Δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η καταμέτρηση των θυμάτων της πυρκαγιάς που συγκλόνισε την Ελλάδα και παράλληλα αλλά με αργούς ρυθμούς ξεκινά η αναζήτηση των ευθυνών.
Σε άρθρο του, που αναδεικνύει τα λάθη και τις παραλείψεις των αρμοδίων τη
“Μαύρη” Δευτέρα της 23ης Ιουλίου, το BBC εστιάζει σε αυτά της αστυνομίας και τις κυκλοφοριακές εκτροπές, που έστειλαν τους οδηγούς στην πορεία της φωτιάς.
Επισημαίνεται δε ότι κάτοικοι και τουρίστες παγιδεύτηκαν στις φλόγες καθώς δε σήμανε κανείς συναγερμός που να τους προειδοποιεί.
Το Μάτι μετατράπηκε σε παγίδα θανάτου
Μία από τις πιο καταστροφικές εικόνες στο Μάτι ήταν δεκάδες καίγονται αυτοκίνητα σε μικρή απόσταση από την ακτή.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Βασίλη Διγαλάκη του Πανεπιστημίου Κρήτης, τα αυτοκίνητα εξετράπησαν λανθασμένα στην περιοχή από την αστυνομία.
Αντί να γυρίσουν αυτοκίνητα πίσω στον κεντρικό δρόμο, τη λεωφόρο Μαραθώνος, η αστυνομία προχώρησε σε εκτροπές και έστειλε οδηγούς που κατευθύνονταν τόσο νότια όσο και βόρεια προς την περιοχή που θα καταστρέφονταν από τη φωτιά, δήλωσε στο BBC.
«Προφανώς έπρεπε να σταματήσουν την κυκλοφορία στη λεωφόρο Μαραθώνα, καθώς τα αυτοκίνητα θα κινούνταν προς τη φωτιά», είπε.
«Αλλά αντί να εμποδίσουν την κυκλοφορία και να ζητήσουν από τους οδηγούς να κάνουν αναστροφή, τους επέτρεψαν να αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές και οι μόνες διαδρομές ήταν μέσω του Ματιού», συμπλήρωσε.
Οι χειρισμοί της Αστυνομίας
Μία ανάρτηση της Αστυνομίας στο facebook την 23η Ιουλίου, λίγο πριν ανακατευθύνει την κίνηση δείχνει τι επικρατούσε. Περιλαμβάνει τρεις εκτροπές από την Μαραθώνος και μία τέταρτη κοντά στην φωτιά στο Κόκκινο Λιμανάκι. Το μήνυμα αναδημοσίευσε και η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Δεκάδες άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους καθώς προσπάθησαν να βγουν από τα αυτοκίνητά τους και να φύγουν, σημειώνεται στο δημοσίευμα.
«Εκείνη τη στιγμή δεν υπήρχε διέξοδος. Και αν κοιτάξετε τις εικόνες των καμένων αυτοκινήτων, θα δείτε ότι εξακολουθούν να είναι μπλοκαρισμένοι προς κάθε κατεύθυνση», επισημαίνει ο κ. Διγαλάκης.
Ανοργάνωτες οι προσπάθειες εκκένωσης του Ματιού
Οι παρατηρήσεις του υποστηρίζονται από ξεχωριστή έκθεση του Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία αναφέρει ότι οι προσπάθειες εκκένωσης του Ματιού ήταν ανοργάνωτες και προκάλεσαν κυκλοφοριακή συμφόρηση και πανικό.
Δεν υπήρξε κανένας επίσημος συναγερμός για τους κατοίκους και τους τουρίστες κοντά στην παραλία, αλλά μόνο από στόμα σε στόμα από ανθρώπους που διέφευγαν δυτικά του Ματιού, συνεχίζει. Οι κάτοικοι και οι τουρίστες δεν είχαν σχεδόν καθόλου χρόνο να αντιδράσουν.
Η πυρκαγιά χρειάστηκε μόλις 30 λεπτά για να περάσει τη λεωφόρο Μαραθώνος και να φτάσει στην ακτή στις 23 Ιουλίου, εν μέσω των δυτικών ανέμων που καταγράφηκαν στην περιοχή και έφταναν μέχρι και τα 120 χιλιόμετρα την ώρα.
Συνολικά 305 αυτοκίνητα κάηκαν σε θερμοκρασίες τόσο υψηλές ώστε οι ζάντες αλουμινίου και τα παράθυρα των αυτοκινήτων έλιωναν.
Η ομάδα του πανεπιστημίου αναφέρει πως η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού λειτούργησε ως παγίδα για τους ανθρώπους που προσπαθούσαν να ξεφύγουν. Όπως σημειώνουν, τα στενά δρομάκια, τα αδιέξοδα και η έλλειψη ανοιχτών χώρων τους εμπόδισαν να διαφύγουν.