Διατροφικές επιλογές για καλύτερες επιδόσεις τη νέα σχολική χρονιά

Διατροφικές επιλογές για καλύτερες επιδόσεις τη νέα σχολική χρονιά

Συμβουλές και προτάσεις για τη διατροφή των παιδιών στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, δίνει η Μελίνα Σ. Καριπίδου, MSc, κλινική διαιτολόγος διατροφολόγος, επιστημονική συνεργάτιδα Χαροκοπείου Πανεπιστημίου & επιστημονική συνεργάτιδα της ΠΕΑΝΔ (σωματείο-μέλος της Ένωσης Μαζί για το Παιδί), μέσα από ενημερωτικό σημείωμα της Ένωσης Μαζί για το Παιδί.

Πρωταρχικός στόχος, αναφέρει η κ. Καριπίδου, θα πρέπει να είναι η κατανάλωση τροφίμων με υδατάνθρακες, για να παρέχουν γλυκόζη στο παιδί. Η γλυκόζη αποτελεί το μοναδικό θρεπτικό συστατικό το οποίο τρέφει τον εγκέφαλο.

Συνεπώς, είναι απαραίτητο κατά τακτά χρονικά διαστήματα το παιδί να καταναλώνει τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες, για να τροφοδοτεί σταθερά τον εγκέφαλό του με τροφή. Αυτό σημαίνει, πως το σνακ στο σχολείο είναι απαραίτητο για τα παιδιά, ανεξάρτητα από το αν έχουν φάει πρωινό ή όχι.

Μάλιστα, το παιδί που έχει φύγει από το σπίτι χωρίς πρωινό, συστήνεται να καταναλώσει κάτι με την πρώτη ευκαιρία. Ισορροπημένες διατροφικές επιλογές που είναι πλούσιες σε υδατάνθρακες, αποτελούν όλα τα αρτοποιήματα, τα φρούτα, το γάλα και το γιαούρτι.

Σε συμφωνία με τις διατροφικές οδηγίες για υγιεινή διατροφή, συστήνεται η αποφυγή επιλογών, όπως πατατάκια, κρουασάν, γλυκίσματα και γενικώς έτοιμα και συσκευασμένα τρόφιμα.

Το παιδί μπορεί να κρατήσει μια τέτοια επιλογή για λίγες φορές μέσα στον μήνα. Αντιθέτως, σε καθημερινή βάση στόχος θα πρέπει να είναι τα σνακ υψηλής διατροφικής αξίας, μερικές ιδέες για τα οποία είναι οι εξής:

* Σάντουιτς ή τοστ ή αραβική πίτα ή ελληνική πίτα τα οποία μπορούν να περιέχουν τυρί, λαχανικά, γαλοπούλα ή κοτόπουλο, αυγό, τόνο, μπιφτέκι, σολομό, κά. Ορισμένα, λοιπόν, παραδείγματα προς έμπνευση είναι:

* Τορτίγια με γιαούρτι, φαλάφελ και λαχανικά

* Ζυμωτό ψωμί με πάστα ελιάς, ντομάτα και αγγούρι

* Στρογγυλό πολύσπορο ψωμάκι με μπιφτέκι, ντομάτα, μαρούλι και μουστάρδα

* Ελληνική πίτα με κομματάκια κοτόπουλο, μουστάρδα και λαχανικά

* Αραβική πίτα με μέλι και καρύδια

* Τορτίγια με πραλίνα φουντουκιού, μπανάνα και ξηρούς καρπούς

* Πολύσπορο ψωμί με αλειφόμενο τυρί και αγγούρι

* Σπιτική πίτα (τυρόπιτα, σπανακόπιτα, κά) ή πίτσα

*Σπιτικά κουλουράκια ή μπάρες δημητριακών

* Φρούτα

* Ξηροί καρποί

* Ελαιόψωμο, σταφιδόψωμο, τυρόψωμο, κουλούρι Θεσσαλονίκης, κριτσίνια, παξιμάδια, κά.

Αν και τα παραπάνω αναφέρονται στην τροφή, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχνάμε την αναγκαιότητα και τη σημασία της ενυδάτωσης. Η ανεπαρκής πρόσληψη υγρών προκαλεί αφυδάτωση, η οποία οδηγεί σε μείωση της σωματικής αντοχής, της νοητικής λειτουργίας και αδυναμία συγκέντρωσης.

Τα παιδιά πρέπει να πίνουν αρκετό νερό καθ΄όλη τη διάρκεια της ημέρας και ειδικά όσα είναι ιδιαίτερα δραστήρια ή βρίσκονται σε θερμό περιβάλλον. Στα υγρά περιλαμβάνονται οι χυμοί, το γάλα, τα αναψυκτικά, κά.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών θα πρέπει να καλύπτεται από το νερό. Ας φροντίσει, λοιπόν, το παιδί να έχει μαζί του ένα παγουράκι και να το γεμίζει τουλάχιστον 2 φορές την ημέρα.

Για να μπορέσουν οι γονείς να «προωθήσουν» τις πιο υγιεινές επιλογές τροφίμων στο σχολείο χρειάζεται σίγουρα οργάνωση και προγραμματισμός, κυρίως στο επίπεδο προμήθειας των τροφίμων και προετοιμασίας τους.

Όμως, μία παράμετρος που συχνά παραβλέπεται και συμβάλλει σε αυτό το στόχο είναι η εμπλοκή του ίδιου του παιδιού στη διαδικασία προετοιμασίας του φαγητού του στο σπίτι. Έτσι, μέσα από αυτή τη διαδικασία διαπαιδαγώγησης, εξοικειώνεται με τα τρόφιμα που θα πάρει μαζί, «μαθαίνει» να του αρέσουν και διαπαιδαγωγείται επίσης στην αυτονομία.

©Πηγή: amna.gr

Loading

Play