Με φόντο την κατάθεση του νέου νομοσχεδίου για τη σιδηροδρομική ασφάλεια, το οποίο αναμένεται να επιφέρει τέλος στο μπαλάκι ευθυνών με ξεκάθαρο πλαίσιο αρμοδιοτήτων, στελέχωση και ψηφιακά εργαλεία, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης προχώρησε από την πρώτη ημέρα σε σειρά αυτοψιών, συναντήσεων και αιτημάτων για γραπτή ενημέρωση προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς – ΟΣΕ, ΡΑΣ, Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών (Δ33) και ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Ο αναπληρωτής υπουργός, ο οποίος ανέβηκε με το τρένο για τη Θεσσαλονίκη, ζήτησε σύμφωνα με το ρεπορτάζ να καταγραφούν τα προβλήματα, οι θέσεις και οι προτάσεις όλων των αρμόδιων, ώστε το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες να απαντά άμεσα στα πραγματικά προβλήματα και να υλοποιεί τις συστάσεις που έχουν γίνει από την Κομισιόν, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αρκετά από τα σχετικά υπομνήματα που έχουν φτάσει στο υπουργείο επιβεβαιώνουν την εικόνα που αποκόμισε ο Κ. Κυρανάκης τόσο με τις δια ζώσης αυτοψίες όσο και από τις συναντήσεις εργασίας που έχει ήδη πραγματοποιήσει. Ανάμεσα στα σχετικά υπομνήματα, επιστολή έστειλε και η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), που όμως δηλώνει αναρμόδια για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου και ρίχνει την ευθύνη στον ΟΣΕ.
Το νέο νομοσχέδιο έρχεται να βάλει σε τάξη το «μπαλάκι ευθυνών» με μια σειρά από άμεσες ενέργειες που έχουν ως στόχους την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων που χρησιμοποιούνται ήδη από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και τη δημιουργία ενός σαφούς πλαισίου ευθυνών και αρμοδιοτήτων.
Με το σχέδιο νόμου, θα δίνεται έμφαση στην αναδιοργάνωση κρίσιμων φορέων, στην ενίσχυση της ανεξαρτησίας και της λογοδοσίας όπου χρειάζεται, και κυρίως στην επιχειρησιακή εφαρμογή των εισηγήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Κομισιόν και ERA. Σκοπός είναι να αποτελέσει το πρώτο ορόσημο για τη μετάβαση του ελληνικού σιδηροδρόμου σε μια νέα εποχή λογοδοσίας και διαφάνειας.
Η ΡΑΣ, παρότι έχει την αρμοδιότητα πιστοποίησης της ασφάλειας και ανάκλησης της άδειας ασφάλειας του σιδηροδρόμου, στην επιστολή της, σύμφωνα με πληροφορίες, «ισχυρίζεται ότι δεν έχει ουσιαστική αρμοδιότητα, κάτι που προκαλεί ερωτήματα». Τα υπαρκτά ζητήματα που θέτει με γενικό τρόπο περί έλλειψης τηλεδιοίκησης και ETCS σε κομμάτια του σιδηροδρόμου είναι ήδη καταγεγραμμένα και δεν εισφέρουν με ουσιαστικό τρόπο στην επίλυση των προβλημάτων.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, αναμένονται σύντομα πρωτοβουλίες αναφορικά με τη λειτουργία και τη στελέχωση της ΡΑΣ, ώστε η διοίκησή της, της οποίας η θητεία έχει λήξει, να αποκτήσει τον ρόλο που αρμόζει σε μια ανεξάρτητη αρχή.
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ – Πηγή: ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ