Ο Ανδρέας Γραμματικογιάννης, πολιτικός μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου μιλώντας στο Open για τα αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία τόνισε ότι από το 2018 υπήρχαν σχέδια διαχείρισης κινδύνου και πλημμύρας, που έδειχναν ότι υπήρχε μεγάλος κίνδυνος για πλημμυρικά φαινόμενα στον θεσσαλικό κάμπο. Όπως διευκρινίζει ο ίδιος, μέτρα που συμπεριλαμβάνονταν σε σχέδια για τη διαχείριση τέτοιων καταστροφών, τελικά δεν εφαρμόστηκαν.
Όπως εξηγεί αρχικά ο κ. Γραμματικογιάννης, «όταν σχεδιάζουμε ένα τεχνικό έργο, είτε αντιπλημμυρικό είτε οτιδήποτε άλλο, πάντα λαμβάνουμε υπόψιν την πιθανότητα ότι το έργο αυτό ενδεχομένως να αστοχήσει σε περιπτώσεις ακραίων φαινομένων».
«Ξέραμε το 2018 ότι η Θεσσαλία έχει πολύ μεγάλη τρωτότητα απέναντι στις πλημμύρες»
Στην προκειμένη περίπτωση, λέει ο ίδιος, «ξέραμε από το 2018 ότι η Θεσσαλία έχει πολύ μεγάλη τρωτότητα απέναντι στις πλημμύρες. Το ξέραμε γιατί κάναμε τα σχέδια διαχείρισης πλημμύρας όπου εντοπίζαμε αυτό το πρόβλημα, αλλά το ξέρουμε και εμπειρικά, το βλέπετε και το 2021».
Το 2018 σε όλη την Ελλάδα συντάχθηκαν τα σχέδια διαχείρισης κινδύνων πλημμύρας κατά εφαρμογή ευρωπαϊκής οδηγίας, ακριβώς για να δουν οι ειδικοί πού υπάρχουν προβλήματα με πλημμύρες στην Ελλάδα και να συνταχθούν μέτρα ώστε να γίνει πρόληψη και να μετριαστούν οι πιθανές επιπτώσεις, εξηγεί στη συνέχεια ο πολιτικός μηχανικός.
«Όχι μόνο γνωρίζαμε από το 2018, αλλά φανταστείτε ότι η Θεσσαλία και άλλες περιοχές, ακόμα και η Αττική, αντιμετωπίζουν κινδύνους πλημμυρών ακόμα και σε μικρότερα φαινόμενα βροχοπτώσεων», συμπληρώνει.
Όπως λέει, «από τα σχέδια βρίσκαμε πλημμύρες ακόμα και με μικρότερες εντάσεις βροχοπτώσεων από αυτές που σημειώθηκαν. Ακριβώς τα σχέδια διαχείρισης, στο τέλος, κατέληγαν σε μια σειρά μέτρων έτσι ώστε είτε να κάνεις πρόληψη είτε να κάνεις διαχείριση του μεγέθους της καταστροφής του φυσικού φαινομένου».
Το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και η σημαντικότητά του
Σε ερώτηση αν υπήρχαν προτάσεις για αυτό που βίωσε η Θεσσαλία και πώς θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί, ο ίδιος απάντησε: «Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Είναι παράδειγμα μη κατασκευαστικού μέτρου γιατί πολλές φορές λέμε ότι αν θες να κάνεις ένα τεχνικό έργο απαιτεί χρόνο. Μέσα στο σχέδιο διαχείρισης υπήρχαν και μη κατασκευαστικά μέτρα. Όπως για παράδειγμα η ανάπτυξη συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης πλημμυρών. Θα μπορούσαμε, αν είχε εφαρμοστεί αυτό το μέτρο, να ξέρουμε από πριν ότι έρχεται μία μεγάλη πλημμύρα και να ξέρουμε ποιες περιοχές είναι επικίνδυνες να πλημμυρίσουν και έτσι να κάνουμε καλύτερη διαχείριση».
Ο πολιτικός μηχανικός εξήγησε πως τέτοια μέτρα, μη κατασκευαστικά, προβλέπονται και για τη Θεσσαλία και για την Αττική και για όλη την Ελλάδα αλλά «αυτά τα μέτρα δεν έχουν εφαρμοστεί». «Προβλεπόντουσαν για τη Θεσσαλία, η σύνταξη σχεδίων διαχείρισης των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, να δούμε δηλαδή πώς ακριβώς δουλεύουν όλα αυτά τα μέτρα σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και σε συγκεκριμένα σενάρια. Ούτε αυτό έχει λειτουργήσει ακόμα στη Θεσσαλία και, μάλιστα, για το συγκεκριμένο δεν έχει εξασφαλιστεί και η χρηματοδότηση».
«Κινδυνεύουμε ακόμα και από μικρότερες εντάσεις βροχόπτωσης»
«Αυτό που καταλαβαίνω εγώ είναι ότι κινδυνεύουμε από πλημμύρες ακόμα και σε μικρότερες εντάσεις βροχόπτωσης και θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα σχέδιο για το πώς θα τις διαχειριστούμε», επισήμανε σε αυτό το σημείο ο κ. Γραμματικογιάννης.
Σε ερώτηση σχετικά με το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης πλημμυρών, ο κ. Γραμματικογιάννης απάντησε πως «στην Ευρώπη αυτό που περιγράφετε εφαρμόζεται κατά κόρον εδώ και πολλά χρόνια. Δηλαδή, θα μπορούσαμε σε πραγματικό χρόνο να βλέπουμε τη βροχόπτωση που έρχεται και να ξέρουμε αρκετές ώρες πριν ποιες περιοχές θα πλημμυρίσουν και ποιες κινδυνεύουν. Προβλεπόταν (από το 2018) τρόπος και στη Θεσσαλία».
Τέλος, σχετικά με τις καταγγελίες για σπάσιμο φραγμάτων, ο ίδιος εξήγησε ότι «εάν όντως σπάσανε αναχώματα, είναι απόλυτα σίγουρο ότι έγινε υπό το καθεστώς πανικού. Το πού θα σπάσεις ένα ανάχωμα, δεν μπορεί να το πει ένας δήμαρχος ή οποιοσδήποτε άλλος. Θα πρέπει να γίνει μελέτη (…). Δεν μπορεί να το κάνει ο καθένας όπου θέλει».
Δείτε επίσης: Μέχρι τις ακτές της Χαλκιδικής έφτασε η λάσπη από τη Θεσσαλία