ΑΑΔΕ: Η αφαίρεση πινακίδων από την Τροχαία δεν είναι «δεσμευτική»

ΑΑΔΕ: Η αφαίρεση πινακίδων από την Τροχαία δεν είναι «δεσμευτική»

Εντολή να μη δέχονται πλέον οι εφορίες δηλώσεις ακινησίας ιδιοκτητών αυτοκινήτων, σε περιπτώσεις που το όχημά τους τέθηκε σε ακινησία λόγω αφαίρεσης πινακίδων και αδείας κυκλοφορίας επειδή πιάστηκαν να κυκλοφορούν ανασφάλιστοι, δίνει η ΑΑΔΕ.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι ιδιοκτήτες να πληρώνουν κανονικά τα τέλη κυκλοφορίας και ας μην κυκλοφορούν το όχημά τους, λόγω αφαίρεσης πινακίδων.

Με νέα εγκύκλιο (ΠΟΛ.1191/2018) ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής, επισημαίνει ότι κακώς οι εφορίες δέχονταν ως τώρα σαν «αναγκαστική ακινησία» την αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας από την Τροχαία, για τον λόγο ότι –εφόσον αυτό συμβεί το όχημα κυκλοφορούσε ανασφάλιστο- ο ιδιοκτήτης μπορεί να πάρει πίσω άμεσα τις πινακίδες πληρώνοντας το σχετικό πρόστιμο.

Επιπλέον, όπως επισημαίνει, «έχει παρατηρηθεί κατάχρηση της δυνατότητας θέσης οχημάτων σε αναγκαστική ακινησία στις Δ.Ο.Υ. για λόγους που ανάγονται σε κατάσχεση/παρακράτηση των στοιχείων κυκλοφορίας από δημόσια αρχή» και ξεκαθαρίζει ότι «όταν η κατάσχεση/παρακράτηση αφορά σε χρονικό διάστημα μικρότερο του έτους (π.χ. 3, 6 ή 9 μηνών) τα σχετικά αιτήματα δεν γίνονται δεκτά». Και αυτό μάλιστα, όπως τονίζεται, «ανεξαρτήτως του εάν αφορούν υποχρεωτική παρακράτηση για το χρονικό αυτό διάστημα ή αφορούν παρακράτηση που αίρεται με την καταβολή τυχόν προβλεπόμενου προστίμου ή προσκόμισης δελτίου τεχνικού ελέγχου κλπ».

Συγκεκριμένα η εγκύκλιος Πιτσιλή εκδόθηκε «κατόπιν γραπτών και προφορικών ερωτημάτων προς την Υπηρεσία μας αναφορικά με το εάν, οχήματα που καταλαμβάνονται ως ανασφάλιστα, δύνανται εφεξής να τίθενται σε αναγκαστική ακινησία».

Η εγκύκλιος αναφέρει τα εξής:

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 22, παρ. 6, του ν. 2367/1953, επιτρέπεται η έκπτωση των τελών κυκλοφορίας σε περίπτωση αναγκαστικής ακινησίας οχήματος, λόγω είτε κλοπής είτε υπεξαίρεσης αυτού είτε ανωτέρας βίας.

2. Σύμφωνα με το αρ. πρωτ. ΔΕΕΦ Β 1040412 ΕΞ 2016/10-3-16 έγγραφο της Υπηρεσίας μας το οποίο κοινοποιήθηκε σε όλες τις Δ.Ο.Υ. μεταξύ των περιπτώσεων που συνιστούν λόγο ανωτέρας βίας για τη θέση οχήματος σε αναγκαστική ακινησία συμπεριελήφθη και η περίπτωση «κατάσχεσης (υποχρεωτικής παρακράτησης) των στοιχείων κυκλοφορίας από αρμόδια δημόσια αρχή και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα όπως αυτό ορίζεται από διατάξεις νόμων».

Εκεί αναφέρεται σαν ενδεικτικό παράδειγμα τέτοιας περίπτωσης, αυτό της υποχρεωτικής κατάσχεσης των στοιχείων από την Τροχαία για ορισμένο χρονικό διάστημα (2 έτη και σε υποτροπή για 3 έτη) για κυκλοφορία του οχήματος ως ανασφάλιστου (διατάξεις που τότε ίσχυαν μέχρι την αντικατάστασή του από τις διατάξεις του ν. 4289/2014).

Περαιτέρω με το ίδιο έγγραφο διευκρινίστηκε ότι, δεν συνιστά λόγο ανωτέρας βίας για τη θέση οχήματος σε αναγκαστική ακινησία η από δημόσια αρχή αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας οχήματος, όταν αυτά μπορούν υπό προϋποθέσεις, όπως η άμεση καταβολή διοικητικού προστίμου ή η ολοκλήρωση του τεχνικού ελέγχου του οχήματος να επιστραφούν.

3. Με τις διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 4286/2014 αντικαταστάθηκαν οι διατάξεις της παρ. 4 του αρ. 5 του πδ 237/1986 (110 Α΄), με τις οποίες οριζόταν ως υποχρεωτική κύρωση η παρακράτηση των στοιχείων κυκλοφορίας οχήματος για ορισμένο χρονικό διάστημα όταν αυτό εντοπίζεται ανασφάλιστο ή/και εμπλέκεται σε ατύχημα όντας ανασφάλιστο.

Με τις νέες διατάξεις ορίζεται πλέον ότι επιστρέφονται η αφαιρεθείσα άδεια κυκλοφορίας του οχήματος μετά των κρατικών πινακίδων στον κύριο ή κάτοχο αυτού, με την προσκόμιση απόδειξης πληρωμής του κατά περίπτωση επιβληθέντος διοικητικού προστίμου και του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης του οχήματος.

4. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω διευκρινίζεται ότι δεν συνιστά λόγο ανωτέρας βίας για τη θέση οχήματος σε αναγκαστική ακινησία η παρακράτηση των στοιχείων οχήματος από την Τροχαία ανασφάλιστου οχήματος, διότι τα στοιχεία κυκλοφορίας δύναται να επιστρέφονται στον κάτοχο ανά πάσα στιγμή, με την καταβολή του προβλεπόμενου προστίμου.

Η κατάσχεση των στοιχείων κυκλοφορίας οχήματος από δημόσια αρχή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα εξακολουθεί να συνιστά λόγο αναγκαστικής ακινησίας μόνο σε περιπτώσεις που οι σχετικές διατάξεις προβλέπουν ως υποχρεωτική την παρακράτηση των στοιχείων από την δημόσια αρχή για το διάστημα αυτό.

Κατά συνέπεια, από την κοινοποίηση της παρούσας οι Δ.Ο.Υ. δεν θα κάνουν πλέον δεκτά, αιτήματα φορολογουμένων περί θέσης του οχήματός τους σε αναγκαστική ακινησία, τα οποία υποβάλλονται με το δικαιολογητικό της παρακράτησης των στοιχείων κυκλοφορίας από την Τροχαία, λόγω κυκλοφορίας του οχήματος ως ανασφάλιστου, ανεξαρτήτως του χρονικού διαστήματος για το οποίο έχουν – καταρχήν – παρακρατηθεί τα στοιχεία αυτά, καθώς η παρακράτηση αυτή δεν είναι πλέον δεσμευτική και αίρεται άμεσα με την καταβολή του σχετικού προστίμου.

5. Τέλος, επειδή έχει παρατηρηθεί κατάχρηση της δυνατότητας θέσης οχημάτων σε αναγκαστική ακινησία στις Δ.Ο.Υ. για λόγους που ανάγονται σε κατάσχεση/παρακράτηση των στοιχείων κυκλοφορίας από δημόσια αρχή, υπενθυμίζεται ότι, όταν η κατάσχεση/παρακράτηση αφορά σε χρονικό διάστημα μικρότερο του έτους (π.χ. 3, 6 ή 9 μηνών) τα σχετικά αιτήματα δεν γίνονται δεκτά, και αυτό ανεξαρτήτως του εάν αφορούν υποχρεωτική παρακράτηση για το χρονικό αυτό διάστημα ή αφορούν παρακράτηση που αίρεται με την καταβολή τυχόν προβλεπόμενου προστίμου ή προσκόμισης δελτίου τεχνικού ελέγχου κλπ.

Loading

Play