Κορυφαία ονόματα από το χώρο του ελληνικού και παγκόσμιου κινηματογράφου συμμετέχουν στις κριτικές επιτροπές του 8ου Beyond Borders Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου, επιβεβαιώνοντας, με την παρουσία και την ουσιαστική συμβολή τους, το διεθνή χαρακτήρα του, επισημαίνεται σε ανακοίνωση της διοργάνωσης.
Κριτική Επιτροπή Επίσημου Διαγωνιστικoύ τμήματος
Wolfgang Bergmann (Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής): Διευθύνων Σύμβουλος ARTE Γερμανίας. Γεννήθηκε το 1962 στο Βίσμπαντεν της Γερμανίας. Μετά τις σπουδές του στην κοινωνική ανθρωπολογία, την επιστήμη της επικοινωνίας και τις γερμανικές σπουδές, ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία και εντάχθηκε στη δημόσια τηλεόραση ZDF το 1986. Εργάστηκε στο γερμανικό-ελβετικό-αυστριακό πολιτιστικό κανάλι 3SAT ως συντάκτης για θεατρικά έργα και ως υπεύθυνος τύπου στον τομέα των δημοσίων σχέσεων. Αργότερα διετέλεσε επικεφαλής του θεάτρου και μουσικού τμήματος και ήταν ιδρυτής του ψηφιακού θεατρικού καναλιού του ZDF. Το 2008 υπήρξε ο ιδρυτικός σκηνοθέτης της ακαδημίας θεάτρου στο Λούντβιχσμπουρκ. Από το 2011 είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ARTE Γερμανίας και συντονιστής του ZDF για το γαλλο-γερμανικό πολιτιστικό κανάλι ARTE, καθώς και πρόεδρος της «Ομάδας Musica ARTE».
Εύα Στεφανή: Σκηνοθέτις, ακαδημαϊκός. Έχει σκηνοθετήσει 36 ταινίες, που ανήκουν στο χώρο του εθνογραφικού και του πειραματικού κινηματογράφου. Το έργο της έχει προβληθεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ αποσπώντας πολλές διακρίσεις, ενώ ταινίες της έχουν συμμετάσχει σε διεθνείς εικαστικές εκθέσεις με σημαντικότερες την Documenta14 και την Biennale της Βενετίας 2019. Κινηματογραφικά φεστιβάλ όπως το Oberhausen και πανεπιστήμια όπως το New York University και το Columbia στην Νέα Υόρκη έχουν οργανώσει αφιερώματα στο έργο της. Είναι καθηγήτρια κινηματογράφου στο τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ΕΚΠΑ, και διευθύντρια του Μεταπτυχιακού Πολιτισμικών Σπουδών. Διδάσκει επίσης ως επισκέπτρια καθηγήτρια στο Freie University στο Βερολίνο. Σπούδασε στο Πολιτικό Τμήμα της Νομικής και στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην θεωρία κινηματογράφου στο New York University στη Νέα Υόρκη, στη σχολή VARAN στο Παρίσι και στο National Film & TV School στη Βρετανία. Η διδακτορική της διατριβή είχε ως θέμα «Οι αναπαραστάσεις των Ελλήνων στον εθνογραφικό κινηματογράφο 1960- 1980» (Πάντειο Πανεπιστήμιο, 1997). Χαρακτηριστικές ταινίες της: Αθήναι, Το Κουτί, Γράμματα από το Άλμπατρος, Ακρόπολις, Λουόμενοι, Συγκάτοικοι, Τι ώρα είναι; Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ.
Karin Jurschick: Παραγωγός, σκηνοθέτις, πολιτιστική συντάκτρια. Γεννήθηκε το 1959 στο Έσσεν, ζει και εργάζεται στο Μόναχο και στο Βερολίνο. Από το 1990 είναι διευθύντρια της δημόσιας γερμανικής τηλεόρασης. Λέκτορας σε πανεπιστήμια όπως η Ακαδημία Τεχνών και Μέσων της Κολωνίας και στα Πανεπιστήμια του Μπόχουμ και του Βερολίνου. Από το 2000 είναι σκηνοθέτρια και παραγωγός ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους. Τα βραβεία περιλαμβάνουν: FIPRESCI, Berlinale Forum / ARTE-Dokumentarfilmpreis / Prix Regard Neuf, Visions du Réel / Adolf Grimme Award / Πρώτο Βραβείο Ντοκιμαντέρ, HOT DOCS, Τορόντο. Από τον Οκτώβριο 2017 είναι καθηγήτρια ντοκιμαντέρ στο Πανεπιστήμιο Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (HFF) του Μονάχου. Συγγραφέας, σκηνοθέτρια και (συμ-)παραγωγός των παρακάτω ντοκιμαντέρ (επιλογή): Playing God 2017, War and Games 2015, The White Room 2014, Seven Hours of Mortal Fear. The Survival of Susanne Preusker 2012, On the Trail of Evil 2012, The Cloud. Chernobyl and its Aftermath 2011, Certificate in German 2009, After the murder of Theo Van Gogh 2005, The Peacekeepers & the Women 2003, Reflected in the Images. Filmmaker Birgit Hein 2001, It should have been nice after that 2000.
Jordan Paterson: Καναδός σκηνοθέτης, παραγωγός και συγγραφέας με έδρα το Βανκούβερ, τα ντοκιμαντέρ του οποίου συχνά επικεντρώνονται σε ιστορίες μετανάστευσης και κοινωνικής δυναμικής των κοινοτήτων μέσα από την ιστορία. Απόφοιτος του κινηματογραφικού προγράμματος του Πανεπιστημίου Σάιμον Φρέιζερ, ο Πάτερσον έχει σκηνοθετήσει πολλά βραβευμένα ντοκιμαντέρ για διεθνή φεστιβάλ και τηλεοπτικές εκπομπές. Το ντοκιμαντέρ του ‘Tricks on the Dead’ για την εργασία των Κινέζων μεταναστών τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο κέρδισε το British Columbia Must See Audience Award στο Vancouver International Film Festival (2015), το βραβείο καλύτερης διεθνούς συμπαραγωγής στο Guangzhou International Documentary Film Festival, τρεις Λέοντες στο British Columbia, δύο βραβεία Yorkton Golden Sheaf και δύο Canadian Screen Awards (τα βραβεία του καναδέζικου κινηματογράφου και τηλεόρασης). Το 2019 ο Πάτερσον σκηνοθέτησε το ‘The World is Bright’ για τη μετανάστευση και την ψυχική υγεία, που έλαβε το βραβείο του Καναδού ανερχόμενου κινηματογραφιστή στο International Hot Docs Festival του Τορόντο και το βραβείο Sea to Sky στο Vancouver International Film Festival. Η τρέχουσα σειρά ντοκιμαντέρ του είναι μια συμπαραγωγή Καναδά και Κίνας με το CCTV 10 επάνω στη ζωή του Δρ. Norman Bethune.
Σταύρος Παπαγεωργίου: Κύπριος παραγωγός και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ. Η σταδιοδρομία του ξεκινά το 1986, αμέσως μετά την αποφοίτησή του από το πανεπιστήμιο του Bridgeport, της πολιτείας Κονέκτικατ, των Ηνωμένων Πολιτειών με το πτυχίο BFA στη σκηνοθεσία κινηματογράφου (διάκριση Cum Laude). Επιστρέφοντας στην Κύπρο, ο Σταύρος εργάστηκε για τέσσερα χρόνια στο τομέα της τηλεοπτικής παραγωγής ως σκηνοθέτης/κινηματογραφιστής ντοκιμαντέρ. Το 1990 προσλήφθηκε στον πρώτο κυπριακό ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό ‘Ο Λόγος’, όπου εργάστηκε ως παραγωγός/σκηνοθέτης επικαιρικών εκπομπών μέχρι το 1994. Το 1990 επίσης δημιουργεί τη δική του εταιρεία παραγωγής ταινιών, την Τετρακτύς Φιλμς LTD για την παραγωγή ντοκιμαντέρ για την Κύπρο και τη διεθνή αγορά. Είναι απόφοιτος των επαγγελματικών σχολών ανάπτυξης και δικτύωσης παραγωγών του οπτικοακουστικού τομέα, Eave και Εurodoc. Το 2013 ο Σταύρος δημιουργεί το Τμήμα Διανομής της Τετρακτύς με στόχο την προώθηση και διανομή ποιοτικών ντοκιμαντέρ στις διεθνείς αγορές του κινηματογράφου, της τηλεόρασης και των ψηφιακών πλατφορμών. Το 2019 δημιούργησε τον Α.Ε.Ι. Audiovisual Forum, ένα μη κερδοσκοπικό πολιτιστικό οργανισμό με σκοπό τη διοργάνωση του Φεστιβάλ Αρχαιολογικού, Εθνογραφικού και Ιστορικού Ντοκιμαντέρ Κύπρου (AEI Film Festival) καθώς και εκπαιδευτικές δράσεις που στοχεύουν στη διάχυση και προβολή της ιστορίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου μέσα από τον οπτικοακουστικό τομέα.
Κριτική Επιτροπή FIPRESCI
Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος: Κριτικός Κινηματογράφου. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Κοινωνιολογία στην Αθήνα και ΜΜΕ στο Παρίσι. Είναι συγγραφέας («Έλληνες Συνθέτες Κινηματογραφικής Μουσικής»), δημοσιογράφος που έχει καλύψει όλα τα μεγάλα διεθνή και σημαντικά τοπικά φεστιβάλ, παίρνει συνεντεύξεις από σκηνοθέτες και ηθοποιούς τα τελευταία 33 χρόνια και είναι κριτικός κινηματογράφου, με άρθρα σε εφημερίδες (Καθημερινή), περιοδικά (Vogue Greece) και τηλεοπτικούς σταθμούς (Antenna, Alpha, Mega TV). Αυτή τη στιγμή είναι ανώτερος κριτικός κινηματογράφου στη LIFO και στο lifo.gr, τον πιο επιδραστικό έντυπο και διαδικτυακό ελεύθερο τύπο στην Ελλάδα, θέση που κατέχει τα τελευταία 17 χρόνια. Παρουσιάζει τη δική του τηλεοπτική εκπομπή, Watch Next, κάνοντας κριτική για ταινίες που βγαίνουν εβδομαδιαία και παίρνοντας συνεντεύξεις από προσωπικότητες της κινηματογραφικής βιομηχανίας, τα τελευταία δύο χρόνια, στην ελληνική συνδρομητική πλατφόρμα Cosmote TV. Είναι ο κινηματογραφικός δημοσιογράφος ενός από τα πέντε κορυφαία τηλεοπτικά δίκτυα, του Mega TV, συμβάλλοντας καθημερινά με κινηματογραφικά θέματα για την απογευματινή ψυχαγωγική εκπομπή «Ελένη». Επίσης, παρουσιάζει το δικό του διήμερο podcast, με τίτλο Pulp Fiction, με αναλύσεις για ταινίες και συνεντεύξεις. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Δημοσιογράφων, της Ελληνικής Εταιρείας Κριτικών Κινηματογράφου και της Ευρωπαϊκής και της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Davide Magnisi: Κριτικός Κινηματογράφου, καθηγητής. Έχει συνεργαστεί με εφημερίδες, περιοδικά (σήμερα «CineCritica», «CineCriticaWeb», «Taxidrivers»), ιστοσελίδες και κριτικές ταινιών. Είναι διευθυντής σύνταξης της σειράς I film del Foglio (Edizioni Il Foglio) και μέλος της επιτροπής επιλογής της πλατφόρμας συνεχούς ροής WeShort. Έχει εκδώσει τρεις τόμους για τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ (Gli orizzonti del cinema di Stanley Kubrick, 2003, Il dottor Stranamore, 2020, Barry Lyndon, 2022), δύο για τον Fernando di Leo (Di Leo calibro 9, 2017; Il cinema di Fernando di Leo , 2017), έναν για τον Σαμ Μέντες (Sam Mendes. Da Shakespeare a Bond, 2018), έναν για τον Ρουτζέρο Ντεοντάτο (Cannibal Ballad, 2019), έναν για τον Ουμπέρτο Λέντσι (Il cinema rovente di Umberto Lenzi, 2021) και έναν για τους αδερφούς Βαντσίνα (Il cinema dei fratelli Vanzina, 2022), ενώ επίσης έχει λάβει μέρος σε πολλά συλλογικά έργα (όπως: Cineasti di Puglia, 2006-2007, Riccardo Cucciolla, 2012, Il cinema di Domenico Paolella, 2014, Paul. Il cinema di Verhoven, 2021). Μέλος του Εθνικού Συνδικάτου Ιταλών Κριτικών Κινηματογράφου (SNCCI) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI). Επίσης υπήρξε μέλος πολυάριθμων επιτροπών σε διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου.
Senem Erdine: Κριτικός κινηματογράφου και προγραμματίστρια από την Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε Ιστορία στο Πανεπιστήμιο Boğaziçi. Το 1994 εντάχθηκε ως συγγραφέας στην ομάδα του Sinema, το οποίο λίγο μετά τη γνωριμία με τον αναγνώστη έγινε το περιοδικό με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Τουρκία. Παρέμεινε στην ομάδα για πολλά χρόνια ως συντάκτρια και διηύθυνε το περιοδικό μεταξύ 2007 και 2013. Δημοσίευσε συνεντεύξεις και άρθρα σε πολλά έντυπα εκτός του Sinema. Υπηρέτησε ως μέλος κριτικής επιτροπής σε πολλά φεστιβάλ κινηματογράφου. Το 2012 ξεκίνησε τον προγραμματισμό ταινιών στο TÜRSAK (Τουρκικό Ίδρυμα Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικού Πολιτισμού), ένα καταξιωμένο ίδρυμα που σχεδίασε και οργάνωσε πολλές σημαντικές κινηματογραφικές εκδηλώσεις και κινηματογραφικά φεστιβάλ. Υπηρέτησε ως διευθύντρια του φεστιβάλ του Randevu Istanbul, μιας από τις κινηματογραφικές εκδηλώσεις που διοργάνωσε η TÜRSAK, για τρεις χρονιές. Το 2018 εντάχθηκε στη διευθυντική ομάδα της Sinematek/Sinema Evi, που σχηματίστηκε από την τοπική κυβέρνηση της Κωνσταντινούπολης, Kadiköy, προκειμένου να δημιουργήσει μια νέα κινηματογραφική αίθουσα στην Τουρκία. Είναι η συντονίστρια του κινηματογραφικού προγράμματος του θεσμού που λειτουργεί με στόχο τη συμβολή στην ανάπτυξη της κινηματογραφικής κουλτούρας και στη διατήρηση της κινηματογραφικής κληρονομιάς.
Κριτική Επιτροπή μicro Διαγωνιστικού τμήματος
Peter Arens (Πρόεδρος της Επιτροπής): Επικεφαλής του τμήματος Ιστορίας και Επιστήμης του γερμανικού τηλεοπτικού σταθμού ZDF. Γεννήθηκε το 1961 στο Gerolstein της Γερμανίας. Σπούδασε Γερμανική Γλώσσα και Φιλολογία, Γαλλική Γλώσσα και Φιλολογία και Πολιτικές Επιστήμες στο Μάιντς (Γερμανία) και στην Τουλούζη (Γαλλία). Μπήκε στο ZDF ως συγγραφέας, μοντέρ και παραγωγός πολλών ντοκιμαντέρ. Από το 1997 είναι υπεύθυνος για τη σειρά ντοκιμαντέρ υψηλών προδιαγραφών «Terra X» στο primetime του ZDF (επιστήμη, ιστορία και φύση). Έχει κάνει διεθνείς συμπαραγωγές με συνεργάτες όπως BBC, arte και ORF, ενώ έχει εκδώσει πολλά βιβλία για τη γερμανική και ευρωπαϊκή Ιστορία. Από το 2007 είναι κοσμήτορας του προγράμματος «Τηλεοπτική Δημοσιογραφία» στην Ακαδημία Κινηματογράφου της Βάδης-Βυρτεμβέργης.
Pelin Esmer: Σκηνοθέτις. Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Αφού σπούδασε Κοινωνιολογία στο Πανεπιστήμιο Boğaziçi, ίδρυσε τη Sinefilm, όπου έκανε την παραγωγή και τη σκηνοθεσία των ταινιών της The Play, 10 to 11, Watchtower, Something Useful και Queen Lear. Οι ταινίες της έκαναν πρεμιέρα σε φεστιβάλ, όπως του Τορόντο, του Σαν Σεμπαστιάν, της Tribeca, του Ρότερνταμ, του Ταλίν και του Σεράγεβο, προβλήθηκαν σε όλον τον κόσμο και έλαβαν πολλά διεθνή βραβεία. Ήταν προσκεκλημένη καλλιτέχνις σε διάφορα residencies: Cinefondation – Παρίσι (2007), DAAD – Βερολίνο (2018) και Camargo – Μασσαλία (2019). Υπηρέτησε ως πρόεδρος της κριτικής επιτροπής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Κωνσταντινούπολης και ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής σε πολλά διεθνή φεστιβάλ όπως τα European Film Awards, Ταλίν FF, CMCA, Tetouan FF, Köln Women FF, Adana Golden Bowl FF, Antalya FF. Επί του παρόντος, συνεχίζει να εργάζεται για τη νέα της ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους.
Παναγιώτης Δενδραμής: Σκηνοθέτης, Καθηγητής Κινηματογράφου Πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (2003). Δίπλωμα σκηνοθεσίας στη σχολή Σταυράκου (2007). Μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην ιστορία και θεωρία του κινηματογράφου (2010) και κατόπιν διδάκτορας του τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Αντικείμενο της διατριβής του υπήρξε η κινηματογραφική εκπαίδευση στην Ελλάδα (2019). Δίδαξε ως ακαδημαϊκός υπότροφος στο Πανεπιστήμιο Κρήτης κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020 – 2021, προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα. Κατά το παρόν ακαδημαϊκό έτος (2022 – 2023) διδάσκει ως συμβασιούχος καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών τρία προπτυχιακά μαθήματα σχετικά με το αντικείμενο του κινηματογράφου. Διδάσκει επίσης ιστορία του παγκόσμιου και του ελληνικού κινηματογράφου στη σχολή Σταυράκου από το 2016. Είναι εισηγητής σεμιναρίων γύρω από ειδικές θεματικές, όπως ο αμερικάνικος κινηματογράφος, ο ευρωπαϊκός μεταπολεμικός κινηματογράφος και το ντοκιμαντέρ σε κινηματογραφικές λέσχες, εργαστήρια ελευθέρων σπουδών και κέντρα δια βίου μάθησης. Από το 2005 έως το 2011 εργάστηκε σε διαφορετικές ειδικότητες στον κινηματογράφο, την τηλεόραση και τη διαφήμιση. Παράλληλα με την ακαδημαϊκή του δραστηριότητα, εργάζεται ως ψυχοθεραπευτής.
Αφροδίτη Καϊράκη: Συγγραφέας, Καθηγήτρια Κινηματογράφου. Γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι καθηγήτρια κινηματογραφικών σπουδών. Οι εργασίες και τα άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή συνέδρια και περιοδικά, ενώ είναι συγγραφέας του «Μεταμοντερνισμός και Νέο Χόλυγουντ». Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν ιστορία του κινηματογράφου, κινηματογραφική προσαρμογή, κινηματογραφικές αναπαραστάσεις του φύλου και μεταμοντερνισμό στον κινηματογράφο.
Marcin Malatyński: Παραγωγός ταινιών και πανεπιστημιακός καθηγητής. Απόφοιτος του The Lodz Film School (Τμήμα Κινηματογραφικής Παραγωγής). Ιδρυτής και διευθυντής του Φεστιβάλ Μαθητικού Κινηματογράφου Lodzia po Wisle. Από το 2015 Αναπληρωτής Διευθυντής και Υπεύθυνος Διεθνών Σχέσεων στο The Lodz Film School. Διευθύνων Σύμβουλος του Indeks Film Studio. Παραγωγός 4 ταινιών μεγάλου μήκους, μεταξύ των οποίων η ταινία «Tower. A Bright Day», του Jagoda Szelc, η οποία έκανε πρεμιέρα στο Forum της Berlinale.
Στο Επίσημο Διαγωνιστικό και στο μicro Διαγωνιστικό τμήμα απονέμονται συνολικά 11 βραβεία: Βραβείο Καλύτερου Ιστορικού, Βραβείο Καλύτερου Κοινωνικού και Βραβείο Καλύτερου Πολιτικού Ντοκιμαντέρ με τη χορηγία της ΕΡΤ, Βραβείο Καλύτερου Ελληνικού Ντοκιμαντέρ με τη χορηγία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Ειδικό Βραβείο Μεσογειακής Φιλίας με τη χορηγία του ΕΚΟΜΕ, Ειδικό Βραβείο «Οδυσσέας» με τη χορηγία της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας, Βραβείο FIPRESCI, Βραβείο #ThisisEU Ευρωπαϊκές Αξίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, και Χρυσός, Αργυρός και Χάλκινος Φοίνικας μicro με υποστηρικτές το γερμανικό κρατικό κανάλι ZDF/Phoenix και την ΕΡΤ.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δείτε επίσης: Μ. Βρετανία: Νοσοκόμα ένοχη για τη δολοφονία 7 βρεφών – «Είμαι διαβολική, εγώ το έκανα»