Συνεχίζεται το «ράλι» ανόδου των τιμών στα καύσιμα στην χώρα μας με εκατομμύρια οδηγούς να αντιμετωπίζουν πρόβλημα μετακίνησης.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Αλέξανδρος Παναγιωτίδης
Τις τελευταίες μέρες βλέπουμε μια συνεχόμενη και χωρίς σταματημό αύξηση στα καύσιμα, με τον Πόλεμο στην Ουκρανία να βάζει και αυτός το λιθαράκι του.
Εκτός όμως από την κρίση στην Ουκρανία, το λιθαράκι στην αύξηση των καυσίμων έχει βάλει και ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που έρχεται και προστίθεται στο ήδη υπάρχον 24% ΦΠΑ.
Τι σημαίνει αυτό; Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος αυτήν την στιγμή στο 1 λίτρο βενζίνη ο ΕΦΚ είναι στα 70 λεπτά και αν προσθέσουμε και το ΦΠΑ καταλαβαίνετε όλοι που πάει η τιμή, καθώς ο φόρος είναι 1,12 ευρώ στο λίτρο.
Η χώρα μας σύμφωνα με τον κ. Κιούση είναι τρίτη στους φόρους στα καύσιμα στην Ευρώπη, ωστόσο όπως μας τόνισε οι δύο άλλες χώρες έχουν μεγαλύτερο κατά κεφαλήν εισόδημα από εμάς.
Θέλοντας να μάθουμε αν μπορεί να προβλέψει μέχρι που μπορεί να φτάσει η τιμή της Βενζίνης στην χώρα μας, ο κ. Κιούσης ήταν αφοπλιστικός.
Συγκεκριμένα μας ανέφερε ότι δεν μπορεί να γνωρίζει που μπορεί να φτάσει η τιμή καθώς μέσα στις επόμενες τρεις μέρες μπορεί να ανέβει και 20 λεπτά το λίτρο, ενώ μέσα στις προηγούμενες 9 μέρες είχε ανέβει 47 λεπτά το λίτρο.
Επειδή πολλοί συμπολίτες μας κατηγορούν μέχρι και το κέρδος που μπορεί να έχουν οι πρατηριούχοι, ο κ. Κιούσης τόνισε ότι με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης μεσοσταθμικά το κέρδος τους είναι 10 λεπτά το λίτρο μεικτά.
Τι σημαίνει μεικτά; ότι μέσα από τα 10 λεπτά οι πρατηριούχοι θα πρέπει να πληρώσουν νοίκι (αν έχουν) ρεύμα, ασφάλιση και εργαζόμενο.
Στα δύο λίτρα καυσίμου έχουν μεσοσταθμικά κέρδος 15 λεπτών. Οπότε όπως καταλαβαίνουμε η ακρίβεια στα καύσιμα δεν οφείλεται στον απλό πρατηριούχο.
Ο κ. Κιούσης εμφανίστηκε ιδιαίτερα προβληματισμένος για την τιμή που μπορεί να φτάσει το καύσιμο στην χώρα μας, τονίζοντας ότι πρέπει να βρεθεί μια χώρα να μας προμηθεύσει πετρέλαιο και βενζίνη χωρίς να τις βάζουμε ταμπέλες.
Είναι ώρα – όπως τόνισε – να απευθυνθούμε και σε άλλες αγορές πέρα από τις γνωστές, όπως της Βενεζουέλας, κλπ χωρών που είτε δεν έχουμε προσεγγίσει είτε έχουν εμπάργκο.
Μάλιστα όπως τονίζει ο κ. Κιούσης θα πρέπει να έχουμε πανευρωπαϊκή αλλαγή προέλευσης καυσίμων, ενώ για πιο άμεσα θα πρέπει να μειωθεί ΑΜΕΣΩΣ ο ΕΦΚ και ο ΦΠΑ.
Ωστόσο τόνισε ότι αν αργήσουμε να μειώσουμε τον ΕΦΚ και τον ΦΠΑ μετά δεν θα έχει καμία ουσία καθώς αν το ράλι συνεχιστεί θα βλέπουμε τις ίδιες «ακραίες» τιμές.
Καμπανάκι για το μέλλον των πρατηρίων καυσίμων χτύπησε ο κ. Κιούσης τονίζοντας ότι από αυτήν την ενεργειακή κρίση το 1/7 των πρατηριούχων θα βγει εκτός αγοράς καθώς δεν μπορεί να προμηθευτεί τα καύσιμα στις τιμές που υπάρχουν.
Θέλοντας να προσπαθήσουμε να βρούμε από κάπου να πιαστούμε για ένα θετικό τον ρωτήσαμε αν το ράλι μπορεί να σταματήσει με την εφαρμογή του πλαφόν που ανακοίνωσε η κυβέρνηση.
Η απάντηση του ωστόσο δεν ήταν καθόλου ελπιδοφόρα. Σύμφωνα λοιπόν με τον ίδιο – και μιλώντας μόνο για τα πρατήρια – το πλαφόν κερδοφορίας που ανακοίνωσε η κυβέρνηση δεν θα φέρει καμία αλλαγή ούτε στασιμότητα στις τιμές υγρών καυσίμων.
Η διαφορά της Ελλάδας με την Κύπρο;
Με την άνοδο των τιμών στα καύσιμα αμέσως κυκλοφόρησαν φωτογραφίες με τις τιμές σε πρατήρια της Κύπρου, προκαλώντας ΣΟΚ στους Έλληνες καταναλωτές.
Και αυτό διότι στην Κύπρο η τιμή του λίτρου σήμερα ήταν στο 1,437 γεγονός που προκάλεσε εύλογες απορίες στους καταναλωτές.
Πως γίνεται σε μια χώρα με μεγαλύτερο βασικό μισθό από την χώρα μας, που κάνει μάλιστα εισαγωγή υγρών καυσίμων από την χώρα μας, η τιμή να είναι κατά 60 με 70 λεπτά χαμηλότερη.
Ο λόγος που γίνεται αυτό είναι στον ΕΦΚ και στο ΦΠΑ καθώς έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στο να κρατηθούν οι τιμές σε φυσιολογικά επίπεδα.
Συγκεκριμένα ο φόρος κατανάλωσης στην Κύπρο για Βενζίνη και Diesel είναι στα 7 σεντ το λίτρο, η οποία αυξάνεται στα 8,3 σεντ το λίτρο συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ.
Ενώ στο Πετρέλαιο Θέρμανσης ο φόρος κατανάλωσης είναι στα 6,4 σεντ ενώ μέσα συμπεριλαμβάνεται και ο ΦΠΑ.
Οπότε το αποτέλεσμα είναι ένα όπως και το μήνυμα: ΕΛΛΆΔΑ ΚΑΝΤΟ ΟΠΩΣ Η ΚΎΠΡΟΣ
Δείτε επίσης: Πόσο θα πληρώνουμε τη βενζίνη στο τέλος της εβδομάδας; (vid)
- Κρίση αξιοπρεπούς διαβίωσης: Ένας στους δύο εργαζόμενους αμείβεται με λιγότερα από 1000 ευρώ
- Σουηδία, Φινλανδία και Νορβηγία προετοιμάζουν τους πολίτες για ενδεχόμενες κρίσεις
- Δικαστική απόφαση κατά υπαλλήλων του ΟΑΣΘ για ψευδείς αναρρωτικές άδειες
- Αναβολή της συνεδρίασης της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ
- Λάκης Λαζόπουλος: Η νέα εποχή του Αλ Τσαντίρι και οι προκλήσεις της σάτιρας