Υψηλά στην ατζέντα του επιχειρείν βρίσκεται πλέον ο όρος της επιχειρηματικής υπευθυνότητας που συνδέεται άμεσα με την βιώσιμη ανάπτυξη τόσο των ίδιων των επιχειρήσεων τους όσο και γενικότερα της οικονομίας. Ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις που σέβονται την πελατεία τους αλλά και το κοινωνικό περιβάλλον έχουν ενσωματώσει αρχές που προβλέπονται στο ευρύ πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και κανόνων που προβλέπονται από διεθνή φόρα αλλά και από τον χάρτη-οδηγό που έχει θεσπίσει ο ΟΗΕ και προβλέπει “17 Στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη”, που υιοθετούνται από τις επιχειρήσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αν ενεργοποιηθεί ακόμη και το 1% των παγκοσμίως διαθεσίμων οικονομικών πόρων από το παγκόσμιο ΑΕΠ για τη στήριξη του οδικού αυτού χάρτη του ΟΗΕ για την Βιώσιμη Ανάπτυξη, το μεγάλο κενό που υπάρχει σήμερα για την ανάπτυξη πολιτικών και δράσεων από τις επιχειρήσεις στον τομέα της κάλυψης αναγκών της κοινωνίας θα μπορούσε να καλυφθεί, αναφέρεται σε μελέτη του Global Compact του ΟΗΕ.
Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ/ΜΠΕ ο Γιάννης Ρούντος, επικεφαλής των εταιρικών υποθέσεων της Interamerican, οι 17 αυτοί “Στόχοι” του ΟΗΕ αποτελούν ένα «χάρτη πορείας», καθοδηγητικό για τα βήματα των επιχειρήσεων που μπορεί να αποφέρουν αποτελέσματα. Οι επιχειρήσεις και οργανισμοί πού υιοθετούν τη λογική της κοινωνικής υπευθυνότητας, αντιλαμβάνονται πόσο ουσιαστικό είναι να υπάρχει ένα πεδίο κοινής αναφοράς για τη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης. Σε διεθνές επίπεδο περισσότερες από 1.400 πολυεθνικές επιχειρήσεις έχουν ορίσει εσωτερικά μια τιμή του άνθρακα σε σχέση με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Με την τιμή αυτή μπορούν να συνυπολογίσουν τις επενδυτικές αποφάσεις τους και να κατευθύνουν ανάλογα και τις επιχειρηματικές δραστηριότητές τους. Σήμερα, αναφέρει ο κ. Ρούντος, είναι γνωστό πως οι εταιρείες που προσφέρουν συνολική αξία στους ανθρώπους και στον πλανήτη, έχουν καλύτερα αποτελέσματα. Η Interamerican, ήδη, μέσα από συγκεκριμένες πρακτικές, έχει προσεγγίσει λιγότερο ή περισσότερο 14 από τις 17 Στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.
Οι επιχειρήσεις σήμερα έχουν να διαχειριστούν μια μεγάλη πρόκληση, την κυκλικότητα της οικονομίας, συνδυάζοντας αποτελέσματα σε σύντομο χρονικό διάστημα με μεσομακροπρόθεσμη στρατηγική, σε ένα πλαίσιο συνεχούς αλληλεπίδρασης με το κοινωνικό περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό στη διακυβέρνηση και τη λήψη των αποφάσεων, οι επιχειρήσεις χρειάζεται να λογαριάζουν το κοινωνικό «σώμα» και να έχουν μια ανθρωποκεντρική θεώρηση της αποστολής τους. Η αναγκαιότητα, αυτή φέρνει στο προσκήνιο την ηθική Ευθύνη. Όπως αναφέρει ο κ.Ρούντος, η θεμελιώδης αυτή αξία χαρακτηρίζει πλέον τη φυσιογνωμία μιας σύγχρονης, βιώσιμης επιχείρησης.
Γύρω από την Ευθύνη μπορεί να κτιστεί ένα αξιακό σύστημα που, διαπνέοντας την εταιρική κουλτούρα, δημιουργεί παράδοση στον οργανισμό, παρέχοντας τη σιγουριά της εταιρικής συνοχής και της κοινωνικής αποδοχής – ένα είδος «κοινωνικής άδειας λειτουργίας». Κατ’ ακολουθία, η αξία της Ευθύνης στην επιχειρηματική αποστολή κάνει ευδιάκριτο τον δρόμο για χρηστές, αποτελεσματικές συμπεριφορές και πρακτικές. Επαγωγικά η υπευθυνότητα, ως συμπεριφορά σε κάθε επιχειρησιακή δραστηριότητα, αποτελεί ζήτημα επιχειρηματικού πολιτισμού. Στο παρόν, όπως παρατηρεί το στέλεχος της Interamerican, βρισκόμαστε σε μια φάση δυναμικού αναπροσδιορισμού του χαρακτήρα – της φυσιογνωμίας και του ρόλου των επιχειρήσεων, που «πυροδοτείται» από τις δραστικές μεταβολές στο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον.
Η κερδοφορία
Η κερδοφορία εξακολουθεί να αποτελεί πρωταρχικό στόχο μιας επιχείρησης, αλλά ως αποτέλεσμα μόνον δεν αρκεί για τη βιωσιμότητα. Ως προς τους οικονομικούς όρους, όπως αναφέρει ο κ.Ρούντος, είναι πιο ουσιαστικό να αναφερόμαστε στη σημασία της φερεγγυότητας για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Η φερεγγυότητα αντανακλάται στη σταθερότητα της σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ εταιρείας και πελατών. Είναι καιρός για την ασφαλιστική αγορά, που έχει πληγωμένη αξιοπιστία από το παρελθόν, να υπάρξει μια αποκατάσταση με ανάκτηση της εμπιστοσύνης. Η Κοινοτική Οδηγία Solvency II, το σύνθετο κανονιστικό πλαίσιο για την προστασία των ασφαλισμένων και η συμμόρφωση των επιχειρήσεων που ελέγχονται αυστηρά από την αρμόδια Εποπτική Αρχή, παρέχουν στις εταιρείες τη δυνατότητα, πλέον, για έναν υγιή ανταγωνισμό, με όρους φερεγγυότητας. Από εκεί και πέρα, η βιωσιμότητα μιας επιχείρησης τροφοδοτείται από τη δημιουργία αξίας για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, από το κοινωνικοοικονομικό αποτύπωμα που δημιουργεί. Όπως επισημαίνει ο επικεφαλής των σχέσεων, της επικοινωνίας και της υπευθυνότητας της εταιρείας, στην Interamerican αξιολογούνται με τη μέτρηση του SocioEconomic Impact, η ποιότητα και αποτελεσματικότητα του συστήματος υπευθυνότητας και βιώσιμης ανάπτυξης της εταιρείας. Η Interamerican είναι μεταξύ ελαχίστων οργανισμών στην Ελλάδα, που έχουν προχωρήσει στη μελέτη του αποτυπώματος τους.