Έρευνα του METEO: Χαμηλό Ενδιαφέρον των Μαθητών για Καιρικά Φαινόμενα και Κλιματικούς Κινδύνους

Έρευνα του METEO: Χαμηλό Ενδιαφέρον των Μαθητών για Καιρικά Φαινόμενα και Κλιματικούς Κινδύνους

Σε χαμηλά επίπεδα κινείται το ενδιαφέρον και η ενασχόληση των μαθητών/τριών σε όλη την Ελλάδα με τα καιρικά φαινόμενα και τους κινδύνους που ελλοχεύουν. Αυτό επισημαίνει πρόσφατη μελέτη ερευνητών της μονάδας ΜΕΤΕΟ του Ινστιτούτου Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, η οποία αφορά τον κλιματικό εγγραμματισμό των μαθητών σχετικά με τα καιρικά φαινόμενα και τους συνδεόμενους κινδύνους. Παρά τις χαμηλές επιδόσεις στην εμπλοκή τους, οι μαθητές καταγράφουν καλή κατανόηση των φαινομένων και ικανότητες αξιολόγησης και προσαρμογής στους κινδύνους που απορρέουν από αυτά.

Η μελέτη, η οποία διεξήχθη με τη συμμετοχή 474 μαθητών ηλικίας 12-16 ετών σε περισσότερα από 30 δημόσια σχολεία, αναδεικνύει την επιτακτική ανάγκη για βελτίωση του κλιματικού εγγραμματισμού, ιδίως σε περιοχές με υψηλή ευπάθεια στην κλιματική αλλαγή, όπως η Ανατολική Μεσόγειος.

Όπως δηλώνει η ειδική λειτουργική επιστήμονας στο Ινστιτούτο Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, Κατερίνα Παπαγιαννάκη, αν και οι μαθητές επιδεικνύουν καλή κατανόηση των καιρικών φαινομένων, το συνολικό τους ενδιαφέρον για μάθηση σε αυτά τα θέματα είναι αισθητά χαμηλό. «Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι οι μαθητές αποκτούν σχετικές γνώσεις κυρίως μέσω δομημένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, αλλά τους λείπει το προσωπικό ενδιαφέρον και η υποστήριξη από γονείς ή δασκάλους», αναφέρει.

Η μελέτη δείχνει ότι ο κλιματικός εγγραμματισμός είναι κρίσιμος για να ενδυναμώσει τη νέα γενιά να αντιμετωπίσει τις αυξανόμενες προκλήσεις που θέτουν τα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως οι πλημμύρες και οι πυρκαγιές, τα οποία έχουν σημαντικές κοινωνικές επιπτώσεις. Οι συγγραφείς προτείνουν πολιτικές που υποστηρίζουν βιωματικές εμπειρίες μάθησης, όπως η αξιοποίηση ελεύθερα προσβάσιμων δεδομένων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων που επεκτείνουν τη μάθηση πέρα από την τάξη.

Η κυρία Παπαγιαννάκη επισημαίνει την ανάγκη καινοτόμων εργαλείων εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας για την εκπαίδευση θεμάτων καιρικού κινδύνου στα σχολεία. «Υπάρχουν σχολεία που έχουν κάνει συμφωνία μαζί μας να τα αξιοποιήσουν μόλις τελειώσουν», σημειώνει.

Η έρευνα καταδεικνύει επίσης τη υψηλή εμπιστοσύνη των μαθητών στην επιστήμη, αναγνωρίζοντας τη σημασία της επιστημονικής γνώσης, αν και το μειωμένο ενδιαφέρον για τα καιρικά φαινόμενα προβληματίζει την επιστημονική κοινότητα, ιδιαίτερα σε μία περίοδο όπου οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης είναι όλο και εντονότερες. «Η απουσία ενδιαφέροντος για ένα ζήτημα, ακόμα και αν έχεις κάποια γνώση, σου δημιουργεί έλλειμμα στην ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος», τονίζει η κυρία Παπαγιαννάκη.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ ‘TripGift’ και την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Σύμφωνα με την κυρία Παπαγιαννάκη, δεν έχει διεξαχθεί στο παρελθόν παρόμοια μελέτη στα σχολεία που να περιλαμβάνει θεματικές όπως η μετεωρολογία και οι φυσικές καταστροφές.

©

Loading

Play