Αναλύουμε την ανησυχητική αύξηση των δαπανών για φροντιστήρια από ελληνικά νοικοκυριά. Το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ έχει προχωρήσει σε ανάλυση των τελευταίων στοιχείων σχετικά με τις δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών για φροντιστήρια γενικής εκπαίδευσης κατά την τελευταία δεκαετία. Η έρευνα αποκαλύπτει τις διαστάσεις των εκπαιδευτικών ανισοτήτων που παρατηρούνται στη χώρα μας, καθώς και τις στάσεις και τις πρακτικές που υιοθετούν οι οικογένειες σχετικά με την εξωσχολική εκπαίδευση. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ελληνικές οικογένειες, καθώς και τη διαρκώς αυξανόμενη ανισότητα στην πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Η δαπάνη των νοικοκυριών για φροντιστήρια αγγίζει πλέον σχεδόν 614 εκατομμύρια ευρώ το 2023, καταλαμβάνοντας το 16,2% των δαπανών τους για εκπαίδευση και το 0,7% της συνολικής καταναλωτικής τους δαπάνης. Εντυπωσιακή είναι η ανατροπή της τάσης που παρατηρήθηκε από το 2013 έως το 2020, καθώς την τελευταία διετία (2021-2023) έχει σημειωθεί αύξηση 36% σε σταθερές τιμές. Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση απορροφά μόνο το 4,2% των συνολικών δαπανών, με το ποσό για τη συγκεκριμένη κατηγορία να έχει τετραπλασιαστεί από 5,9 εκατ.€ το 2013 σε 26,1 εκατ.€ το 2023, ενδεχομένως λόγω της ανάπτυξης Κέντρων Μελέτης.
Οι δαπάνες για δευτεροβάθμια εκπαίδευση κατέχουν τη μερίδα του λέοντος, φτάνοντας τα 580,9 εκατ.€, με το 94,6% των συνολικών δαπανών να κατευθύνεται σε αυτήν την κατηγορία. Παρά την πτωτική πορεία που υπήρχε έως το 2020, την τελευταία διετία οι δαπάνες αυτές αυξήθηκαν σημαντικά κατά 35,5%.
Η έρευνα επίσης επισημαίνει ότι οι κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες που συνδέονται με τις δαπάνες για φροντιστήρια είναι έντονες και διευρύνονται. Τα νοικοκυριά με υψηλότερα εισοδήματα επενδύουν μεγαλύτερο ποσοστό της καταναλωτικής τους δαπάνης για εκπαίδευση, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολη την πρόσβαση για νοικοκυριά με χαμηλότερα εισοδήματα. Οι δημογραφικοί παράγοντες, όπως η σύνθεση της οικογένειας και η ηλικία των υπευθύνων του νοικοκυριού, επιδρούν επίσης στις δαπάνες για φροντιστήρια.
Από τα δεδομένα προκύπτει η ανάγκη εφαρμογής πολιτικών που θα επιφορτίσουν λιγότερο τα νοικοκυριά και θα βελτιώσουν την ποιότητα της εκπαίδευσης.
Πηγή περιεχομένου: in.gr