Σε αγώνα δρόμου επιδίδεται η οικογένεια Λουγιάκη από την ακριτική Γαύδο, που όσο πλησιάζει το πρώτο σχολικό κουδούνι εξακολουθεί να βρίσκεται στο σκοτάδι για το μέλλον των δύο παιδιών που από φέτος γίνονται μαθητές Γυμνασίου, χωρίς όμως να ξέρουν το… πού.
Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Πλοιαρίδη
Μετά την άρνηση του υπουργείου Παιδείας για δημιουργία ενός γυμνασιακού τμήματος για τα δύο μεγαλύτερα παιδιά της, που από φέτος γίνονται μαθητές Γυμνασίου, η οικογένεια εξαναγκάζεται να χωριστεί, με την μητέρα και τα τρία παιδιά να μετακομίζουν στη γειτονική Κρήτη αφήνοντας πίσω τον πατέρα και το σπίτι τους. «Θέλουμε να βρεθεί μια λύση και να παραμείνουμε στο νησί μας» δηλώνει στο Politic.gr η μητέρα των παιδιών, Ευτυχία Γεωργακά.
Τι ακριβώς έχει συμβεί
Στη Γαύδο, μέχρι και τη σχολική χρονιά 2021-2022 λειτουργούσε ένα νηπιαγωγείο και ένα δημοτικό σχολείο με συνολικά τέσσερα παιδιά, μια νηπιαγωγό και δύο εκπαιδευτικούς Τα δύο αδέλφια που πήγαιναν στο δημοτικό σχολείο αποφοίτησαν και αναμένεται να φοιτήσουν στην πρώτη Γυμνασίου. Ωστόσο, λόγω έλλειψης μαθητών δεν λειτουργεί γυμνάσιο στο νησί, με αποτέλεσμα η οικογένεια -από τον χειμώνα ακόμα- να ζητά τη δημιουργία ενός τμήματος Γυμνασίου, κάτι που απορρίφθηκε από το υπουργείο Παιδείας. Εκείνο που προτάθηκε ως μόνη λύση, ήταν μοίρασμα της οικογένειας στα δύο και την μετακόμιση της μητέρας με τα τρία παιδιά στην Κρήτη, καθώς ο πατέρας είναι αγρότης και δεν μπορεί να εγκαταλείψει τον τόπο του.
«Δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει»
Με τα χρονικά περιθώρια για το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς να στενεύουν, η κα Γεωργακά δηλώνει ότι δεν θέλουν να αφήσουν το σπίτι τους, εξηγώντας παράλληλα ότι η τοπική κοινότητα έχει σκύψει πάνω από το ζήτημά τους. «Ελπίζουμε να βρεθεί μια λύση από το υπουργείο Παιδείας, πιο βιώσιμη από το μοίρασμα της οικογένειάς μας ανάμεσα σε Γαύδο – Κρήτη» επεσήμανε η ίδια, υπογραμμίζοντας ότι «είμαστε πολύ αναστατωμένοι, ειλικρινά δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει και τι πρέπει να κάνουμε, αν θα πρέπει να ετοιμαζόμαστε να παρατήσουμε το σπίτι μας χωρίς να ξέρουμε που θα πάμε η αν θα λάβουμε κάποια βοήθεια. Περιμένουμε να βρεθεί μια λύση να μείνουμε εδώ».
«Το νησί θα μείνει με ένα παιδί» – «”Έσχατη λύση” η οικονομική βοήθεια 500 ευρώ ανά παιδί»
Όπως σημειώνει η ίδια, αν η οικογένειά της αναγκαστεί να φύγει από την Γαύδο, το νησί θα μείνει μόνο με ένα παιδί! «Τέσσερα παιδιά όλα κι όλα έχει το νησί, έχουμε τη στήριξη των κατοίκων, δεν θέλουν να φύγουμε» ανέφερε, χαρακτηριζοντας παράλληλα την πρόταση του αντιπεριφερειάρχη Χανίων Νίκου Καλογερή προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως για τη θεσμοθέτηση οικονομικού βοηθήματος 500 ευρώ ανά παιδί ως «έσχατη λύση». «Για εμάς είναι το τελευταίο σενάριο, δεν είναι αυτό που περιμένουμε, θέλουμε μια λύση για να μην χωριστεί η οικογένειά μας και να μείνουμε στο νησί», εξηγεί η μητέρα των παιδιών.
Ζήτησαν τηλεκπαίδευση για ορισμένα μαθήματα
Σύμφωνα με την ίδια, επανειλημμένα έχουν προσπαθήσει να έρθουν σε επικοινωνία με το υπουργείο Παιδείας και έχουν απευθύνει έκκληση προς τον πρωθυπουργό και ενώ ο χρόνος δεν είναι με το μέρος τους, εξακολουθούν να μην λαμβάνουν κάποια λύση ως απάντηση. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, μετά την απόρριψη του αιτήματος για εγκαθίδρυση ενός τμήματος Γυμνασίου, κατέθεσαν αίτημα για τηλεκπαίδευση ορισμένων μαθημάτων, το οποίο επίσης απορρίφθηκε από το υπουργείο.
Αναλυτικά η έκκληση της οικογένειας προς τον πρωθυπουργό:
«Τα παιδιά δεν διανοούνται ότι θα αφήσουμε τον μπαμπά»
Τα τρία παιδιά της οικογένειας, η 11χρονη Κέλλυ, ο 12χρονος Νίκος και ο 5χρονος Δαμουλής βρίσκονται σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση με το ενδεχόμενο να αφήσουν το σπίτι τους και τον πατέρα τους. «Λένε ότι δεν θέλουν να φύγουν και πως δεν θα έρθουν μαζί μου», σημειώνει στο Politic.gr η μητέρα τους. «Η λύση δεν είναι ”φύγετε από τα ακριτικά μέρη”, η Γαύδος μαζί με άλλα νησιά αμφισβητούνται από την Τουρκία και αντί να μας ανοίξουν σχολεία θέλουν να ερημώσει το νησί;” διερωτάται η κα. Γεωργακά.
«Αντιπαιδαγωγική και προβληματική η λειτουργία ενός γυμνασίου με ελάχιστους μαθητές» λέει ο Κόπτσης
Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης δήλωσε στο Politic.gr ότι «το υπουργείο Παιδείας καταβάλλει κάθε προσπάθεια ώστε να παρέχεται το μορφωτικό αγαθό της εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά της χώρας. Γι’ αυτό και σε οποιαδήποτε γωνιά της πατρίδας μας, όταν πρόκειται για νηπιαγωγείο και δημοτικό, διαθέτουμε εκπαιδευτικούς ακόμη και για έναν μαθητή. Σε αυτό συνηγορεί και το ότι 80 δημοτικά σχολεία και 267 νηπιαγωγεία λειτουργούν με λιγότερους από πέντε μαθητές».
Για την περίπτωση της Γαύδου ο ίδιος διευκρίνισε ότι «το υπουργείο διέθετε δύο εκπαιδευτικούς, μια νηπιαγωγό και δύο εκπαιδευτικούς για τρεις μαθητές, κάτι που αποδεικνύει το ενδιαφέρον της ελληνικής πολιτείας για τον κάθε μαθητή χωριστά». Ωστόσο, τόνισε πως «στο Γυμνάσιο υπάρχουν συγκεκριμένοι περιορισμοί που καθιστούν τη λειτουργία ενός Γυμνασίου με ελάχιστους μαθητές αντιπαιδαγωγική και προβληματική, όπως η ανάγκη να υπάρχουν 8-9 εκπαιδευτικοί που θα πηγαίνουν στο νησί 2-3 φορές την εβδομάδα για 2-3 ώρες διδασκαλίας, σε συνδυασμό με τη δυσκολία μετακινήσεων σε περιπτώσεις κακοκαιρίας τον χειμώνα». Ταυτόχρονα, πρόσθεσε πως υπάρχει και το ζήτημα της έλλειψης ψυχοκοινωνικών στόχων, αναγκαίων για την εφηβική ηλικία, ενώ τόνισε πως «σε πολλές παραμεθόριες περιοχές υπάρχουν αντίστοιχα φαινόμενα και πως δεν είναι δυνατόν να υπάρξει διαφοροποίηση αλλά ούτε η δυνατότητα κάλυψης όλων αυτών των περιοχών».
Σύμφωνα με τον κ. Κόπτση, το υπουργείο Παιδείας, είτε με δωρεάν μεταφορά μαθητών -όταν αυτό είναι εφικτό- είτε με παροχή κάθε είδους βοήθειας σε επικοινωνία με δήμους, περιφέρειες και εκκλησία, επιδιώκει πάντα να διευκολύνει τους μαθητές και τις οικογένειές τους, ώστε να μην στερείται του μορφωτικού αγαθού της εκπαίδευσης ούτε ένας μαθητής.
Σημειώνεται ότι η μητέρα εκφράζει επίσης την απογοήτευσή της για την αδιαφορία από πλευράς του δήμου Γαύδου, καθώς τόνισε πως αμέλησε να τους ειδοποιήσει για την απόρριψη του αιτήματος τους από το υπουργείο Παιδείας. Το politic.gr προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον δήμο Γαύδου, ωστόσο αυτό δεν κατέστη δυνατό.