλλογής ιστοριών “Μπλουζ στην Ερημιά” είναι ότι, αποτελείται από μικροδιηγήματα έκτασης 121 λέξεων τα οποία, σαν φωτογραφικά στιγμιότυπα που παγώνουν μια ριπή του χρόνου και την απαθανατίζουν, ασχολούνται με σημαντικά ζητήματα της ζωής όπως είναι ο έρωτας, ο θάνατος, η σχέση μας με τους άλλους, οι προσωπικές μας διαψεύσεις και τα διλήμματα, το νόημα της ζωής και άλλα».

Όπως μας λέει, το παιχνίδι «121 Λέξεις» έχει λιγότερα στοιχεία παιχνιδιού και περισσότερα στοιχεία αφήγησης. Είναι δηλαδή ένας οδηγός πόλης; «Όχι. Απέχει από τη γενικά αποδεκτή ιδέα ενός κινητού οδηγού πόλης, o οποίος παρουσιάζει στους χρήστες πληροφορίες ή γεγονότα για τα αξιοθέατα γύρω τους. Ο βασικός του στόχος, είναι να εμπλουτίσει την καθημερινότητα των κατοίκων και να μετατρέψει την περιήγησή τους μέσα στην πόλη σε μια πιο συναρπαστική εμπειρία μέσω της ανάγνωσης των διηγημάτων. Κάθε ιστορία είναι η αφορμή να καταδυθεί ο αναγνώστης σε κόσμους φανταστικούς ή χτισμένους σε αληθινά βιώματα του δημιουργού της. Με αυτό το σκεπτικό το παιχνίδι 121 λέξεις προσπαθεί να δημιουργήσει οάσεις μυθοπλασίας “ διασπείροντας” μικρό-ιστορίες μέσα στο αστικό περιβάλλον. Οι ιστορίες είναι μικρές και αυτοτελείς, χωρίς κάποια προκαθορισμένη σειρά ανάγνωσης, με φωτογραφίες του συγγραφέα, ώστε να γίνει η αφορμή, ο αναγνώστης-παίχτης να δημιουργήσει αυθόρμητα τις δικές του ιστορίες και να γίνει κρίκος μιας μεγάλης παρέας που το κάθε μέλος της γίνεται τελικά πηγή έμπνευσης, δημιουργίας και ενίοτε προβληματισμού για τους άλλους».

Στο πλαίσιο του παιχνιδιού, οι 55 ιστορίες του βιβλίου «Μπλουζ στην Ερημιά» του συγγραφέα κ. Σταμπολίαδη, έχουν τοποθετηθεί ιδεατά σε διάφορα σημεία της πόλης, κυρίως σε στάσεις του αστικού ΚΤΕΛ Χανίων και είναι προσπελάσιμες, ανιχνεύσιμες, μέσα από το κινητό τηλέφωνο των χρηστών με τη χρήση της εφαρμογής Rollick. Όταν οι χρήστες, που συμμετέχουν στο παιχνίδι, πλησιάζουν μια ιστορία, η εφαρμογή τους ειδοποιεί και τους προτρέπει να τη διαβάσουν.

«Ιστορίες που τους αρέσουν, μπορούν να τις κρατάνε στο ιδεατό “σακίδιο” τους, και όταν μαζέψουν αρκετές, μπορούν και αυτοί να μοιραστούν τις δικές τους μικρό-ιστορίες μυθοπλασίας», μας λέει ο κ. Γιολδάσης προσδοκία του οποίου μαζί με τον κ. Σταμπολιάδη είναι «…με αφορμή τα 55 μικροδιηγήματα του βιβλίου, να παρακινηθούν οι πολίτες των Χανίων, να συνεισφέρουν πολλές ακόμη ιστορίες μυθοπλασίας, ώστε να γεμίσει η πόλη από άκρη σε άκρη. Να υπάρχει δηλαδή σε κάθε σημείο της πόλης μια πηγή ψυχαγωγίας, έμπνευσης και δημιουργίας». Το παιχνίδι διατίθεται δωρεάν στην πλατφόρμα διάχυτων παιχνιδιών Rollick Games, την οποία οι χρήστες μπορούν να τη χρησιμοποιούν για να σχεδιάζουν, να δημοσιεύουν, να παίζουν και να διαχειρίζονται διάχυτα παιχνίδια χωρίς να χρειάζονται γνώσεις προγραμματισμού.

«Κάθε ιστορία είναι η αφορμή να καταδυθεί ο αναγνώστης σε κόσμους που έπλασε ο συγγραφέας, είτε φανταστικούς είτε χτισμένους σε αληθινά βιώματα και εμπειρίες. Κάθε ιστορία είναι το έναυσμα ώστε ο αναγνώστης να ξαναδιαβάσει μέσα του κάθε μία από αυτές και να ξαναδεί με νέα οπτική τις φωτογραφίες που τις συνοδεύουν», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο συγγραφέας Φοίβος Σταμπολιάδης, ο οποίος είναι γεννημένος στην Αθήνα το 1977 σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο και Μέσα Επικοινωνίας στο Πάντειο, ενώ διαθέτει μεταπτυχιακό τίτλο στο Τμήμα Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου του Lancaster. Ασχολείται δε τα τελευταία 20 χρόνια με τη φωτογραφία, έχοντας συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και την Κύπρο με πολλές διακρίσεις, δημοσιεύσεις σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά φωτογραφίας. Διηγήματα και ποιήματά του έχουν δημοσιευτεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά λογοτεχνίας, με το βιβλίο του «Μπλούζ στην Ερημιά» να πρωταγωνιστεί στην πλατφόρμα Rollick Games. Όπως μας είπε: «Νέες εικόνες, νέα συναισθήματα που γεννιούνται και παλιά που έρχονται στην επιφάνεια, μια νέα προσωπική αντίληψη για τα ζητήματα που πραγματεύεται και ο συγγραφέας, είναι τελικά το κέρδος της ανάγνωσης. Μια νέα ανάγνωση που μπορεί να γίνει και η αφορμή ο αναγνώστης-παίχτης να δημιουργήσει ο ίδιος, μέσω της πλατφόρμας, αυθόρμητα τις δικές του ιστορίες στην διάρκεια της αναμονής του στην στάση. Να γίνει κρίκος δηλαδή, μιας μεγάλης παρέας που το κάθε μέλος της γίνεται τελικά πηγή έμπνευσης, δημιουργίας και ενίοτε προβληματισμού».

«Η κύρια ιδέα σε τέτοια παιχνίδια είναι ότι ο φυσικός χώρος αναμειγνύεται με τον ψηφιακό χώρο σε διαδραστικές ιστορίες με τη βοήθεια φορητών συσκευών σε ένα υβριδικό περιβάλλον όπου τα όρια μεταξύ του φυσικού και του φανταστικού είναι θολά και ο πραγματικός κόσμος αναμιγνύεται με τον ιδεατό που δημιουργείται από το παιχνίδι», εξηγεί ο καθηγητής της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ) του Πολυτεχνείου Κρήτης. Για να συμμετάσχουν στο παιχνίδι αυτό, οι χρήστες πρέπει να έχουν εγκατεστημένη την εφαρμογή Rollick στο κινητό τους (Android ή iOS), η οποία διατίθεται δωρεάν μέσω των σχετικών app stores, και να μπουν στον «κόσμο» του παιχνιδιού «121 λέξεις». «Εφόσον βρίσκονται στα Χανιά, θα έχουν πρόσβαση στις ιστορίες του βιβλίου, αλλά και σε ιστορίες άλλων χρηστών που μπορεί να υπάρχουν σε κάθε σημείο της πόλης. Όταν πλησιάζουν κοντά σε μια ιστορία, η εφαρμογή θα προσπαθεί να τους ειδοποιεί αυτόματα, εφόσον είναι ανοικτή. Η συλλογή ιστοριών από τους χρήστες γίνεται και αυτή από το κινητό τους μέσω της εφαρμογής Rollick. Αφού οι χρήστες κρατήσουν τουλάχιστον 5 ιστορίες στο ιδεατό “ σακίδιό” τους, τότε μπορούν να δημιουργούν τις δικές τους ιστορίες (μέχρι μια τη μέρα). Δημιουργούν την ιστορία τους μέσα από την εφαρμογή, τη συνοδεύουν με μια φωτογραφία δική τους και την τοποθετούν στο σημείο της πόλης που θέλουν. Εφόσον δημοσιευθεί, άλλοι χρήστες/παίκτες θα μπορούν να τη δουν και να τη διαβάσουν όταν πλησιάζουν κοντά».

Ο Νεκτάριος Γιολδάσης είναι μέλος του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ) του Πολυτεχνείου Κρήτης. Είναι ο υπεύθυνος της πλατφόρμας διάχυτων παιχνιδιών Rollick Games (https://rollick.tuc.gr) και δημιουργός του παιχνιδιού. Είναι απόφοιτος του τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης από τη σχολή ΗΜΜΥ του Πολυτεχνείου Κρήτης. Έχει μεγάλη εμπειρία στο σχεδιασμό και την υλοποίηση πληροφοριακών συστημάτων, υποδομών για διαχείριση δεδομένων (και μετά-δεδομένων), αλλά και εφαρμογών τελικού χρήστη. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, τη μοντελοποίηση και διαχείριση ροών εργασιών σε κατανεμημένα περιβάλλοντα, μοντελοποίηση και διαχείριση δεδομένων, υπηρεσίες και υποδομές νέφους, εφαρμογές διαδικτύου και κινητών συσκευών, επικοινωνία ανθρώπου – υπολογιστή. Εξηγώντας τι ακριβώς είναι η πλατφόρμα Rollick Games είπε στο ΑΠΕ ΜΠΕ ότι: «Η πλατφόρμα Rollick Games είναι μια ολοκληρωμένη λύση που επιτρέπει το σχεδιασμό, την ανάπτυξη, τη δημοσίευση, το παίξιμο και τη διαχείριση διάχυτων παιχνιδιών χωρίς γνώσεις προγραμματισμού. Έχει σχεδιαστεί και αναπτυχθεί από το Εργαστήριο Κατανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων Πολυμέσων (MUSIC) της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου Κρήτης και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από οποιονδήποτε δωρεάν. Αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου G4M (Game for Marketing) και χρηματοδοτήθηκε από την Περιφέρεια Κρήτης (ΕΣΠΑ 2014-2020), με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πλατφόρμα παρέχει μια πληθώρα χαρακτηριστικών τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν κατά βούληση από τους σχεδιαστές παιχνιδιών. Τέτοια χαρακτηριστικά είναι ιδεατοί χαρακτήρες, αλληλεπιδραστικά αντικείμενα, αποστολλές παικτών, μηνύματα, ερωτήσεις, συζητήσεις, ιδιότητες/ικανότητες παικτών ή αντικειμένων, προσφορές, εικονική αγορά (marketplace) με εικονικό νόμισμα και δυνατότητες ανταλλαγής αποκτημάτων, και πολλά άλλα. Δίνει επίσης τη δυνατότητα για την ανάπτυξη παιχνιδιών ενός ή πολλών παικτών, παιχνιδιών με ελεγχόμενη πρόσβαση, παιχνιδιών με φυσική ή ιδεατή κίνηση στο χώρο, κ.α.».

Μ. Λαμπαθάκης

©Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Loading