ΔΕΘ – Περίπτερο ΑΠΘ: Φοιτητές στην μάχη της πρόληψης των πυρκαγιών με μη επανδρωμένο αεροσκάφος

ΔΕΘ – Περίπτερο ΑΠΘ: Φοιτητές στην μάχη της πρόληψης των πυρκαγιών με μη επανδρωμένο αεροσκάφος

Καινοτομία και… το βλέμμα στο μέλλον. Αυτή ήταν η πρώτη σκέψη που μου ήρθε στο μυαλό όταν επισκέφθηκα το περίπτερο του ΑΠΘ στην 87η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης την περασμένη Κυριακή (10/9) και πιο συγκεκριμένα την φοιτητική ομάδα ASAT.

Του Αλέξανδρου Παναγιωτίδη

Με το καλημέρα σας στο περίπτερο της ΔΕΘ σε υποδέχεται ένας πύραυλος μικρής εμβέλειας για μεταφορά βασικών αγαθών, το οποίο μάλιστα έχει διαγωνιστεί και σε ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς κατακτώντας αξιόλογη θέση ανάμεσα στα άλλα πανεπιστήμια

Δεν θα επεκταθούμε παραπάνω στον συγκεκριμένο πύραυλο σε αυτό το θέμα καθώς την εντύπωση μου κέρδισε ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος που στέκονταν επιβλητικά πίσω από τον πύραυλο. Κατευθείαν τα μάτια μου άστραψαν και θέλησα να μάθω όσα περισσότερα μπορώ από τους ταλαντούχους φοιτητές.

Στην αρχή θέλησα να μάθω τι είναι το συγκεκριμένο αεροσκάφος, μένοντας άναυδος από το πόσο χρήσιμο θα ήταν για την χώρα μας φέτος, μόλις έμαθα όσα μπορεί να κάνει. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Τι εννοούμε όταν λέμε ότι οι φοιτητές θα ριχτούν στην μάχη της πρόληψης της πυρκαγιάς;

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος που κατασκευάζεται από τους φοιτητές του ΑΠΘ θα είναι εκπαιδευμένο να εντοπίζει και να προλαμβάνει την εκδήλωση πυρκαγιών ενημερώνοντας την αρμόδια υπηρεσία για να δράσει άμεσα στο συγκεκριμένο σημείο.

Εξοπλισμένο με κάμερα τελευταίας τεχνολογίας για λήψη φωτογραφιών και με εκπαίδευση μέσω τεχνητής νοημοσύνης, το αεροσκάφος θα είναι σε θέση να εντοπίζει πιθανές εστίες φωτιάς ή πιθανούς κινδύνους για ξέσπασμα πυρκαγιάς, ενημερώνοντας τις αρμόδιες αρχές στο έδαφος.

Βέβαια το συγκεκριμένο αεροσκάφος, όπως και κάθε ηλεκτρονικό μηχάνημα που δουλεύετε με νευρωνικά δίκτυα (τεχνητή νοημοσύνη), σε κάθε πτήση του θα εκπαιδεύεται όλο και περισσότερο, κάνοντας του μέσα σε σύντομο διάστημα, σε μεγάλο ποσοστό ακριβείς στις προβλέψεις του νευρωνικού δικτύου.

Σας ακούω τώρα που ρωτάτε: Τι θα γίνει αν στέλνει λανθασμένους συναγερμούς στον σταθμό στο έδαφος; Οι φοιτητές του ΑΠΘ έχουν προβλέψει ενδεχόμενα λανθασμένα μηνύματα του αεροσκάφους, στέλνοντας την φωτογραφία που τραβάει το αεροσκάφος στις αρμόδιες υπηρεσίες. Εκεί οι έμπειροι αρμόδιοι για τα συγκεκριμένα ζητήματα θα κοιτάνε την λήψη και θα αποφασίζουν αν πρέπει να δράσουν ή όχι.

Καινοτομία και στην λειτουργία του

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος με εντυπωσίασε όχι μόνο για το τι δουλειά θα κάνει στον αέρα, αλλά και πως θα την κάνει. Και εξηγώ! Μέχρι τώρα έχουμε συνηθίσει τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη να έχουν χειριστή εδάφους, γεγονός που μπορεί να είναι χρονοβόρο για να μεταφέρεται από το ένα σημείο στο άλλο.

Τώρα το ΑΠΘ έρχεται και αλλάζει ότι ξέραμε. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος λοιπόν θα είναι εξοπλισμένο με τελευταίας γενιάς χάρτες και GPS με την πτήση του να γίνεται χωρίς πιλότο, αυτόνομα μέσω διαδρομής που του έχουμε προγραμματίσει να κάνει.

Μέσα στις έξι ώρες που θα μπορεί να πετάει αυτόνομα, μέσω της ηλεκτροκίνησης και των ηλιακών πάνελ που θα διαθέτει στην άνω επιφάνεια της πτέρυγας του αεροσκάφος θα μπορεί να καλύψει την διαδρομή που του έχουμε ορίσει, ενώ αυτόματα θα επιστρέφει στο σημείο από όπου αναχώρησε

Και για να μην νομίζετε ότι η λύση για να πετάξει είναι μόνο αυτή έρχομαι και σας προλαβαίνω λέγοντας σας ότι ΝΑΙ θα υπάρχει και η δυνατότητα αν ποτέ χρειαστεί να αναλάβει να το «πιλοτάρει» ένας χειριστής εδάφους.

Τώρα εγώ βέβαια ακούω κάποιους δυσκολόπιστους να ρωτάνε μέσα τους: πόση ώρα θα κάνει για να διασχίσει μια απόσταση; Ίσως είναι πολύ αργό για να καλύπτει μια μεγάλη επιφάνεια όπως ένα μέρος ενός δάσους

Και απαντώ λοιπόν. ΟΧΙ! Μπορεί λόγω της αυτονομίας που ήθελαν να πετύχουν οι φοιτητές να μην πιάνει τριψήφια ταχύτητα, ωστόσο το συγκεκριμένο αεροσκάφος θα φτάνει τα 60 με 65 χιλιόμετρα την ώρα.

Μαθηματικός δεν είμαι για να κάνω την πράξη, ωστόσο νομίζω είναι αυτονόητο ότι με 65 χιλιόμετρα την ώρα και έξι ώρες αυτονομία στον αέρα, το συγκεκριμένο αεροσκάφος θα είναι έτοιμο να καλύψει μεγάλες εκτάσεις των ελληνικών δασών σε μια μόλις πτήση του.

Πότε θα είναι έτοιμο;

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος έχει τελειώσει με ένα μεγάλο κομμάτι της κατασκευής και μένει να δοκιμαστεί και να γίνουν τα απαραίτητα πειράματα του ηλεκτρολογικού εξοπλισμού για να είναι έτοιμο για πτήσεις.  Από εκεί και πέρα θα γίνονται διορθωτικές κινήσεις και θα βελτιώνονται όλα τα συστήματα προκειμένου να πραγματοποιείται η πτήση του άρτια.

Χρονοδιάγραμμα δυστυχώς για το πότε και το αν θα αξιοποιηθεί το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν έχουμε, ωστόσο αυτό που προκύπτει από την επίσκεψη μας στο περίπτερο του ΑΠΘ, είναι ότι το μέλλον είναι εδώ και θέλει να δημιουργήσει μια νέα Ελλάδα, έτοιμη να αντιμετωπίσει με τεχνολογικά και όχι μόνο, μέσα οποιαδήποτε φυσική καταστροφή.

Το ερώτημα είναι άλλο; Η πολιτεία θέλει να επενδύσει στην πρόληψη και αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών ή θα μας γίνει συνήθεια να βλέπουμε να καταστρέφονται οικολογικοί παράδεισοι, να φτάνουν οι φλόγες στην θάλασσα για να σβήσουν και ολόκληρα χωριά να βυθίζονται στην λάσπη;

ΥΓ: Η ομάδα αυτή την περίοδο είναι σε περίοδο recruitment, δηλαδή αναζήτησης των επόμενων μελών που θα στελεχώσουν τα υποσυστήματα της και θα είναι τα άτομα που θα αναπτύξουν όλα αυτά
τα πολύ ενδιαφέροντα project.

Η ομάδα αναζητά προπτυχιακούς φοιτητές, από όλες τις κατευθύνσεις. Ένας φοιτητής στα πλαίσια της ομάδας μπορεί αν ασχοληθεί είτε σε τεχνικό επίπεδο στην ανάπτυξη ενός πυραύλου υψηλής ισχύος ή ενός μη επανδρωμένου αεροχήματος είτε στον τομέα του marketing όπου θα ασχοληθεί με την προώθηση της ομάδας στα social media, την εύρεση πόρων για την κάλυψη των αναγκών για την υλοποίηση αυτών των projects ακόμα και με το γραφιστικό κομμάτι.

Δείτε επίσης: 87η ΔΕΘ: Πρωτοβουλία για τους πληγέντες από τις πλημμύρες στη Θεσσαλία και τους πυροπαθείς του Έβρου – Αφιερωμένο στον κόσμο που δοκιμάζεται το συναυλιακό πρόγραμμα

Loading

Play