Δομικές και διαχρονικές αδυναμίες, παράλληλα με ένα πολύ σημαντικό έργο σε κοινωνικό επίπεδο, καταγράφει η μελέτη του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, επιχειρώντας μία πρώτη αποτύπωση της εικόνας των σχολείων αυτών στην Ελλάδα.
Πιο συγκεκριμένα, από τη μελέτη καταδεικνύεται ότι οι σημαντικότερες ελλείψεις που εντοπίζονται αφορούν σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό, ενώ οι βασικές αδυναμίες αφορούν σε θέματα επιμόρφωσης και παιδαγωγικής στήριξης. Με έτος αναφοράς το 2021, ενώ η συντριπτική πλειονότητα (94,9%) των μονάδων διέθεταν αίθουσα εργαστηρίων, οι μισές (55,6%) διέθεταν αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και μόλις το 24,2% εξ αυτών διέθεταν βιβλιοθήκη.
Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, ότι στη μελέτη καταγράφεται αυξητική τάση της αναλογίας αλλοδαπών στο σύνολο του μαθητικού πληθυσμού των ΣΔΕ: Συνολικά, το 20,9% του μαθητικού πληθυσμού είναι αλλοδαποί (σχολικό έτος 2020-21), με τα υψηλότερα ποσοστά να εμφανίζονται στο Νότιο Αιγαίο (53,3%) και τη Θεσσαλία (43%). Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, διαφαίνεται ότι ο θεσμός των ΣΔΕ λειτουργεί ως έναν βαθμό και ως μέσο ελληνομάθειας.
Γενικότερα, σχετικά με την επίδοση του μαθητικού πληθυσμού των ΣΔΕ, η μελέτη καταγράφει υψηλά ποσοστά προαγωγής από τον Α’ στον Β’ κύκλο φοίτησης (77%), αλλά και απόλυσης (81%). Όπως επισημαίνεται στη μελέτη, τα ποσοστά ολοκλήρωσης «φανερώνουν ξεκάθαρα τη διάθεση των ατόμων που φοιτούν στα ΣΔΕ να αποκτήσουν το πολύτιμο απολυτήριο», και η διάθεση αυτή αποτελεί «έναν ακόμα σημαντικό λόγο ώστε να ανοίξει η συζήτηση για περαιτέρω επέκταση του θεσμού».
Ο μέσος όρος ηλικίας του μαθητικού πληθυσμού των ΣΔΕ είναι τα 42 έτη (44 για τις γυναίκες, 40 για τους άνδρες). «Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα και στα καταστήματα κράτησης, παρέχουν για περισσότερο από δύο δεκαετίες σημαντικό εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας (ΙΝΕ) και του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ.
Η μελέτη, με τίτλο «Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας στη σύγχρονη Ελλάδα / Αποτύπωση – Τάσεις – Προοπτικές», παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα στο υπουργείο Παιδείας. Στην ημερίδα συμμετείχαν οι διευθυντές όλων των ΣΔΕ από όλη την Ελλάδα.
Ο Υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, υπογράμμισε ότι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας βρίσκονται στον πυρήνα της δια βίου μάθησης. Η υφυπουργός Παιδείας, Ιωάννα Λυτρίβη, παρουσίασε το στρατηγικό σχεδιασμό του υπουργείου για την αναβάθμιση του θεσμού, τονίζοντας την ανάγκη για επιμόρφωση και ενίσχυση των εκπαιδευτών.
Η ημερίδα περιλάμβανε βιωματικό εργαστήριο με τους διευθυντές των ΣΔΕ, με στόχο να αναδειχθούν τα σημεία στα οποία πρέπει να εστιάσει η Πολιτεία.
Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) ιδρύθηκαν το 1997 και προσφέρουν τίτλο σπουδών ισότιμο με το απολυτήριο γυμνασίου, απευθυνόμενα σε ενήλικους πολίτες που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση.
Στην Ελλάδα λειτουργούν 80 Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, εκ των οποίων 12 σε καταστήματα κράτησης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ