Μεγάλο θέμα έχει προκύψει την τελευταία διετία, σχετικά με το τέλος ταξινόμησης και τον περιβαλλοντικό φόρο που επιβάλλει η Ελλάδα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Φακής
Ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2021 η Ε.Ε. με επιστολή της ζητούσε από την Ελλάδα να συνετιστεί με τους γενικότερους κανόνες που έχουν θεσπιστεί για τις εισαγωγές μεταχειρισμένων οχημάτων. Πριν από δύο εβδομάδες στάλθηκε και δεύτερη επιστολή, σύμφωνα με την οποία δίνεται διορία δύο μηνών, προκειμένου η χώρα μας να συμμορφωθεί με τα ευρωπαϊκά δεδομένα, καθώς σε διαφορετική περίπτωση ελλοχεύει κίνδυνος για βαρύ πρόστιμο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα, πέραν των όσων ίσχυαν μέχρι την πρώτη επιστολή, στη συνέχεια πρόσθεσε και νέες κατηγορίες αυτοκινήτων στη λίστα, με επιπλέον τροποποιήσεις να περιλαμβάνονται στην ελληνική νομοθεσία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για δεύτερη φορά και μένει να φανεί το τι θα γίνει από εδώ και στο εξής, με τους επαγγελματίες του χώρου να παρακολουθούν στενά το όλο ζήτημα.
Για το εν λόγω ζήτημα η Politic επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, Κώστα Κυράτσο, ο οποίος ανέλυσε όλα τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, τα οποία και βάζουν τεράστια εμπόδια στο περιθώριο κέρδους των ανθρώπων του κλάδου.
«Η δεύτερη επιστολή στάλθηκε τώρα, αλλά θα έπρεπε αυτό να είχε γίνει πολύ νωρίτερα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση καθυστέρησε πολύ, καθώς σε άλλες περιπτώσεις θα είχε επιληφθεί του θέματος μόλις 3-4 μήνες μετά την πρώτη προειδοποίηση. Παλιότερα τα χρονοδιαγράμματα ήταν αυστηρά και τηρούνταν με ευλάβεια. Η νομοθεσία για το τέλος ταξινόμησης και τον περιβαλλοντικό νόμο ψηφίστηκε το 2020, ενώ πολλά πράγματα που προϋπήρχαν δεν ήταν συνυφασμένα με τα όσα αναφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση», υπογράμμισε αρχικά ο Κώστας Κυράτσος.
Η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που της γίνεται προειδοποίηση για την υπερφορολόγηση των εισαγόμενων οχημάτων, καθώς παρόμοια είναι η κατάσταση και για τη Ρουμανία. Το αρμόδιο δικαστήριο αποφάσισε ότι η χώρα έχει τη δυνατότητα να φορολογήσει τα αυτοκίνητα, κρατώντας ωστόσο τα ίδια μέτρα για όλα τα οχήματα, ακόμα και για τα εγχώρια. «Αυτό προβλέπεται από τον κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ίση μεταχείριση ομοειδών προϊόντων. Δεν γίνεται να έχουμε άλλη αντιμετώπιση για το εισαγόμενο και άλλη για το εγχώριο. Κυκλοφορούν πολλά αυτοκίνητα που δεν είναι εισαγόμενα στη χώρα και δεν τολμάνε να το βάλουν αυτό το μέτρο», σημείωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος.
Όπως είναι λογικό οι έμποροι αυτοκινήτων, τα οποία εισάγονται από χώρες της Ευρώπης, κάθονται εδώ και τρία χρόνια σε αναμμένα κάρβουνα, περιμένοντας ουσιαστικά από την Ε.Ε. να επιληφθεί του θέματος. «Εμείς όλα αυτά τα βλέπουμε ως μέτρο στήριξης των καινούριων αυτοκινήτων. Δεν τους ενδιαφέρει το περιβάλλον. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 4,5 εκατ. αυτοκίνητα που δεν είναι εισαγόμενα. Τα εισαγόμενα που είναι λίγες χιλιάδες επηρεάζουν το περιβάλλον; Τα εγχώρια δεν μολύνουν; Θέλουν να πετύχουν να στηρίξουν τις 5-10 μεγάλες οικογένειες που ασχολούνται με το καινούριο αυτοκίνητο. Εμείς θα το προχωρήσουμε μέχρι να συμμορφωθεί η Ελλάδα, γιατί τα πρόστιμα θα είναι μεγάλα. Το κανονικό αυτό είναι, αλλά και η διαδικασία της προηγούμενης επιστολής δεν τήρησε το χρονοδιάγραμμα», επεσήμανε ο κ. Κυράτσος.
Προβληματισμένοι οι έμποροι εισαγόμενων αυτοκινήτων
Είναι γεγονός ότι το περιθώριο κέρδους από ένα εισαγόμενο αυτοκίνητο, στο οποίο έχουν επιβληθεί οι προαναφερόμενοι φόροι, μειώνεται δραματικά, ενώ ανέκαθεν ο κλάδος δεχόταν χτυπήματα από… τρίτους. Ενδεικτικό αυτού είναι τα αρνητικά σχόλια που εντοπίζει κανείς στο ίντερνετ, τα οποία επηρεάζουν τους καταναλωτές, απομακρύνοντάς τους από τα εισαγόμενα οχήματα. «Αυτά τα σχόλια δεν είναι αληθή. Δεν αγοράζονται πλέον εισαγόμενα αμάξια, παρότι είναι πολύ καλύτερης ποιότητας, διότι οι συνθήκες συντήρησης στη Γερμανία είναι πολύ πιο αξιόπιστες. Εκεί, στο ΚΤΕΟ περίπου το 30% των αυτοκινήτων κόβεται. Στην Ελλάδα δεν κόβεται σχεδόν κανένα. Υπάρχει σχέδιο κατά των εισαγόμενων αυτοκινήτων», εξήγησε ο πρόεδρος του ΣΕΕΑΕ.
Η κάμψη στις αγορές εισαγόμενων αυτοκινήτων θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, καθώς σύμφωνα με τον Κώστα Κυράτσο η αγορά θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερη. «Έχουμε μια μικρή κάμψη, αλλά θα μπορούσε η αγορά να είναι πολύ μεγαλύτερη. Αν η εισαγωγή τέτοιων αυτοκινήτων γινόταν κανονικά, θα είχαμε πολύ καλύτερα νούμερα. Η ευρωπαϊκή νομοθεσία λέει ότι δεν μπορείς να φορολογήσεις ένα εισαγόμενο αυτοκίνητο και να βάλεις φόρο μεγαλύτερο από τον υπολειπόμενο του εγχώριου αυτοκινήτου. Δηλαδή ότι αυτό το αυτοκίνητο όταν πουλήθηκε καινούριο πλήρωσε ένα “χ” ποσό ως φόρο πριν τρία χρόνια και πλέον σήμερα έχασε το 30-40%, οπότε θα έπρεπε ο φόρος να είναι 600 ευρώ, αν ο αρχικός φόρος ήταν 1.000 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα το ποσό αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο», τόνισε ο Κώστας Κυράτσος.
Πέραν του περιβαλλοντικού φόρου, η Ελλάδα έχει βάλει και το τέλος ταξινόμησης, έχοντας παράλληλα απαγορέψει την εισαγωγή Euro 3 (μοντέλα 2005-06). Τα Euro 4 έχουν χαράτσι 3.000, ποσό που είναι απαγορευτικό για τον οποιονδήποτε έμπορο, ενώ τα Euro 5a και 5b έχουν χαράτσι 1.000 ευρώ, ενώ πρόκειται για μοντέλα από το 2011 μέχρι το 2016. Ασφαλώς, εντός των συνόρων κυκλοφορούν αυτοκίνητα παλιότερα των Euro 4, τα οποία δεδομένα μολύνουν περισσότερο το περιβάλλον.
Οι κινήσεις που κάνει ο ΣΕΕΑΕ προς τη δικαίωση
Ο Κώστας Κυράτσος ξεκαθάρισε ότι το όλο θέμα χειρίζεται το νομικό τμήμα του Συνδέσμου, προκειμένου το ζήτημα να κλείσει θετικά για τους εμπόρους αυτοκινήτων μια και καλή. «Είπαμε στην κυβέρνηση ότι με αυτή τη νομοθεσία η χώρα θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμα και μας απάντησαν ότι θα λύσουν το θέμα μόλις κριθεί απαραίτητο».
Από εκεί και πέρα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, προέτρεψε τον κόσμο να εμπιστεύεται τα εισαγόμενα οχήματα και να μην έχει ως μοναδικό κριτήριο την τιμή. «Στη σημερινή εποχή δεν υπάρχουν κραυγαλέες ευκαιρίες. Ο περισσότερος κόσμος την πατάει γι’ αυτόν τον λόγο. Τον έμπορο ο κόσμος θα τον βρει και την επόμενη μέρα εκεί. Στο ίντερνετ μπορούμε να σχηματίσουμε άποψη για το οτιδήποτε. Αρκετοί καταναλωτές μας παίρνουν για να καταγγείλουν κάτι και τελικά την πατάνε από ιδιώτες που κάνουν εισαγωγές αυτοκινήτων. Εμπιστεύονται ανθρώπους που δεν είναι επισήμως έμποροι αυτοκινήτων».
Δείτε επίσης: Χανιά: Οδηγός τραυματίστηκε από… «ιπτάμενο» λεμόνι