Καθημερινά νέα στοιχεία βλέπουν το φως της δημοσιότητας σχετικά με τους κινδύνους που υπήρχαν στο ΟΑΚΑ, με χιλιάδες πολίτες και αθλητές να έχουν εκτεθεί σε τεράστιους κινδύνους τα τελευταία χρόνια και πλέον η Εισαγγελία Πρωτοδικών ξεκίνησε σήμερα έρευνα, την ώρα που αναμένεται και η δεύτερη μελέτη του ΤΕΕ.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, το ΟΑΚΑ θα λειτουργήσει ξανά όταν θα είναι απόλυτα ασφαλές, με το μεγαλύτερο στάδιο της χώρας να βάζει λουκέτο για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Εν τω μεταξύ, το Τεχνικό Επιμελητήριο ανέλαβε δεύτερη μελέτη, ενώ ο εισαγγελέας Νικόλαος Μαργαρίτης θα ερευνήσει σε βάθος πενταετίας, έπειτα από την παραγγελία του προϊστάμενου της εισαγγελίας πρωτοδικών Αθηνών Αντώνη Ελευθεριάνου, το θέμα της συντήρησης των εγκαταστάσεων με τα διερευνώμενα αδικήματα είναι, μεταξύ άλλων, έκθεση σε κίνδυνο και παραβίαση κανόνων οικοδομικής ασφάλειας.
Συγκεκριμένα, η έρευνα θα αφορά:
- ποιες ήταν οι εισηγήσεις του κατασκευαστή για τη συντήρηση κι αν τηρήθηκαν,
- αν υπήρχαν εισηγήσεις άλλων οργάνων για περιοδική συντήρηση κι αν ναι σε ποιους είχαν υποβληθεί και ποια ήταν η κατάληξή τους,
- γιατί έγινε η μελέτη που έδειξε τώρα το πρόβλημα στατικότητας και με ποια αφορμή ξεκίνησε αυτή.
Οι υπεύθυνοι του Ολυμπιακού Σταδίου έχουν αποκλείσει με κορδέλα τους χώρους περιμετρικά από τις βάσεις στήριξης του στεγάστρου Καλατράβα, για λόγους ασφαλείας.
Όσον αφορά στις καταγγελίες για λάθη, αρχικά να σημειωθεί ότι κατά καιρούς είχαν εγκριθεί σχετικά κονδύλια. Η ελληνική πλευρά, όταν διεκδικούσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες, είχε αναφέρει ότι οι εγκαταστάσεις του ΟΑΚΑ είναι έτοιμες και δεν χρειάζονται εργασίες. Στην πορεία άλλαξαν τα πράγματα…
Ο τότε υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, είχε πει ότι αν γνώριζαν ότι το έργο είναι τόσο πολύπλοκο ίσως και να μην το έκαναν.
Το 2005, έναν χρόνο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ένας γερμανικός οίκος είχε διαπιστώσει κακοτεχνίες χωρίς, ωστόσο, να κάνει αναφορά σε θέμα στατικότητας.
Χάθηκαν οι οδηγίες συντήρησης
Από την άλλη, ο κατασκευαστής των στεγάστρων, ο διεθνώς γνωστός και βραβευμένος Ισπανός αρχιτέκτονας και πολιτικός μηχανικός Σαντιάγο Καλατράβα, είχε αφήσει στην Αθήνα ένα εγχειρίδιο με οδηγίες για την συντήρηση των στεγάστρων του ΟΑΚΑ και του Ποδηλατοδρομίου. Οι αρμόδιες υπηρεσίες, ωστόσο, έχασαν αυτές τις τόσο πολύτιμες οδηγίες.
Το 2006-2007 υπογράφτηκε σύμβαση για την συντήρηση των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων με τη Hochtief.
Πρόκειται για μια σύμβαση που εν μέρει υλοποιήθηκε, αλλά το παράξενο είναι ότι το ΟΑΚΑ δεν είχε συμπεριληφθεί σε αυτή.
Την περίοδο 2008-2009 έκανε τεχνικό έλεγχο μια γερμανική εταιρία, η οποία παρέδωσε και αναλυτικές οδηγίες, μέσα από τις οποίες προβλεπόταν συντήρηση δυο φορές τον χρόνο.
Καμιά από αυτές τις συντηρήσεις δεν έγιναν, παρά μόνο το 2014, όταν περιφερειάρχης ήταν ο Γιάννης Σγουρός.
Τότε είχε εγκριθεί ένα ποσό για να αντιμετωπιστούν οι ζημιές που είχαν γίνει στο Τείχος των Εθνών στο ΟΑΚΑ.
Επρόκειτο, βέβαια, για μια κατασκευή που δεν είχε καμιά σχέση με τα δυο στέγαστρα.
Όταν το ΟΑΚΑ εντάχθηκε στο Ταμείο Συνοχής και Ανθεκτικότητας το 2021, προβλέφθηκαν συνολικές δαπάνες ύψους 53,8 εκατ. ευρώ για την αναμόρφωση του συγκροτήματος.
Από αυτά, τα 22,3 εκατομμύρια ευρώ αφορούσαν την συντήρηση και επισκευή της στέγης Καλατράβα.
Τι ανησυχεί περισσότερο τους επιστήμονες
Αυτό που ανησυχεί περισσότερο τους επιστήμονες είναι το φαινόμενο του «stress corrosion», δηλαδή της πρόσθετης διάβρωσης λόγω της μεγάλης έντασης σε ορισμένα σημεία.
«Αυτές οι δονήσεις όταν υπερβαίνουν κάποιο όριο δημιουργούν “κόπωση” στο υλικό κι αυτό το στοιχείο είναι το πιο “ύπουλο”» ανέφερε ο Ομότιμος Καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών ΕΜΠ, Παναγιώτης Καρύδης.
Δείτε επίσης: Μητσοτάκης: Μπαίνει ενεργά στη μάχη των αυτοδιοικητικών εκλογών – Συναντήσεις με υποψήφιους περιφερειάρχες και δημάρχους