Τις πολλές και σημαντικές προκλήσεις που θα κληθεί άμεσα να αντιμετωπίσει η ναυτιλία αλλά και τους τρόπους αντιμετώπισης επισήμανε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας σήμερα στο Greek Economic Forum 2019.
«Η Ελλάδα είναι μακράν η πρώτη παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη. Εμείς ως χώρα είμαστε αυτοί που ουσιαστικά θα πρέπει να διαμορφώνουμε τις εξελίξεις για τις προοπτικές αλλά και για το πώς φανταζόμαστε το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας. Όταν το 90% του εξαγωγικού εμπορίου μεταφέρεται μέσω πλοίων αντιλαμβάνεστε πόσο σημαντική είναι η παγκόσμια ναυτιλία και ιδιαιτέρως η Ελληνική», σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης και πρόσθεσε ότι η ναυτιλία θα αντιμετωπίσει πολλές και σημαντικές προκλήσεις. «Από την 1/1/2020, έχουμε την εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών δεδομένων, έχουμε νέους κανονισμούς, έχουμε την εξάπλωση του αυτοματισμού, digitalization, Cyber Security, είναι έννοιες οι οποίες θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια. Για μένα η μεγαλύτερη πρόκληση θα είναι η αναβάθμιση της Ναυτικής εκπαίδευσης. η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό. Τα επόμενα χρόνια θα χρειαστούμε ποιοτικό πλήρωμα, άτομα εξειδικευμένα να μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στην παγκόσμια ναυτιλία», τόνισε ο υπουργός.
Ο κ. Πλακιωτάκης στη συνέχεια αναφέρθηκε στη λιμενική πολιτική αλλά και το πλάνο αξιοποίησης των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας: «Τα λιμάνια μας μπορούν να αποτελέσουν ατμομηχανές ανάπτυξης σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. Αποτελούν ουσιαστικά hub ευρύτερων γεωπολιτικών και γεωστρατηγικών εξελίξεων. Λόγω της θέσης τους μπορούν να εξυπηρετήσουν ως hub τόσο προς την Ευρώπη, τη Μαύρη Θάλασσα αλλά και την Αφρική. Εμείς μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, εγκρίναμε το αναθεωρημένο master plan στο Λιμάνι του Πειραιά όπου δρομολογούνται επενδύσεις πάνω από 620 εκατ. ευρώ. Ομοίως και στη Θεσσαλονίκη, προγραμματίζονται με τη σύμβαση παραχώρησης υποχρεωτικές επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ, όπως επίσης έχουμε προχωρήσει και σε διαδικασία αξιοποίησης των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμενικών της πατρίδας μας. Ήδη μας έγινε μια πρώτη παρουσίαση από την Ernst and Young μέσω του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίησή τους. Εμείς προφανώς θα εκμεταλλευτούμε τη στρατηγική θέση του κάθε λιμανιού, αλλά πέρα από αυτό, εμείς θα διαφυλάξουμε και το δημόσιο συμφέρον και θα έχουμε επενδύσεις και θέσεις απασχόλησης. Αφού έχουμε μία πρώτη καταγραφή θα προχωρήσουμε σε αποτύπωση των οικονομικών στοιχείων και σε τρίτο στάδιο οι διεθνείς διαγωνισμοί. Υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον από παγκόσμιους λιμενικούς παρόχους».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου εξηγώντας ότι «για να ενισχύσεις το νηολόγιό σου και να κάνεις τη σημαία σου πιο ανταγωνιστική, πρέπει να κάνεις κάποια συγκεκριμένα βήματα. Όταν όμως το κάνεις αυτό, θα προκύψει το αίτημα περισσοτέρων αξιωματικών και περισσοτέρων κατώτερων πληρωμάτων, άρα πρέπει να βελτιώσεις την εκπαίδευσή σου. Στόχος μας είναι να εκσυγχρονίσουμε το νηολόγιό μας, να τα κάνουμε όλα ηλεκτρονικά. Στο ζήτημα του θεσμικού πλαισίου, ενδεχομένως να χρειαστεί να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις. Αυτή είναι η πρώτη μας προτεραιότητα και μία δεύτερη, είναι ένας νόμος πλαίσιο για τη Ναυτική Εκπαίδευση που θα αντιμετωπίζει τα ζητήματα από το Α μέχρι και το Ω, με παράλληλη λειτουργία της ιδιωτικής εκπαίδευσης».
Παράλληλα πρότεινε τη δημιουργία ενός ναυτιλιακού τεχνολογικού πάρκου αλλά και την εκπαίδευση μέσω των ναυτικών ακαδημιών ειδικά καταρτισμένων καπετάνιων για το Υachting ή για την κρουαζιέρα, προσθέτοντας ότι «η Ελλάδα θα έπρεπε να είναι το κέντρο του παγκοσμίου Yachting, αλλά χρειάζεται και εκσυγχρονισμός στο θεσμικό πλαίσιο αλλά χρειάζονται και μαρίνες».
Τέλος, αναφερόμενος στα ελληνοτουρκικά ζητήματα αλλά και στο προσφυγικό – μεταναστευτικό, τόνισε ότι «ο πρωθυπουργός της χώρας, κατά τις επαφές του με τους Ευρωπαίους ομολόγους του αλλά και κατά τη σύνοδο του ΝΑΤΟ θα εκθέσει τα ζητήματα που μας απασχολούν ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, σε καμία όμως περίπτωση, δεν πρόκειται η Ελλάδα να παραιτηθεί των κυριαρχικών της δικαιωμάτων. Σε κάθε περίπτωση, όσον αφορά τη διαχείριση του προσφυγικού – μεταναστευτικού, η πραγματικότητα είναι ότι η κοινή δήλωση μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας δεν ισχύει. Όταν για παράδειγμα στις εκκλήσεις της Ελληνικής Ακτοφυλακής η Τουρκία δεν ανταποκρίνεται, η κοινή δήλωση πρακτικά δεν ισχύει» και πρόσθεσε: «Το προσφυγικό – μεταναστευτικό είναι ένα ζήτημα Εθνικό, που υπερβαίνει και τη χώρα μας αλλά και τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος και σε επίπεδο προσωπικού αλλά και επιχειρησιακών μέσων και βέβαια απαιτείται ευρωπαϊκή στήριξη και ευρωπαϊκή αλληλεγγύη. Εμείς όσον αφορά την προστασία των θαλασσίων συνόρων της πατρίδας μας είμαστε σε επιφυλακή 24 ώρες το 24ωρο. Οι άντρες και οι γυναίκες του Λιμενικού Σώματος υπερβάλουν εαυτόν, την ίδια ώρα που κάποιοι κυριολεκτικά θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα και το μόνο που κάνουν είναι να αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη επειδή δεν τηρούν τους βασικούς όρους της συμφωνίας».