Σοβαρή ψυχοπιεστική συνθήκη για την τρίτη ηλικία (που είναι και από τις πιο ευάλωτες ομάδες) αποτελεί η επιδημία του κορονοϊού, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο καθηγητής Ψυχιατρικής, υπεύθυνος Γηριατρικής Μονάδας στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο Αντώνης Πολίτης, επισημαίνοντας ότι η επιδημία ανατρέπει την κανονικότητα και τη ρουτίνα των ηλικιωμένων, επηρεάζει άμεσα τη φροντίδα τους, ενώ ο φόβος της μόλυνσης, του θανάτου, της πιθανής απώλειας αγαπημένων, ή ακόμα και του αποχωρισμού από τα αγαπημένα τους πρόσωπα, εναλλάσσονται ως κυρίαρχα συναισθήματα. «Αναδύεται λοιπόν επιτακτικά η ανάγκη για οδηγίες, οι οποίες θα διασφαλίσουν τη φροντίδα των ηλικιωμένων και θα καθησυχάσουν τον φόβο και τα αισθήματα αβοηθητότητας, μοναξιάς, αβεβαιότητας, θλίψης και θα τους βοηθήσουν να προσαρμοσθούν στις προτεινόμενες και επιβεβλημένες οδηγίες προστασίας, να μείνουν στο σπίτι και να περιορίσουν ή να καταργήσουν τις ήδη λιγοστές εξόδους τους και την ήδη περιορισμένη κοινωνική τους ζωή».
Μεταξύ τον οδηγιών που εξέδωσε η A Ψυχιατρική κλινική και η Μονάδα Ψυχογηριατρικής, αναφέρονται σύμφωνα με τον καθηγητή τα εξής:
-Κοινωνική απόσταση είναι συμπεριφορά προφύλαξης και περιλαμβάνει την παραμονή στο σπίτι και την αποφυγή στενής επαφής με τρίτους πλην του φροντιστή, καθώς και την αποφυγή συγκέντρωσης σε χώρους όπως, καταστήματα, εκκλησίες, μεταφορικά μέσα, ΚΑΠΗ κλπ.
-Η κοινωνική απόσταση δεν σημαίνει και μοναξιά: Προσπαθούμε οι ηλικιωμένοι μας να είναι ασφαλείς και όχι μόνοι. Προτείνεται, να γίνονται επισκέψεις μόνο από το φροντιστή (ο οποίος τηρεί αυστηρά τους προσωπικούς κανόνες προστασίας) και η παρουσία του λειτουργεί υποστηρικτικά, καθώς επίσης ενισχύει το αίσθημα της ασφάλειας.
-Ενθαρρύνονται – για να μην νιώθουν κοινωνικά αποκομμένοι και απομονωμένοι (η απομόνωση μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία ) να επικοινωνούν με άλλους συγγενείς και οικεία πρόσωπα, είτε με σταθερό τηλέφωνο ή κινητό, είτε με τη χρήση οποιασδήποτε ηλεκτρονικής μορφής επικοινωνίας. Επίσης , εφόσον είναι θρησκευόμενα άτομα, να εξακολουθούν να παρακολουθούν τη θεία λειτουργία από το ραδιόφωνο ή την τηλεόραση.
-Ενθαρρύνεται η διαμόρφωση νέας καθημερινής ρουτίνας με τη βοήθεια του φροντιστή η οποία μπορεί να περιλαμβάνει δραστηριότητες μέσα στο σπίτι όπως π.χ. τη φροντίδα του σπιτιού, το μαγείρεμα, την περιποίηση των λουλουδιών, το διάβασμα, τη φροντίδα του εαυτού.
-Η ενημέρωση πολλές φορές σε συνθήκες επιδημίας κάνει αναφορά σε αρνητικά σενάρια και υπάρχουν πολλές ψευδείς ειδήσεις, που ενισχύουν περισσότερο το συναίσθημα του φόβου, της αβεβαιότητας και της ανασφάλειας. Ως εκ τούτου καλόν είναι η ενημέρωση να γίνεται από τους οικείους ή από έγκυρες επιστημονικές πηγές που είναι αξιόπιστες, συγκεκριμένες, ρεαλιστικές και να προάγει το αίσθημα της ασφάλειας και της ελπίδας π.χ. τις έρευνες που γίνονται για φάρμακα, τους ασθενείς που θεραπεύτηκαν κλπ.
-Ενθαρρύνεται η επικοινωνία με εγγόνια, παιδιά είτε με τηλέφωνο είτε με βίντεο.
-Σε περίοδο επιδημίας η ρύθμιση των παθολογικών προβλημάτων είναι απαραίτητη έτσι ώστε να αποφευχθεί η ανάγκη να επισκεφθεί ο ηλικιωμένος νοσοκομείο. Προτείνεται τακτική επικοινωνία με τον οικογενειακό γιατρό και μετάθεση όλων των μη απαραίτητων ιατρικών επισκέψεων. Επίσης συνταγογράφηση για τρεις μήνες
Όσον αφορά τον φροντιστή ο κ. Πολίτης αναφέρει ότι ο ρόλος του είναι πολύ σημαντικός, είτε είναι κάποιος συγγενής είτε επαγγελματίας υγείας. «Είναι απαραίτητη η παρουσία ενός ανθρώπου που θα επιμελείται την καθημερινότητα τους , θα τους ενισχύει θα τους ενθαρρύνει και αν χρειάζεται θα επικοινωνεί και με τον θεράποντα γιατρό. Είναι πολύ σημαντικό το “ δίκτυο”, ηλικιωμένος, φροντιστής, θεράπων. Το μήνυμα είναι ένα σύμφωνα και με τις οδηγίες που μόλις αναρτήσαμε στη σελίδα μας»:
Υ-ποδεικνύουμε το Φροντιστή
Γ-ράφουμε καινούργια ρουτίνα
Ε-λέγχουμε τις ψυχοπιεστικές συνθήκες
Ι- κανοποιούμε στο μέτρο του δυνατού τις ανάγκες του ασθενή
Α-κολουθούμε τις ιατρικές οδηγίες και την επίσημη ενημέρωση