Το μακρινό και… δύσκολο καλοκαίρι του 1944, όταν ο ζόφος του πολέμου «σκέπαζε» την Ευρώπη, στο γκέτο των ναζί στην πόλη Theresienstadt (σημερινό Τερεζίν στην Τσεχία), εβραίοι κρατούμενοι παίζουν μπάλα σ’ ένα αυτοσχέδιο γήπεδο υπό το παγωμένο βλέμμα των δεσμωτών τους που κινηματογραφούν το ματς με μόνο στόχο τη διάχυση προπαγάνδας, προκειμένου να πείσουν την κοινή γνώμη ότι στους χώρους κράτησης, επικρατούσαν «ιδανικές» συνθήκες διαβίωσης, διανθισμένες με πληθώρα αθλητικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων για τους έγκλειστους.
Εικόνες σαν την παραπάνω, «αναβίωσαν» χθες το βράδυ, στην Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης μέσα από την παρουσίαση του βιβλίου «Το Ποδόσφαιρο των Μελλοθάνατων» (εκδ. MVPublications) του Αμερικανού συγγραφέα Κέβιν Σίμπσον (Kevin Simpson), που «αφηγείται» μια διαφορετική -και σίγουρα λιγότερο γνωστή- πτυχή του Ολοκαυτώματος, η οποία «περνά» μέσα από τη χρήση ενός λαοφιλούς αθλήματος ως «εργαλείο» για να καλυφθούν τα ειδεχθέστερα εγκλήματα στην ανθρώπινη ιστορία.
Ο συγγραφέας, ακαδημαϊκός και πρώην ποδοσφαιριστής (σε κολεγιακό επίπεδο), μέσα από τις 367 σελίδες του βιβλίου του, παρουσιάζει πώς το ποδόσφαιρο χρησιμοποιήθηκε ως μέσο προπαγάνδας από τους ναζί κι έρχεται να μας υπενθυμίσει ότι -δυστυχώς- ο αθλητισμός δεν είναι πάντα ευγενής άμιλλα… Για ορισμένους, όπως οι κρατούμενοι στα γκέτο-κολαστήρια των ναζί ανά την Ευρώπη «ή για ένα εβραιόπουλο που έπαιζε μπάλα με στρατιώτες των Ες-Ες στην οδό Γκέσια, στο γκέτο της Βαρσοβίας (σκηνή που περιγράφεται από τον χρονικογράφο του γκέτο Χαΐμ Κάπλαν ως “θαύμα”), το ποδόσφαιρο προσέφερε μία σύντομη απόδραση από αδιανόητο τρόμο».
Στο βιβλίο του (σ.σ. τίτλος πρωτότυπου: «Soccer Under the Swastika: Stories of Survival and Resistance During the Holocaust») ο Κέβιν Σίμπσον περιγράφει αυτό ακριβώς που λέει και ο (ελληνικός) τίτλος: το ποδόσφαιρο των μελοθάνατων, ανθρώπων που ρίχνονταν στο… γήπεδο ως μια άλλη μορφή «αντίδοτου» στους φόβους τους. Φόβοι, που κάθε άλλο παρά ψεύτικοι ήταν, αφού για όλους σχεδόν, τα γκέτο και τα στρατόπεδα του τρόμου έμελλε να γίνουν και ο τάφος τους.