Την εκτίμηση ότι τα αυτόνομα οχήματα θα αλλάξουν τη ζωή μας περισσότερο από ό,τι το ‘Ιντερνετ και ότι θα έχουν ισχυρή επιρροή στην καθημερινότητά μας τα επόμενα 15 χρόνια, εκφράζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Νίκος Χρυσός, διευθυντής Καινοτομίας της Cisco για τις αγορές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Ρωσίας. Μάλιστα, δεν αποκλείει ακόμη και την κατάργηση της ιδιοκτησίας αυτοκινήτου! Όπως λέει, πιστεύει πως υπάρχουν σήμερα “μερικά μεγάλα λάθη” στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζεται το θέμα των autonomous vehicles (AV), ενώ διατυπώνει την εκτίμηση ότι τα ιδιόκτητα αυτόνομα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό πιθανότατα είναι ένα μεταβατικό στάδιο, πριν από το επόμενο μεγάλο βήμα.
“Θεωρώ ότι ο τρόπος με τον οποίο κοιτάζουμε τα αυτόνομα αυτοκίνητα τώρα, δηλαδή απλά να αφαιρέσουμε τον οδηγό από το αυτοκίνητο, δεν θα γίνει ποτέ εφαρμόσιμος (…) Πώς βλέπω εγώ τα αυτόνομα αυτοκίνητα; Αντί για αυτοκίνητα απλά χωρίς οδηγό, τα βλέπω σαν αυτοκίνητα- ασανσέρ, που ανοίγουν τις πόρτες, μπαίνεις μέσα και οι πόρτες ξανανοίγουν όταν θα φτάσεις στον προορισμό σου. Σε ένα ξενοδοχείο σήμερα, όταν παίρνεις το ασανσέρ, δεν ζητάς το δικό σου ασανσέρ! Η έννοια του να έχεις ιδιοκτησία αυτής της συσκευής, του ασανσέρ, είναι ανήκουστη! Αυτό που πιστεύω ότι αξίζει να σκεφτείτε είναι ότι όταν τα αυτοκίνητα θα είναι τελείως αυτόνομα, σαν ασανσέρ που πηγαίνουν από το ένα σημείο στο άλλο, δεν θα χρειαζόμαστε πάρκινγκ με τον τρόπο που τα ξέρουμε σήμερα, δεν θα χρειαζόμαστε φανάρια, δεν θα χρειαζόμαστε φώτα στους αυτοκινητοδρόμους, δεν θα χρειαζόμαστε πινακίδες… Γι’ αυτό και πιστεύω ότι θα αλλάξει τελείως ο κόσμος στο μέλλον! Η κινητικότητα του μέλλοντος, όπως τη βλέπουμε, είναι κάτι τελείως διαφορετικό από οχήματα που είναι απλώς έξυπνα και οδηγούν μόνα τους. Δεν πιστεύω ότι ποτέ, νομοθετικά ή στην πραγματικότητα, θα δούμε αυτόνομα αυτοκίνητα, αναμεμειγμένα με αυτοκίνητα που οδηγούν οδηγοί και με πεζούς στους ίδιους δρόμους” σημειώνει.
Μεγάλες αλλαγές, ενδεχομένως ακόμη και μετακινήσεις πληθυσμών από τα αστικά κέντρα προς την ύπαιθρο, δεν αποκλείεται να προκαλέσει και η επέκταση των δικτύων 5ης γενιάς (5G), σύμφωνα πάντα με τον Νίκο Χρυσό, ο οποίος εκφράζει την πεποίθηση ότι το 5G θα βρίσκεται σε μαζική χρήση το 2020, ακόμη και σε χώρες χωρίς ανεπτυγμένη υποδομή. “Όπως το είδαμε και με το broadband (ευρυζωνικότητα) στο σπίτι, χώρες που δεν είχαν το αναλογικό broadband, “πήδηξαν” απευθείας στο ψηφιακό, χώρες που δεν είχαν το ψηφιακό, πήδηξαν απευθείας στις οπτικές ίνες. Η αλήθεια είναι ότι δεν χρειάζεται να αλλάξεις τεχνολογία ανεβαίνοντας σκαλί-σκαλί. Μπορείς απλά να πηδήξεις. Η Ελλάδα βρίσκεται στην ίδια θέση απέναντι στο 5G που βρίσκεται όλος ο κόσμος. Έχει αρκετή υποδομή αυτή τη στιγμή και ό,τι καινούργιο χρειαστεί μπορεί να ξεκινήσει κατευθείαν σε 5G” σημειώνει.
Η ανάπτυξη του 5G θα επιτρέψει σημαντική πρόοδο και στη ρομποτική, χάρη στη βελτίωση του “latency” (σ.σ. καθυστέρηση μεταφοράς δεδομένων). Σήμερα, όπως εξηγεί ο κ.Χρυσός, εξαιτίας του latency, τα ρομπότ γίνονται πάρα πολύ ακριβά, το κόστος συντήρησης πολύ υψηλό και ο κάθε “εγκέφαλος” (στο ρομπότ) λειτουργεί ξεχωριστά στη λήψη αποφάσεων. Το 5G μπορεί να επιτρέψει τον έλεγχο, τον συντονισμό και τη χρήση best practices μεγάλου αριθμού ρομπότ από ένα data center, διαχωρίζοντας το μηχανικό τους μέρος από το “μυαλό” τους. “Αυτό θα ανοίξει φοβερούς ορίζοντες στο τι μπορούμε να κάνουμε στο μέλλον” τονίζει.
Συναντήσαμε τον Νίκο Χρυσό με την ευκαιρία εκδήλωσης, που διοργάνωσε χτες, στο πλαίσιο της 84ης ΔΕΘ η Cisco, με την υποστήριξη της “Lever-Σύμβουλοι Ανάπτυξης ΑΕ”. Η εκδήλωση, στη διάρκεια της οποίας ανακοινώθηκε η προθυμία της Cisco να επενδύσει 10-12 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία κέντρου καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη, αν της παραχωρηθεί κτήριο για τη στέγασή του, εντασσόταν στο πλαίσιο του προγράμματος ομιλιών, που διοργανώνει στη ΔΕΘ το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Νίκου Χρυσού, διευθυντή Καινοτομίας της Cisco για τις αγορές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Ρωσίας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τη δημοσιογράφο Αλεξάνδρα Γούτα ακολουθεί:
5G: Από τα δύο τηλέφωνα στις 100 …συνδεδεμένες αγελάδες και από το πουθενά στο παντού
ΕΡ. Είμαστε στους χώρους της 84ης ΔΕΘ, της πρώτης έκθεσης στην Ελλάδα όπου παρουσιάζεται πιλοτικά δίκτυο 5G κι εδώ θα δούμε και τις πρώτες συσκευές του είδους. Φαίνεται ότι σιγά-σιγά τα δίκτυα 5G μπαίνουν σε ρότα και ακούω εκτιμήσεις ότι το αργότερο το 2025 θα βρίσκεται σε ευρεία, μαζική χρήση. Πώς σχολιάζετε αυτό το χρονοδιάγραμμα;
ΑΠ. Πουθενά στον κόσμο δεν έχουμε δει συσκευές “στον δρόμο”, είδαμε μόνο σε εκθέσεις όπως η Mobile World Congress στη Βαρκελώνη. Ως προς το πότε, νομίζω ότι θα δούμε το 5G το 2020. Θα βρίσκεται σε μαζική χρήση πολύ νωρίτερα από ό,τι πιστεύουμε. Το 5G έχει μερικά σημεία, που είναι πολύ διαφορετικά από το 4G, κάτι που θα το κάνει να πάει από το πουθενά στο παντού. Το 5G δεν χρειάζεται ειδική υποδομή, δεν εξαρτάται από νέα κύματα τηλεπικοινωνίας, νέες κεραίες, κάτι που σημαίνει ότι αν έχουμε αυτή τη στιγμή 4G infrastructure (υποδομή), μπορούμε να βάλουμε 5G από πάνω. Πού κολλάει λοιπόν η ανάπτυξή του; Στο ότι δεν έχουν βγει συσκευές, δεν έχει φτιαχτεί ίσως το 5G core, δεν έχουν αναπτύξει οι εταιρείες κινητών τα κεντρικά του μέρη, για να μπορέσουν να δώσουν 5G services (υπηρεσίες), κάτι τέτοιο μόνο πιλοτικά συμβαίνει αυτή τη στιγμή. Μην ξεχνάτε ότι τα 5G, όπως και όλες οι τεχνολογίες, ορίζεται από την ανάγκη της αγοράς. Με το που θα βγουν οι συσκευές 5G στην αγορά, θα δούμε και την εξάπλωση.
Όταν όμως εξαπλωθεί, θα δούμε σημαντικά πράγματα. Το 5G ενώνει πολύ περισσότερα πράγματα με το κινητό μας τηλέφωνο. Θα το δούμε να παίζει σημαντικούς ρόλους στη γεωργία, την κτηνοτροφία, τη βιομηχανία, στις ιχθυοκαλλιέργειες, στην ιατρική, στο περιβάλλον, στην ενέργεια… Κι όλα αυτά παρότι για το 5G δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή πουθενά ένας κανονικός ορισμός, ως προς το τι είναι… Ναι, είναι καινούργιες ταχύτητες, καινούργιες υπηρεσίες, ραδιοκύματα, κεραίες, που θα συνδέσουν διαφορετικές συσκευές και πράγματα, όχι μόνο τηλέφωνα. Εκεί που σε μια φάρμα είχαμε δύο τηλέφωνα, τώρα θα έχουμε και …100 συνδεμένες αγελάδες.
Ιντερνετ των Πραγμάτων και πιθανές μετακινήσεις πληθυσμών
ΕΡ. Άρα το 5G “κουμπώνει” τέλεια με την πλήρη ανάπτυξη του Ίντερνετ των Πραγμάτων (IοT)…
ΑΠ. Το ΙοΤ, αυτό για το οποίο λέγαμε πριν από μερικά χρόνια “connecting the unconnected”, θα γίνει πραγματικότητα με το 5G. Και θα έχει σε πολλά σημεία εφαρμογές, όπως οι ψηφιακές υπηρεσίες μεταξύ των πόλεων και της επαρχίας. Τα δίκτυα έχουν σταματήσει σήμερα γύρω από τις πόλεις, γιατί η επαρχία δεν έχει το business case, δηλαδή δεν υπάρχει ειδικός λόγος για τις περισσότερες εταιρείες να εξαπλώσουν τέτοια υποδομή. Αν ξαφνικά, χάρη στο 5G και το ΙοΤ όλη η γεωργία, η κτηνοτροφία, μπει μέσα σε αυτό, θα δείτε στην επαρχία συνδεσιμότητα που δεν έχουμε ξαναδεί. Κι αυτό θα επηρεάσει όχι μόνο τις δικτυακές υπηρεσίες που μπορούμε να έχουμε στην επαρχία, αλλά ίσως και το πώς ο κόσμος κινείται ανάμεσα στις πόλεις και τις επαρχίες…
ΕΡ.Δηλαδή το 5G μπορεί να προκαλέσει ακόμη και επιστροφή στην ύπαιθρο;
ΑΠ.Σήμερα (…) πολλές φορές όταν πηγαίνεις στο χωριό δεν έχει Ιντερνετ, δεν έχει γραφεία, οπότε σε εκείνο το σημείο είσαι αποκομμένος. Κι αυτό το πρόβλημα δεν αφορά μόνο την Ελλάδα. Το έχει η Ισπανία, το έχει η Γαλλία, η Αγγλία, το 56% της γης της Αγγλίας είναι επαρχία… Θα μπορούσαμε λοιπόν να δούμε ακόμη και επιστροφή πληθυσμού στην ύπαιθρο, πιστεύω ότι το 5G ίσως θα αρχίσει να έχει και τέτοιο αποτέλεσμα. Φανταστείτε ακριβώς τα ίδια πράγματα που μπορείς να κάνεις σε ένα γραφείο στο κέντρο της Αθήνας να μπορείς να τα κάνεις σε ένα χωριό έξω από τη Λάρισα, όπου η ποιότητα ζωής είναι καλύτερη. Να βρίσκεσαι λοιπόν εκεί και να μπορείς να έχεις κανονικά το Netflix σου ή οτιδήποτε άλλο χρειάζεσαι ή να μπορείς να κάνεις videoconference (τηλεδιάσκεψη) σε επίπεδο που είναι σχεδόν όπως το face to face (πρόσωπο με πρόσωπο).
‘Εχω ξοδέψει χρόνια στις τηλεπικοινωνίες και πολλές φορές με έχουν ρωτήσει σε ποιο σημείο πιστεύω ότι το videoconference είναι αρκετά καλό; Πόση ανάλυση χρειάζεται, για να μπορείς να πεις “δεν χρειάζεται να κάνω αυτό το meeting από κοντά, μπορώ να το κάνω με videoconference”. Ειναι το skype καλό; Ειναι το facetime αρκετό; Ολα έχουν να κάνουν με την ποιότητα του βίντεο. Αν αλλάξεις το τι λες, αναλόγως με αυτό που βλέπεις, τότε έχεις καλό βίντεο. Τι εννοώ; Αν μπορείς να βλέπεις στην τηλεδιάσκεψη λεπτομέρεια, ότι ο άλλος γυρίζει τα μάτια του ή σηκώνει τα φρύδια του και αλλάζεις αυτό που θα πεις αναλόγως με αυτό που βλέπεις, τότε έχεις βίντεο αρκετά καλό, που σημαίνει ότι είναι σαν να κάνεις τη συνάντηση πρόσωπο με πρόσωπο, εκεί είναι η διαφορά. Αν είχαμε λοιπόν αυτή τη δυνατότητα θα μπορούσαμε να δούμε ριζικές αλλαγές. Βλέπω στην Ελλάδα κόσμο να θέλει να πάει να ζήσει στην επαρχία και να σκέφτεται τον εαυτό του μόνο σαν γεωργό, κτηνοτρόφο, που είναι μια πολύ δύσκολη δουλειά. Ενώ με το 5G μπορώ να δω τι θα γινόταν αν μετακόμιζα στην επαρχία αλλά έκανα τη δουλειά που θέλω. Εκεί θα ήταν το πιο ενδιαφέρον, ίσως τότε θα το κάναμε όλοι μας (το να μετακινηθούμε στην επαρχία), εγώ πρώτος.
Θα έχουμε 5G και στην Ελλάδα το 2020;
ΕΡ.’Οταν λέτε ότι θα έχουμε ευρεία, μαζική εξάπλωση του 5G την επόμενη χρονιά, το εννοείτε οριζόντια; Εννοώ θα το δούμε να συμβαίνει σε όλες τις χώρες, ανεξαρτήτως υποδομών ή θα υπάρχουν διαφορετικές “ταχύτητες” διείσδυσης;
ΑΠ. Όπως το είδαμε και με το broadband στο σπίτι, χώρες που δεν είχαν το αναλογικό broadband, “πήδηξαν” απευθείας στο ψηφιακό, χώρες που δεν είχαν το ψηφιακό, “πήδηξαν” απευθείας στις οπτικές ίνες. Η αλήθεια είναι ότι δεν χρειάζεται να αλλάξεις τεχνολογία ανεβαίνοντας σκαλί-σκαλί. Μπορείς να πηδήξεις. Και για αυτό δεν πρέπει η Ελλάδα να αισθάνεται ότι είναι πίσω, ότι δεν θα μπορέσει να πάει στο 5G. ‘Οχι. Η Ελλάδα βρίσκεται στην ίδια θέση απέναντι στο 5G, που βρίσκεται όλος ο κόσμος. ‘Εχει αρκετό infrastructure αυτή τη στιγμή και ό,τι καινούργιο χρειαστεί, μπορεί να ξεκινήσει κατευθείαν σε 5G. Αν μη τι άλλο, οι χώρες που έχουν κάνει τεράστια επένδυση σε προηγούμενη τεχνολογία, είναι αυτές που πρέπει να κάνουν τώρα απόσβεση και αυτό τους κρατάει πίσω. Η Αγγλία και η Γερμανία είναι αποδείξεις ως προς αυτό, αφού κράτησαν τις ταχύτητες στο Ιντερνετ πολύ χαμηλές, γιατί είχαν κανει επένδυση σε αυτή την τεχνολογία παλαιότερα. Οπότε, αν μη τι άλλο η Ελλάδα είναι σε καλύτερη θέση. Το 5G θα είναι παντού (…)και θα δούμε πιο γρήγορα εφαρμογές στις τηλεπικοινωνίες, ίσως στο περιβάλλον, στην ενέργεια (smart grid, smart metering), πάρα πολύ στη βιομηχανία με ρομποτική και μετρήσεις, αισθητήρες, προληπτική συντήρηση και διαχείριση ενεργητικού, στα λιμάνια…
Πώς θα επιδράσει το 5G στη ρομποτική; Και τι γίνεται με την “Ηθική των Δεδομένων”;
ΕΡ. Κατά πολλούς, χάρη στο 5G θα δούμε σημαντικά θετική επίδραση στη ρομποτική λόγω της βελτίωσης του “latency”. Συμμερίζεσθε;
ΑΠ. Το latency είναι ένα από τα σημεία τoυ 5G, που πολύς κόσμος ακόμη δεν το καταλαβαίνει ή δεν αναγνωρίζει. Με απλά λόγια, το 5G μειώνει πάρα πολύ τον χρόνο μεταφοράς των δεδομένων από το ρομπότ, από τον σένσορα ή από το drone. Αυτό που κάνει (το 5G) είναι ότι μας αφήνει να “βγάλουμε” το processing power (επεξεργαστική ισχύς), το “μυαλό” που λέμε εμείς, μακριά από το ρομποτ. Αυτή τη στιγμή, αν για κάθε ρομπότ χρειάζεται να έχουμε έναν υπολογιστή δέκα κιλά από πάνω, έχουμε πρόβλημα. Τα ρομπότ γινονται πάρα πολύ ακριβά, το κόστος συντήρησης πολύ υψηλό, συν το ότι κάθε “μυαλό” θέλει από μόνο του να παίρνει τις δικές του αποφάσεις. Φανταστείτε τώρα να μπορούμε χάρη στο 5G (…) όλο το “μυαλό” να μπορεί να βρίσκεται σε μια άλλη χώρα, σε ένα data center (κέντρο δεδομένων) και από αυτό το data center να κοντρολάρουμε χιλιάδες ρομπότ. Και όχι μόνο αυτό. Να μπορούμε να τα συντονίζουμε και να μπορούμε και να χρησιμοποιούμε τα best practices από το ένα στο άλλο. Αυτό μπορεί όμως να συμβεί μόνο αν καταφέρουμε να βγάλουμε το “μυαλό” μακριά από το μηχανικό μέρος (…) Αυτό θα ανοίξει φοβερούς ορίζοντες στο τι μπορούμε να κάνουμε στο μέλλον…
ΕΡ. Δεν δημιουργεί όμως αυτό και ηθικά ζητήματα; Αναφέρομαι στον ταυτόχρονο έλεγχο χιλιάδων ρομπότ. Ποιος θα έχει αυτόν τον έλεγχο;
ΑΠ. Αναφέρεστε στον Big Brother… Στην πραγματικότητα η ηθική και ο έλεγχος και το πώς κάνουμε τη διαχείριση δεδομένων και συσκευών κι αν έχουμε ένα κεντρικό σημείο (ελέγχου), είναι προβλήματα και προκλήσεις, τα οποία τα σκεφτόμαστε κάθε μέρα. Έχουμε φύγει από το σημείο που θα δοκιμάσουμε μια τεχνολογία, θα δούμε αν μπορούμε να τα συνδέσουμε όλα μαζί και ο θεός βοηθός τι θα γίνει. Αυτά είναι βασικά προβλήματα, που ήδη τα αντιμετωπίζουμε κάθε μέρα. ‘Οταν έκανα ένα έργο smart city (έξυπνης πόλης) στο Μάντσεστερ φτιάξαμε μια επιτροπή, η οποία ήταν υπεύθυνη για τα data ethics (ηθική των δεδομένων). Κάθε μία εφαρμογή που φτιάχναμε, έπρεπε να ήταν συμβατή με το framework (πλαίσιο) που φτιάξαμε για data ethics και αυτή τη στιγμή υπάρχουν επίσης εθνικοί, ευρωπαϊκοί και παγκόσμιοι νόμοι. Ως Cisco έχουμε υποχρέωση τα δίκτυα και συστήματά μας να ακολουθούν και να εφαρμόζουν τις ηθικές υποδείξεις που έχουμε. Ως εταιρεία αισθανόμαστε ιδιαίτερα υπεύθυνοι για αυτό. Η ηθική του τι κάνουμε με τα δεδομένα, τι κυβερνοασφάλεια πρέπει να έχουμε, τι θέτουμε σε κίνδυνο όταν βάζουμε τα δεδομένα, είναι κύριο μέρος της δουλειάς μας.
Υπολογίζοντας το ανυπολόγιστο, ξαγρυπνώντας …
ΕΡ. Η υπευθυνότητα σε επίπεδο εταιρείας για θέματα ηθικής υποθέτω πως είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί δεν είμαι βέβαιη αν η νομοθεσία προλαβαίνει να ακολουθήσει την πρόοδο της τεχνολογίας…
ΑΠ.Δεν προλαβαίνει…(…) Τα πάντα έχουν ένα όριο (…) Δεν υπάρχουν απόλυτες λύσεις για όλα στην τεχνολογία. Πρέπει να υπολογίζεις και το τι θα γίνει όταν κάτι θα πάει στραβά, όταν κάποιος μπει στο δίκτυο και στο χαλάσει. Και εκεί είναι που πια έχουμε αναπτύξει συστήματα και μεθόδους, που υπολογίζουν και το ανυπολόγιστο. Κι αυτή είναι η δουλειά μας. Είναι ζημιογόνο για εμάς να παραβιαστούν τα δικά σας δεδομένα και είναι δική μου υποχρέωση να μην παραβιαστούν. Αν με ρωτάγατε τι με κρατάει ξάγρυπνο το βράδυ, είναι αυτό. Σε πολλά από τα καινοτόμα πράγματα που κάνω, δεν παίρνω το ρίσκο, αλλά ενώνω πράγματα που δεν έχουν ενωθεί πριν και πάντα έχω την ερώτηση του τι θα γίνει αν…
Αυτόνομα οχήματα …ασανσέρ και η κινητικότητα του μέλλοντος
ΕΡ. Τα αυτόνομα αυτοκίνητα εξελίσσονται κι αυτά σταδιακά σε πραγματικότητα. Ποια εκτιμάτε ότι θα είναι η ανάπτυξή τους στα επόμενα χρόνια; Πότε αναμένετε ότι θα αρχίσουμε να βλέπουμε περισσότερα από αυτά στους δρόμους;
ΑΠ. Κατά τη γνώμη μου, θα έχουν την πιο δραματική επιρροή στα επόμενα 15 χρόνια… Πιστεύω ότι θα αλλάξουν τις πόλεις, τη ζωή μας, περισσότερο από ό,τι το Ιντερνετ ή οτιδήποτε άλλο μέχρι τώρα. Πιστεύω επίσης ότι υπάρχουν μερικά μεγάλα λάθη, που βλέπω αυτή τη στιγμή στα αυτόνομα οχήματα (…) Πιστεύω ότι ο τρόπος με τον οποίο κοιτάζουμε τα αυτόνομα αυτοκίνητα τώρα, δηλαδή απλά να αφαιρέσουμε τον οδηγό από το αυτοκίνητο, δεν θα γίνει ποτέ εφαρμόσιμος. Δεν θέλουμε να κάνουμε πάρα πολύ έξυπνα αυτοκίνητα, τα οποία δεν έχουν οδηγούς. Δεν θέλουμε να τα αφήσουμε στους δρόμους και να συμπεριφέρονται όπως οι οδηγοί συμπεριφέρονται σήμερα, απλώς να το κάνουν χωρίς οδηγούς. Όταν αφαιρούμε τον οδηγό από το αυτοκίνητο, το πρώτο ερώτημα είναι αυτό: ποιος είναι υπεύθυνος όταν το αυτοκίνητο θα τρακάρει; Ποιος φταίει; Η δεύτερη ερώτηση: θα αγοράσω ένα τέτοιο αυτοκίνητο; Θα αγοράζουμε ακόμη αυτοκίνητα, όταν τα αυτοκίνητα θα πηγαίνουν μόνα τους;
Θα σας πω πώς βλέπω εγώ τα αυτόνομα αυτοκίνητα: αντί για αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, τα βλέπω σαν αυτοκίνητα ασανσέρ στον δρόμο. Ένα όχημα δηλαδή, που ανοίγει τις πόρτες, μπαίνεις μέσα και τις ξανανοίγει όταν θα φτάσεις. Σε ένα ξενοδοχείο σήμερα, όταν παίρνεις το ασανσέρ, δεν ζητάς το δικό σου ασανσέρ! Η έννοια σήμερα, του να έχεις ιδιοκτησία αυτής της συσκευής (του ασανσέρ) είναι ανήκουστη! (…) Αυτό που πιστεύω ότι αξίζει να σκεφτείτε είναι ότι όταν τα αυτοκίνητα είναι τελείως αυτόνομα, όταν είναι σαν ασανσέρ που πηγαίνουν από το ένα σημείο στο άλλο, δεν χρειαζόμαστε πάρκινγκ, δεν χρειαζόμαστε φανάρια, δεν χρειαζόμαστε φώτα στους δρόμους, δεν χρειαζόμαστε πινακίδες… Γι’ αυτό και πιστεύω ότι θα αλλάξει τελείως ο κόσμος στο μέλλον. To mobility of the future (κινητικότητα του μέλλοντος), όπως το βλέπουμε, είναι κάτι πολύ διαφορετικό από οχήματα που είναι απλώς έξυπνα και οδηγούν μόνα τους. Πιστεύω ότι αυτό είναι ένα μεταβατικό στάδιο, το βήμα το επόμενο θα είναι πολύ μεγάλο. Δε πιστεύω ότι ποτέ, νομοθετικά ή στην πραγματικότητα, θα δούμε αυτόνομα αυτοκίνητα, αναμεμειγμένα με αυτοκίνητα που οδηγούν οδηγοί και με πεζούς στους ίδιους δρόμους.
Σκεφτείτε και αυτό: Όταν μιλάμε για αυτόνομα οχήματα, δεν λέμε ποτέ απλά AV (autonomous vehicles), λέμε CAV, δηλαδή connected autonomous vehicles (διασυνδεμένα αυτόνομα οχήματα). Κι εκεί είναι η σημασία. Αν δώσουμε αυτονομία στο κάθε όχημα μόνο του να ταξιδεύει, θα καταλήξουμε ακριβώς στο ίδιο σύστημα που έχουμε σήμερα, απλώς χωρίς οδηγούς. Αν όμως ξαφνικά τα ενώσουμε όλα σε ένα σούπερ σύστημα- ασανσέρ, αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσαν να κινούνται με εκατοντάδες μίλια την ώρα, χωρίς ποτέ να κινδυνεύει το ένα να χτυπήσει το άλλο…
Θα καταργηθεί η ιδιοκτησία του αυτοκινήτου;
ΕΡ. Επειδή αναφέρατε νωρίτερα την ιδιοκτησία, βλέπετε τα αυτόνομα οχήματα απλά διασυνδεμένα ή κοινόχρηστα; Πιστεύετε ότι στο μέλλον μπορεί η ιδιοκτησία αυτοκινήτου να καταργηθεί;
ΑΠ. Αν και είμαι από αυτούς που απολαμβάνουν πραγματικά την οδήγηση και για εμένα η οδήγηση ήταν πάντα ευχαρίστηση, ναι, το πιστεύω. Πιστεύω ότι θα δούμε τα πρώτα κέντρα πόλεων, που θα απαγορεύσουν την κίνηση σε άλλα οχήματα (πέραν των διασυνδεμένων αυτόνομων), στα επόμενα 10 με 30 χρόνια. ‘Ηδη, το πρόγραμμα SMLL (Smart Mobility Living Lab) ξεκινά τον Φεβρουάριο στο κέντρο του Λονδίνου… Tα πάντα αλλάζουν…