Ενεργειακά διασυνδεδεμένα θα είναι όλα τα ελληνικά νησιά μέχρι το 2030, εκτός από δύο στο Ιόνιο (Οθωνοί και Ερεικούσσα) και ισάριθμα στο Αιγαίο (Καστελόριζο και Αγ. Ευστράτιος), με τα στελέχη της Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) να δηλώνουν ότι “η εξέλιξη αυτή αποτελεί μονόδρομο και πυλώνα ανάπτυξης της Ελλάδας, που θα συνδράμει τόσο στην περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), όσο και στην ενίσχυση της καινοτομίας (θαλάσσια αιολικά πάρκα), προς όφελος των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας.
Αυτά τόνισε ο ηλεκτρολόγος μηχανικός, ειδικός επιστήμονας, επικεφαλής τμημάτων πολιτικής ανάπτυξης ΑΠΕ και αποθήκευσης ενέργειας – ηλεκτρικών δικτύων & τεχνολογιών έξυπνων δικτύων της ΡΑΕ, Απόστολος Γκιζάς, στη διάρκεια εσπερίδας που διοργάνωσε η Αρχή, στο πλαίσιο της 84ης ΔΕΘ και πρόσθεσε ότι “με τις διασυνδέσεις αυτές, από ένα όριο διείσδυσης των ΑΠΕ, της τάξης του 15-20% σήμερα, θα επιτευχθεί καλπάζουσα αύξησή τους, στην κατεύθυνση επίτευξης των εθνικών στόχων του 2030, αλλά και με στόχο να μετεξελιχθούν τα νησιά σε πράσινα”.
Αναλύοντας τις ιδιαίτερες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί σε εθνικό και ευρωπαϊκό, ο κ. Γκιζάς υπογράμμισε ότι με βάση αυτές, σήμερα είναι πιο επιτακτική από κάθε άλλη φορά η ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών διασύνδεσης για τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ), με σκοπό όπως επισήμανε “την ελάφρυνση του τελικού καταναλωτή από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας”.
Παραθέτοντας την πρόταση της ΡΑΕ για τις διασυνδέσεις των νησιών, ο ίδιος ανέλυσε τις πρωτοβουλίες της ΕΕ για την προώθηση εφαρμογών καθαρής ενέργειας στα νησιά της Ευρώπης στο ευρύτερο πλαίσιο της μετάβασής της σε μια κοινωνία χαμηλών εκπομπών άνθρακα και υπογράμμισε τις δυνατότητες που υφίστανται, λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα των νησιών, για την ανάπτυξη της καινοτομίας. Οπως διευκρίνισε, η ανάπτυξη καινοτομίας θα συντελέσει δυναμικά στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και “θα γίνει οδηγός για τη χρήση της συσσωρευμένης εμπειρίας σε ευρεία κλίμακα”.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, ο κ. Γκιζάς αναφέρθηκε στο φόρουμ που συνδιοργανώθηκε από τη ΡΑΕ και τη γαλλική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (CRE) στη Νάξο τον Ιούλιο του 2018 και προανήγγειλε τη συνέχειά του, ανακοινώνοντας τη νέα διοργάνωση στη Ρόδο (3-4 Οκτωβρίου 2019) για την Καθαρή Ενέργεια στα ευρωπαϊκά νησιά, υπό την αιγίδα της ΡΑΕ, σε συνεργασία με τη Γαλλική Ρυθμιστική Αρχή και με τη στήριξη της ΕΕ, και άλλων ευρωπαϊκών ρυθμιστών και θεσμικών φορέων.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Γκιζάς έθεσε επί τάπητος τα πιο σημαντικά θέματα που άπτονται των διασυνδέσεων των ΜΔΝ με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα της χώρας και αφού υπενθύμισε το ιστορικό των διασυνδέσεων και των πρωτοβουλιών, που έχουν αναληφθεί για την υλοποίησή τους, υπογράμμισε “την εξαιρετική προσπάθεια των ανθρώπων της ΡΑΕ που τρέχουν τις απαιτούμενες ενέργειες”.
Στα 3,5 δισ. ευρώ οι επενδύσεις δεκαετίας 2019-2022 του ΑΔΜΗΕ
Σε 2 δισ. ευρώ ανέρχεται το επενδυτικό πλάνο δεκαετίας 2019-2022 του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, όπως επισήμανε στη διάρκεια της εσπερίδας ο διευθυντής κλάδου μελετών και ανάπτυξης συστήματος του ΑΔΜΗΕ, Μιχάλης Καρυστιανός, προσθέτοντας ότι για τις διασυνδέσεις Κρήτης-Κυκλάδων, οι επενδύσεις υπολογίζονται σε 1,5 δισ. ευρώ.
Κατά την εισήγησή του, ο κ. Καρυστιανός υπογράμμισε ότι τρέχουν με γοργούς ρυθμούς τα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης Κυκλάδων και Κρήτης και συμπλήρωσε ότι στα επόμενα χρόνια και βάσει των χρονοδιαγραμμάτων “αναμένεται η σταδιακή ολοκλήρωσή τους”.
Ο ίδιος υπογράμμισε τη “συσσώρευση εμπειρίας από τον ΑΔΜΗΕ για την εκτέλεση σύνθετων έργων νησιωτικών διασυνδέσεων και επισήμανε την «τεχνική ετοιμότητα» του φορέα, αναφορικά με σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών, εκπόνηση τεχνικών μελετών, διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών, διαχείριση και εκτέλεση έργων.
Οπως τόνισε, κρίσιμος «κρίκος» για την έγκαιρη εκτέλεση των έργων είναι ο χρόνος για την Περιβαλλοντική Αδειοδότηση και στο πλαίσιο αυτό γνωστοποίησε ότι ο ΑΔΜΗΕ “εξετάζει και σκοπεύει να καταθέσει στην Πολιτεία, τις προτάσεις του για τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών”.
Κατά την ομιλία του ο ίδιος, αναφερόμενος στη διασύνδεση νότιων Κυκλάδων (δ’ φάση), επισήμανε μεταξύ άλλων ότι ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2019 ο διαγωνισμός για την ανάθεση της αναλυτικής έρευνας βυθού, με τη μελέτη να αναμένεται να ολοκληρωθεί αρχές του 2020 και τόνισε ότι εντός του τρέχοντος μηνός δημοπρατείται η εκπόνηση της περιβαλλοντικής μελέτης για το έργο. “Στόχος η ολοκλήρωση και κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αρχές του 2020”, υπογράμμισε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι η ολοκλήρωση του έργου συνολικά “τοποθετείται χρονικά το 2023”.
Τα έργα διασύνδεσης ΜΔΝ σε υλοποίηση, με μια ματιά είναι τα εξής, όπως τα παρουσίασε ο κ. Καρυστιανός:
*Διασύνδεση Κυκλάδων
Β’ Φάση
-Σύνδεση Πάρου – Νάξου
-Σύνδεση Νάξου – Μυκόνου
-Κατασκευή νέου Υ/Σ GIS επί της Νάξου
-Αντικατάσταση παλαιών Υ/Β καλωδίων ελαίου ‘Ανδρος – Λιβάδι (Νότια Εύβοια) και ‘Ανδρος – Τήνος
Γ’ Φάση
-Δεύτερη καλωδιακή σύνδεση Λαυρίου – Σύρου
Δ’ Φάση
-Διασύνδεση Νήσων Σαντορίνης, Μήλου, Φολέγανδρου, Σερίφου με το ΕΣΜΗΕ
*Διασύνδεση Κρήτης
Α’ Φάση
-Διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου με δύο κυκλώματα ΕΡ 150kV
Β’ Φάση
-Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής με διπολικό σύνδεσμο ΣΡ 2×500 MW