Ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία το ν/σ του υπουργείου Ανάπτυξης για το ηλεκτρονικό εμπόριο και άλλες διατάξεις – Αύριο η δεύτερη ανάγνωσή του

Ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία το ν/σ του υπουργείου Ανάπτυξης για το ηλεκτρονικό εμπόριο και άλλες διατάξεις – Αύριο η δεύτερη ανάγνωσή του

Κατά πλειοψηφία υπερψηφίσθηκε επί της αρχής στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που μεταξύ άλλων ρυθμίζει ζητήματα που αφορούν το ηλεκτρονικό εμπόριο, το έλεγχο και λειτουργία της αγοράς, ενώ εμπεριέχει και διατάξεις διευκόλυνσης της λειτουργίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε η ΝΔ, ενώ όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην ολομέλεια. Αύριο το πρωί έχει οριστεί να πραγματοποιηθεί στην Επιτροπή η δεύτερη ανάγνωση του σχεδίου νόμου. 

Ολοκληρώνοντας τη συζήτηση και επί των άρθρων του σχεδίου νόμου, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης απέρριψε την πρόταση που διατυπώθηκε από φορείς αλλά και από τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Χαρίτση να τεθεί στο νομοσχέδιο ένα χιλιομετριοκό όριο για τις περιοχές κάτω των 5.000 κατοίκων όπου θα μπορούν να ανοίγουν τα καταστήματα τις Κυριακές. «Θέλω να είμαι ειλικρινής: η πρώτη μου αντίδραση είναι αρνητική στο θέμα των χιλιομέτρων. Πιστεύω θα μπλέκαμε με μια τρομερή γραφειοκρατία και νέες καταγγελίες για το αν είναι 15 χιλιόμετρα ή 14,9 και μετά ερμηνεία αν το κατάστημα ήταν 15 χιλιόμετρα ή το κέντρο του δήμου ήταν 15 χιλιόμετρα και θα βάλουμε τους ανθρώπους να ταλαιπωρούνται εκ νέου […] Η εμπειρία μου, μετά από 13 χρόνια εδώ, είναι ότι όσο πιο πολύπλοκη είναι μια διάταξη, συνήθως τόσο πιο δυσερμήνευτη είναι και στην πράξη δημιουργεί μεγαλύτερο πρόβλημα» ανέφερε ο υπουργός. 

Άλλωστε, σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης, «ο νόμος αυτός που ψηφίζουμε, ρητώς αναφέρεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δηλαδή έως 9 άτομα προσωπικό και έως ενάμισι εκατομμύριο τζίρο». Κατά συνέπεια, «δεν αφορά επιχειρήσεις όπως το Praktiker που ακούστηκε στη συζήτησή μας». Στη δε παρατήρηση πως ένα νομικό πρόσωπο μπορεί να «σπάσει» σε πολλά μικρότερα και διαφορετικά τμήματα την επιχείρησή του, ο υπουργός είπε ότι «ο νόμος πιάνει και τις συνδεδεμένες επιχειρήσεις». 

Η διάταξη αυτή, εξήγησε ο υπουργός Ανάπτυξης, δημιουργήθηκε γιατί «ήρθαν εμπορικοί σύλλογοι της επαρχίας, καταστηματάρχες και μικρομεσαίοι και μας ανέφεραν πως οι οικείες Περιφέρειες τους είχαν βάλει υψηλά πρόστιμα γιατί δούλευαν τις Κυριακές τα μίνι μάρκετ τους. Εγώ δεν μπορώ να τους πω ‘έ, κόψε τον λαιμό σου, ας σου βάζουν πρόστιμα’. Η δουλειά του πολιτικού είναι να λύνει τα προβλήματα των ανθρώπων αν τα θεωρεί δίκαια. Αν τα θεωρεί άδικα, να τους πει «καλώς σας βάλανε το πρόστιμο». Επειδή εγώ τυγχάνει να το θεωρώ δίκαιο και δεν θέλω αυτοί οι άνθρωποι να ταλαιπωρούνται και να καταστρέφονται, γι’ αυτό φέρνω την ρύθμιση». 

Ο υπουργός επίσης, χαρακτήρισε ανύπαρκτο τον φόβο, ότι αυτή η διάταξη μπορεί «να ανοίγει το δρόμο για να πάνε τα πολυκαταστήματα στο ΣτΕ για να ανοίγουν και αυτά την Κυριακή» λέγοντας πως όλοι ξέρουμε ότι όλες έως σήμερα αποφάσεις του ΣτΕ είναι υπέρ της περιφρούρησης της κυριακάτικης αργίας». 

Σχετικά με τις ενστάσεις της αντιπολίτευσης για τις προσλήψεις στην Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, ο υπουργός επιβεβαίωσε πως θα προσληφθούν και 5 δικηγόροι ως «Π.Ε. Διοικητικού», γιατί έτσι είναι η περιγραφή στο δημόσιο σύστημα και για τους δικηγόρους, και όπως όλες οι σχετικές προσλήψεις, θα γίνουν με την προβλεπόμενη ταχεία διαδικασία του ΑΣΕΠ. Στις παρατηρήσεις του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρη Μαμουλάκη, ότι είναι μικρός ο αριθμός της στελέχωσης, ο υπουργός ανέφερε πως «εμείς έχουμε μπει σε μια λογική να μην πάμε σε υπερβολικές προσλήψεις και σε υπερβολική διόγκωση της υπηρεσίας, καθώς στο μυαλό μας έχουμε ότι από τα πρόστιμα που η υπηρεσία θα βάζει, δηλαδή το παραγόμενό της, θα μπορεί να πληρώνει τα έξοδά της. Η ΔΙΜΕΑ δεν θα επιβαρύνει το κράτος, θα φέρνει λεφτά και δεν θα παίρνει λεφτά από το κράτος. Αν είναι τόσο μεγάλη η ύλη που έχει να κάνει και είναι πραγματικά τόσο μεγάλο το φόρτος εργασίας, όπως πιθανόν και να είναι, εδώ είμαστε για να αυξήσουμε το προσωπικό της» ανέφερε σχετικά. 

Η δουλειά της ΔΙΜΕΑ εξήγησε ο κ. Γεωργιάδης δεν είναι μόνο να συλλαμβάνει κάποιον που κάνει το παραεμπόριο, αλλά θα πρέπει να κάνει και τη δουλειά της παραπομπής στην ελληνική δικαιοσύνη. ‘Αρα, πρέπει ο φάκελος να είναι τεκμηριωμένος με τα στοιχεία, για να έχει αποτέλεσμα στο δικαστήριο, αλλιώς δεν κάνουμε τίποτα. Ο σκοπός είπε «είναι να φτιάξουμε ένα Σώμα που θα λειτουργεί και να παράγει αποτελέσματα».

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σημείωσε πως στο νέο ΕΣΠΑ, «όπως σχεδιάζεται, το 1/3 περίπου θα είναι για ψηφιακά έργα. Μέσα σε αυτό το κομμάτι για τα ψηφιακά έργα, ένα πολύ μεγάλο κομμάτι θα είναι για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων. Στο δε, Ταμείο Ανάκαμψης, μια από τις βασικές προτάσεις του υπουργείου Ανάπτυξης για την αξιοποίηση αυτών των πόρων και εννοώ του Ταμείου Covid -19, είναι τα κίνητρα τη συνένωση των επιχειρήσεων – και ένα από τα κίνητρα που θα δίνονται, θα είναι και χρήματα για τον ταχύτατο ψηφιακό πραγματισμό» 

Σχετικά με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και το θέμα που έθεσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα των χρεώσεων των τηλεπικοινωνιών και αν θα πρέπει να ανήκει στις αρμοδιότητες της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών ή θα πρέπει να εμπλακεί και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ο υπουργός είπε ότι «το θέμα μας απασχολεί, υπάρχει ένας δημόσιος διάλογος που γίνεται μεταξύ των δύο αρχών. Δεν μπορώ να σας πω ότι είμαι σε θέση να υποστηρίξω αλλαγή του νομικού πλαισίου που υπάρχει σήμερα στην Ελλάδα. Το πλαίσιο, κατά τη γνώμη μας, ακόμα λειτουργεί. Παρά ταύτα, είναι μια συζήτηση που έχει ξεκινήσει. Δεν είναι της παρούσης, γιατί υπάρχουν σοβαρά αντεπιχειρήματα – ίσως κάποτε θα μπορούσε να γίνει. Πάντως, σήμερα που μιλάμε, με εν εξελίξει τον διαγωνισμό του 5G και με πράγματα που τρέχει η επιτροπή Παίγνιων και Τηλεπικοινωνιών, δεν νομίζω ότι είναι ο κατάλληλος χρόνος. Κάποια στιγμή στο μέλλον, θα μπορούσε να ζητηθεί αν αυτό θα έπρεπε να αλλάξει».  

Αναφορικά με τις τροπολογίες που έχει αναφέρει ο υπουργός Ανάπτυξης ότι θα κατατεθούν στην επιτροπή της Βουλής, ο ίδιος ανέφερε πως «βρίσκονται αυτή την στιγμή στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, μπορεί να έχουν έρθει και αύριο το πρωί, είναι γραφειοκρατικός ο λόγος που δεν έχουν έρθει. Σίγουρα θα κατατεθούν εμπροθέσμως». 

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης, στην επί των άρθρων τοποθέτησή του, ανέφερε πως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας είναι η «ραχοκοκαλιά της εθνικής μας οικονομίας, που πρέπει να ενισχυθούν εν τοις πράγμασι». Εάν δεχτούμε – είπε – την έκθεση Πισσαρίδη, ότι οι ΜμΕ είναι εσωστρεφείς, οφείλουμε να τις ενισχύσουμε με ψηφιακά μέσα ώστε να γίνουν εξωστρεφείς. Εξέφρασε την αντίθεσή του με την διάταξη με τα πρόστιμα, λέγοντας ότι έτσι όπως είναι διατυπωμένη, ανοίγει ο δρόμος για πολιτικές παρεμβάσεις. Σχετικά με την στελέχωση της ΔΙΜΕΑ, είπε πως χρειάζεται ένα σαφές σχέδιο επιμόρφωσης των υπαλλήλων, για να γίνει η μονάδα ικανή να ασκεί τα νέα της καθήκοντα. Σχετικά με την αντιμετώπιση του κτιριακού προβλήματος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, είπε πως η διάταξη δεν είναι «αθώα» αλλά φωτογραφική. Για το θέμα της ρύθμισης για τα ανοικτά καταστήματα σε δήμους και χωριά κάτω των 5.000 κατοίκων, είπε πως οι ενστάσεις των φορέων της αγοράς ήταν σαφείς. Οι προβλέψεις του νόμου για τα λογιστικά πρότυπα δεν επαρκούν. Εμείς είμαστε κάθετα αντίθετοι με την συγκεκριμένη διάταξη. Με δεδομένο ότι το κριτήριο των τετραγωνικών μέτρων έχει ήδη κριθεί στο ΣτΕ, ένα επιπλέον κριτήριο θα μπορούσε να είναι η χιλιομετρική απόσταση από το κέντρο των μεγάλων αστικών κέντρων. Τέλος, για την λειτουργία λαϊκών αγορών, ο Χάρης Μαμουλάκης ανέφερε πως με την συγκεκριμένη διάταξη, ο υπουργός παίρνει αρμοδιότητες οι οποίες θα έπρεπε να ασκούνται από τους περιφερειάρχες.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Μιχάλης Κατρίνης, αναφορικά με την ΔΙΜΕΑ επισήμανε ότι πριν ακόμα στεγνώσει το ΦΕΚ για τη δημιουργία της, η κυβέρνηση σπεύδει να κάνει τροποποιήσεις. Περιμένουμε, είπε στον υπουργό, να μας πείτε «πόσες από τις αρμοδιότητες που μεταβιβάστηκαν στις 17 Αυγούστου στον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή υλοποιήθηκαν για την στελέχωση και την εκπαίδευση των υπαλλήλων της ΔΙΜΕΑ, για την παρακολούθηση και αντιμετώπιση των προβλημάτων κατά τη λειτουργία της ΔΙΜΕΑ καθώς και για την εκπόνηση και την υλοποίηση του εθνικού στρατηγικού σχεδίου για την καταπολέμηση του παραεμπορίου.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, ανέφερε πως ο στόχος του ευρωπαϊκού Κανονισμού 2019/1150 για την προώθηση της δίκαιης μεταχείρισης και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (το κύριο αντικείμενο του νομοσχεδίου) είναι ο περιορισμός της κυριαρχίας των αμερικανικών ψηφιακών μονοπωλίων και η εξισορρόπηση των συμφερόντων με τους ευρωπαϊκούς διαδικτυακούς ομίλους. Το ΚΚΕ είπε, δεν θα πέσει στην παγίδα επιλογής ανάμεσα στα αμερικάνικα και ευρωπαϊκά μονοπώλια. Τα μονοπώλια δεν έχουν πατρίδα. Υπηρετούν τον ίδιο σκοπό, την ανταγωνιστικότητα και την εξασφάλιση της κερδοφορίας τους. Αναφορικά με τις διατάξεις που αφορούν την οικονομική ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ανέφερε πως εδώ υπάρχει μια παραπλάνηση, η οποία προκαλείται από όλα τα αστικά κόμματα, για ένα δήθεν ισότιμο ανταγωνισμό, Στην πραγματικότητα, όλα αυτά τα δήθεν ανεξάρτητα όργανα, λειτουργούν πάντα ως άλλοθι των κυβερνήσεων για να αφήνουν ασύδοτες τις επιχειρήσεις να δρουν σε βάρος των μικρότερων επιχειρήσεων, αλλά και των καταναλωτών. Δήλωσε κατηγορηματικά αντίθετος με την διάταξή για το άνοιγμα καταστημάτων την Κυριακή, λέγοντας πως «η κυβέρνηση βάζει μπροστά τις πολύ μικρές επιχειρήσεις σαν άλλοθι για το επόμενο βήμα που είναι το συνολικό ξήλωμα της κυριακάτικης αργίας κατά την πάγια αξίωση του ΣΕΒ. Εμείς σας λέμε ότι αυτές οι μεθοδεύσεις δεν θα περάσουν. Η κατάργηση της Κυριακής αργίας δεν θα περάσει». 

Ο εδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, αναρωτήθηκε εάν συμπεριλαμβάνονται οι πάροχοι επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης και για τους πλειστηριασμούς. Επισήμανε ότι υπάρχουν διεθνείς πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου που έχουν τη δυνατότητα να αντιμετωπίζουν τις αγωγές δικαστικά αλλά και να επηρεάζουν τη νομοθεσία. Αναρωτήθηκε εάν στις ενώσεις προσώπων που θα έχουν έννομο συμφέρον να εξυπηρετούν επιχειρηματικούς χρήστες ή χρήστες εταιρικών θα μπορεί να είναι μη καταχωρημένες ΜΚΟ. Για την ΔΙΜΕΑ είπε πως θα έπρεπε να συμπεριελάμβανε στην δομή της και εισαγγελικές αρχές, για την πιστοποίηση ενδεχόμενων βλαβών στους καταναλωτές ή στο Δημόσιο. Παρατήρησε πως η ΔΙΜΕΑ αποκτά υπερεξουσίες ελέγχου και πρόσβασης σε απόρρητα δεδομένα. Εξέφρασε τέλος, την άποψη, πως τα πρόστιμα που θα επιβάλλει, θα πρέπει να είναι αναλογικά διαμορφωμένα με βάση το ποσοστό επί του τζίρου του παρόχου. 

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25, Γιώργος Λογιάδης, αντιτάχθηκε στο “ανεξέλεγκτο” εύρος των προστίμων που προβλέπεται να μπορεί να επιβάλλει η ΔΙΜΕΑ, το οποίο όπως υπέδειξε, κυμαίνεται από 1500 ευρώ μέχρι 2 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό μπορεί να αποτελέσει και προϊόν συνδιαλλαγής, παρατήρησε. Για τα προσωπικά δεδομένα είπε πως πρέπει να τηρηθούν αυστηρές προδιαγραφές. Για τη σύσταση των οργανικών θέσεων στην ΔΙΜΕΑ, τόνισε πως τα προσόντα των ατόμων αυτών θα πρέπει να είναι πολύ υψηλά και πρόσθεσε πως «η κυβέρνηση επιμένει να της αναθέσει τον εποπτικό ελεγκτικό ρόλο της ψηφιακής αγοράς, αλλά είναι μια υπηρεσία που δεν διαθέτει, ούτε την υποδομή, ούτε την τεχνογνωσία για κάτι τέτοιο». Σχετικά με τα έσοδα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ανέφερε πως «η Αρχή θα πρέπει να υπόκειται στον προληπτικό έλεγχο των δαπανών της από το Ελεγκτικό Συνέδριο» και εξέφρασε επιφυλάξεις στην πρόβλεψη του νομοσχεδίου, να έχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού την δυνατότητα χρηματοδότησης από μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ιδρύματα.

©Πηγή: amna.gr

Loading

Play