Μπορεί μια μελωδία να γεννηθεί μέσα από το χτύπημα ενός βαρελιού ή ενός τενεκέ; Σύμφωνα με την ομάδα Headquarters Project, η απάντηση είναι ξεκάθαρα «ναι». Χρησιμοποιώντας καθημερινής χρήσης αντικείμενα και ανακυκλώσιμα υλικά, η μουσική ομάδα φέρνει τα παιδιά αλλά και τους μεγάλους κοντά στη μουσική και τον ρυθμό.
«Σε μας ακούς ρυθμικά – μουσικά μοτίβα με έντονα στοιχεία πολυρυθμίας, οτιδήποτε μας κάνει εντύπωση και ηχεί όπως τενεκέδες, βαρέλια, τσέρκια, μπουκάλια, σωλήνες, σιδερώστρες, σκουπόξυλα, και άλλα πολλά αντικείμενα, αποτελoύν πηγή έμπνευσης και δημιουργίας μουσικής. Αυτά είναι τα εργαλεία μας, τα μουσικά μας όργανα», αναφέρει στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο μουσικός Νικόλας Αλεξόπουλος ένας εκ των ιδρυτών της ομάδας.
«Με το Νικόλα γνωριζόμαστε πάνω από 20 χρόνια, και πάντα συζητούσαμε ότι θέλουμε να κάνουμε κάτι κοινό στα μουσικά δρώμενα» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο έτερος ιδρυτής της ομάδας μουσικός Χρήστος Παπαδόπουλος. «Η καλλιτεχνική μας ανησυχία και η αγάπη μας για το περιβάλλον στάθηκε η αφορμή για την δημιουργία της ομάδας των Headquarters Project το 2015». Όπως διευκρινίζει: «Η ιδέα των κρουστών μέσα από την ανακύκλωση δεν είναι καθαρά δική μας ιδέα, άλλωστε δεν υπάρχει παρθενογένεση στην τέχνη γενικά. Υπάρχουν επιρροές και ερεθίσματα και ο καθένας εκφράζεται με τον δικό του τρόπο. Η ομάδα των “Stomp” έκανε γνωστό αυτό το είδος performing στο κοινό». «Είμαστε τυχεροί που συμμετείχαμε σε ένα κύκλο σεμιναρίων από δύο εκπροσώπους της ομάδας αυτής, πριν από περίπου δέκα χρόνια» συμπληρώνει ο Νικόλας Αλεξόπουλος.
Οι Headquarters Project διοργανώνουν κύκλο κρουστών σε σχολεία με την ενεργή συμμετοχή μαθητών και δασκάλων.
Μπορεί λόγω των δύσκολων συνθηκών που επικρατούν εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, τα μαθήματα στα σχολεία να μην πραγματοποιούνται, ωστόσο οι δύο μουσικοί μιλούν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τα οφέλη αυτής της επαφής των παιδιών με την μουσική και την ανακύκλωση. «Τα παιδιά εκφράζονται απόλυτα μέσα από αυτή την επαφή», εξηγεί ο Νικόλας Αλεξόπουλος. «Η εμπειρία μας όλα αυτά τα χρόνια, μας έχει δείξει ότι ακόμα και παιδιά με μαθησιακά προβλήματα ή και κάποιες ιδιαιτερότητες, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα ηγούνται της ομάδας, με την αυτοπεποίθησή τους να φτάνει στο απόγειο. Με την δική μας καθοδήγηση και παρότρυνση τα κάνουμε να μπορούν να λειτουργούν και να εκφράζονται συλλογικά και ομαδικά. Ο καθένας παίρνει το μετερίζι που του αξίζει πολύ δίκαια. Το κοινό και οι γονείς των μαθητών στις εκδηλώσεις που παρουσιάζουμε θα δει μια ομάδα να συνεργάζεται απόλυτα», σημειώνει ο κ. Αλεξόπουλος.
Στην ερώτηση «τι είναι αυτό που κεντρίζει το ενδιαφέρον σε αυτό που κάνει η ομάδα σας», οι δύο μουσικοί απαντούν: «Τα τύμπανα και τα κρουστά εκστασιάζουν τον θεατή με τον ρυθμό που παράγουν και με την κινησιολογία των μουσικών. Τα κρουστά άλλωστε έχουν αυτή την ιδιότητα της ενέργειας», λένε με νόημα οι Headquarters Project και συμπληρώνουν: «Το ενδιαφέρον γίνεται ακόμα μεγαλύτερο όταν τα όργανα είναι από ανακυκλώσιμα υλικά. Αυτή είναι και η ιδιαιτερότητα της ομάδας μας και η επιτυχία μας».
Με αφορμή την συνεργασία της ομάδας με το θέατρο “Καραμπόλα” και την κουκλοπαίκτρια Φαίη Ρεϊζίδου το 2018, κάνοντας μία σειρά από παραστάσεις σε παιδικούς σταθμούς της Αττικής, ο Χρήστος Παπαδόπουλος μοιράστηκε μια συγκινητική στιγμή μιλώντας στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, για ένα περιστατικό που είχε συμβεί σε μια από αυτές : «Μετά το πέρας της παράστασης και στην ερώτηση πώς σας φάνηκε η παράσταση και τι σας έκανε εντύπωση, όλα τα παιδάκια σήκωσαν το χέρι τους να πάρουν το λόγο. Παρεμβαίνοντας η διευθύντρια βαθιά συγκινημένη, μας προέτρεψε να απαντήσει ένα συγκεκριμένο παιδάκι. Δίνοντας του το λόγο διακρίναμε την ένταση και το πάθος στη φωνή του για αυτό που είχε βιώσει, χωρίς όμως να καταλαβαίνουμε τι ακριβώς μας λέει. Αργότερα ενημερωθήκαμε από την διευθύντρια του παιδικού σταθμού ότι το παιδάκι αυτό μίλησε (εκφράστηκε) για πρώτη φόρα. Αυτή είναι η ανταμοιβή μας», αναφέρει ο Χρήστος. «Δεν πληρώνεται με τίποτα», συμπληρώνει ο Νικόλας. «Όταν έρχονται τα παιδιά στο τέλος των μαθημάτων και μας αγκαλιάζουν, ή όταν μαθαίνουμε ότι μετά την ολοκλήρωση της δράσης μας, κάποια παιδιά ασχολήθηκαν με την μουσική πιο εντατικά πηγαίνοντας σε κάποιο ωδείο αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα. Έχουμε πει άλλωστε, ότι έστω ένα από αυτά τα παιδιά εάν ακολουθήσει τη μουσική, μέσα από το κίνητρο που του δώσαμε, έχουμε καλυφθεί. Ξέρουμε ότι η “σπίθα άναψε”, και αυτό μας αρκεί».
Οι Headquarters Project έχουν συνεργαστεί με το ίδρυμα Νιάρχος και τον Δήμο Αθηναίων στο πρόγραμμα “Ανοικτά Σχολεία” για δύο συνεχόμενες χρονιές με μεγάλη επιτυχία.
Συνεχίζουν να συνεργάζονται με αρκετά σχολεία, στα οποία δημιουργούν μια ομάδα που μέσα στον χρόνο την προετοιμάζουν για τη σχολική γιορτή ή για κάποια εκδήλωση. «Υπάρχουν όμως και τα workshops στα οποία εμφανιζόμαστε μια μέρα, ή ακόμα και projects που ολοκληρώνονται σε οκτώ μαθήματα, όπως πχ για τη γιορτή της ανακύκλωσης σε ένα σχολείο. Όλες οι συνεργασίες μας είναι ανοιχτές, ενώ οι δράσεις μας με τα σχολεία γίνονται και μέσω του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων», αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι δύο μουσικοί.
Οι Headquarters Project εκτός από τις δράσεις σε σχολεία και ωδεία, αναλαμβάνουν και μεταμορφώνουν σε μουσικά όργανα, διάφορα αντιπροσωπευτικά προϊόντα μίας εταιρείας ή έκθεσης, διοργανώνουν κύκλο κρουστών (drum circle) σε εταιρείες, με την ενεργή συμμετοχή των στελεχών και των υπαλλήλων τους, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την ομαδικότητα, την επικοινωνία και την συνεργασία. Επίσης αναλαμβάνουν την σύνθεση μικρών μουσικών μοτίβων για την ηχητική επένδυση διαφημιστικών spot. Ακόμη πραγματοποιούν εμφανίσεις σε διάφορες εκδηλώσεις εταιρειών, δήμων, φεστιβάλ, εκθέσεων, συναυλιών, σχολείων, αθλητικών συναντήσεων, ενάρξεων παντός τύπου και τηλεοπτικών καναλιών με σκοπό την διαφήμιση των αντίστοιχων εκδηλώσεων.
Σε ερώτηση για το εάν πιστεύουν στις αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχολογία των παιδιών και όχι μόνο, από την παύση πολιτιστικών δράσεων εξαιτίας της πανδημίας, εκείνοι απαντούν: «Οτιδήποτε έχει να κάνει με πνευματική και ψυχική τροφή όχι μόνο των παιδιών, αλλά όλων των ανθρώπων, από την στιγμή που δεν προσφέρεται στον βαθμό που θα έπρεπε, τότε λέμε ότι υπάρχει πρόβλημα σοβαρό. Πιστεύουμε ότι δεν είναι όμως μόνο η εποχή του κορονοιού που εκ των πραγμάτων έχει δυσκολέψει τις ζωές μας, είναι γενικότερα το πολιτιστικό επίπεδο και γενικά η τέχνη -αυτή που πάει μπροστά τον άνθρωπο-που είναι σε δεύτερη μοίρα. Γενικά υπάρχει λήθαργος σε όλα τα επίπεδα της τέχνης αυτό τον καιρό. Το μεγαλύτερο πρόβλημα δε στην ύφεση σε ό,τι αφορά τις τέχνες οφείλεται στην έλλειψη παιδείας», καταλήγουν με νόημα οι Headquarters Project.
Βίκυ Παπατζίκου