ΚΑΣ: Τι προβλέπει η νέα μελέτη για διαδρομές για ΑΜεΑ στην Ακρόπολη
ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ.(Eurokinissi-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ)

ΚΑΣ: Τι προβλέπει η νέα μελέτη για διαδρομές για ΑΜεΑ στην Ακρόπολη

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) ασχολήθηκε με τη μελέτη για τη βελτίωση της επισκεψιμότητας των μνημείων στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, για τα άτομα με δυσκολία στην κίνηση και γνωμοδότησε θετικά την εφαρμογή της.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωσή του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού:

«Η αρχαία χωρική συγκρότηση της Ακρόπολης δεν είναι εύκολα αντιληπτή στον σημερινό επισκέπτη, ο οποίος εκλαμβάνει το σύνολο ως μια ανώμαλη και δύσβατη πλατεία με μαρμάρινα αρχιτεκτονικά αριστουργήματα, που περιέργως το κάτω μέρος τους είναι άτεχνο και ευτελές με συχνά έκδηλα συμπτώματα καλπάζουσας φθοράς. Λιγότεροι είναι εκείνοι που αντιλαμβάνονται ότι το ευτελές μέρος ήταν αφανές και καλά προστατευμένο μέσα σε τεχνητές εδαφικές διαμορφώσεις, ανταποκρινόμενες σε μια πανάρχαια μνημειακής κλίμακας λειτουργική οργάνωση μεγάλης ιστορικής, αρχαιολογικής και αισθητικής αξίας», προσθέτει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ. Και εξηγεί ότι «προβλέπεται ακόμη η δημιουργία νέων διαδρομών και η επίστρωση των υφιστάμενων, η δημιουργία πλατωμάτων για την καλύτερη θέαση των μνημείων, ενώ θα προστατευτούν τα ίδια τα μνημεία, στα σημεία που φέρουν λαξεύματα και αρχαιολογικά τεκμήρια».

«Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ», συνεχίζει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, «οι νέες διαδρομές θα αναπτυχθούν σε ευθείες και τεθλασμένες γραμμές, ενώ θα αποφευχθούν καμπύλες κατά το σχεδιασμό. Τόσο οι διάδρομοι των επισκεπτών όσο και τα πλατώματα θα πρέπει να διαστρωθούν με το ίδιο υλικό. Η χρωματική διαφοροποίηση θα αξιοποιείται μόνο για τη δήλωση των αρχαίων οδεύσεων. Ως εκ τούτου, θα διακρίνεται χρωματικά μόνον η οδός Παναθηναίων (δηλαδή το τμήμα της διαδρομής από τα Προπύλαια έως τη ΒΑ γωνία του Παρθενώνα) και αργότερα η βόρεια οδός, ενώ όλα τα πλατώματα και οι συμβατικές διαδρομές θα αποδίδονται, με άλλη απόχρωση υλικού. Επίσης, θα επισημανθούν με διαφοροποίηση υλικού ή χρώματος τα όρια σημαντικών -αλλά αθέατων μέχρι στιγμής- κτισμάτων επί του βράχου. Προτείνεται να διατηρηθεί και η δυνατότητα κίνησης αμαξιδίων ΑΜΕΑ και στην περιοχή νοτίως του Παρθενώνα».

Οι νέες διαστρωματώσεις θα φέρουν μέσο πάχος 8 εκατοστών, ενώ θα επιλεγούν υλικά, με μεγάλη αντοχή, συμβατά με τα μνημεία. Η τελική επιλογή θα γίνει μετά από αξιολόγηση δοκιμαστικών εφαρμογών επί τόπου, τονίζει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, σύμφωνα με την οποία οι κατηγορίες των εργασιών που περιλαμβάνονται στην παρούσα μελέτη είναι επιγραμματικά οι εξής:

• Αφαίρεση σαθρών, καθαρισμός

• Επισκευή και επίστρωση υφιστάμενων διαδρομών, από σκυρόδεμα

• Κατασκευή νέων διαδρόμων κίνησης και η επίστρωσή τους με αρχιτεκτονικό σκυρόδεμα

• Επιστρώσεις περιοχών με υδατοπερατό σκυρόδεμα ή άλλο μαλακό υλικό

• Βελτίωση επιφάνειας πλατωμάτων με γαρμπίλι

«Η τεκμηρίωση των αρχαιολογικών πληροφοριών της μελέτης θα ακολουθήσει τα σχέδια των Stevens και Κορρέ, ενώ θα τηρηθούν τα οριζοντιογραφικά και υψομετρικά δεδομένα ώστε το αποτέλεσμα να μπορεί να ενταχθεί αρμονικά στη μελλοντική επέκταση του έργου. Η σχετική μελέτη εκπονήθηκε με χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση στο πλαίσιο του συνολικού χορηγικού προγράμματος που αφορά την αναβάθμιση των προσφερομένων υπηρεσιών στην Ακρόπολη των Αθηνών», προστίθεται στην ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ.

Μετά το πέρας της σχετικής συνεδρίασης η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη δήλωσε, σύμφωνα με το ΥΠΠΟΑ:

«Όταν ολοκληρωθεί το έργο, η εμπειρία της επίσκεψης στον Ιερό Βράχο, όχι μόνο για τα άτομα με δυσκολία στην κίνηση, αλλά και για το ευρύ κοινό θα είναι διαφορετική. Θα υποδέχονται τους επισκέπτες ομαλές ανθεκτικές και σταθερές επιφάνειες, εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη και ασφαλή κίνηση, ενώ τα αμαξίδια θα μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα και όχι γραμμικά. Έτσι θα γίνεται αντιληπτός ο ελεύθερος, κατά την αρχαιότητα, χώρος».

Δείτε ακόμη: Κορονοϊός: 10 νέα κρούσματα- 1 θάνατος

Loading