Ορατότητα. Προσβασιμότητα. Ανεξαρτησία.
Γράφει η Βαλάντου Γιαννακούδη
Τρεις λέξεις-κλειδιά που εμπερικλείουν σε μεγάλο βαθμό το έργο της «Σχεδία», ενός περιοδικού που δημιουργήθηκε πριν από εννέα χρόνια (2013) με σκοπό να προσφέρει. Ναι, αλλά σε ποιους και τι;
Αν και η «Σχεδία», εκ πρώτης όψεως, βοηθάει ανθρώπους από ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, όπως είναι οι άστεγοι και οι άνεργοι· ωστόσο, η πορεία και η εξέλιξή της δείχνουν πως η «Σχεδία» ιδρύθηκε για να συνδράμει αγόγγυστα όλους όσοι το έχουν ανάγκη· με άλλα λόγια, να χαράξει έναν καλύτερο κόσμο, πιο φωτεινό και πιο «εύκολο».
«Η «ΣΧΕΔΙΑ» από την αρχή αγωνίζεται να είναι μια σχεδία της συμπερίληψης σε όλα τα επίπεδα, δηλαδή τόσο σε σχέση με τους ανθρώπους που διανέμουν το περιοδικό αλλά και με όλους τους ανθρώπους της κοινωνίας που τη στηρίζουν ενεργά», αναφέρει με περηφάνια στο politic.gr ο διευθυντής σύνταξης της “ΣΧΕΔΙΑΣ”, Χρήστος Αλεφάντης.
Η «Σχεδία» σε γραφή Μπράιγ
Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί το γεγονός πως η «Σχεδία» πλέον κυκλοφορεί σε γραφή Μπράιγ καθιστώντας το –καλογραμμένο και άκρως προσεγμένο- περιοδικό κατάλληλο και για άτομα με οπτική αναπηρία. Μέσω αυτού του εγχειρήματος, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ), η «Σχεδία» γίνεται το πρώτο περιοδικό στην Ελλάδα σε κώδικα Μπράιγ και επιδιώκει να δείξει και να ανοίξει το δρόμο της συμπερίληψης, της πρόσβασης στην απόλαυση της ανάγνωσης αλλά και της ενημέρωσης στους συνανθρώπους μας με οπτική αναπηρία, όπως χαρακτηριστικά γράφεται στο τεύχος Ιανουαρίου.
«Είναι συγκλονιστικό να βλέπεις να έρχεται μια μητέρα να κάνει συνδρομή για το παιδάκι της, μας εξομολογείται ο κ. Αλεφάντης, προσθέτοντας πως προχτές, μάλιστα, ήρθε ένας άλλος κύριος να αγοράσει κάποια αντίτυπα σε γραφή Μπράιγ για να τα δωρίσει σε ένα φίλο του», ενώ τονίζει ακόμη πως αυτό που του λένε οι αγοραστές του περιοδικού με προβλήματα όρασης είναι πως «η προσβασιμότητα είναι πολιτισμός».
Βέβαια, θα ήταν άδικο αν στο παρόν κείμενο, δεν κάναμε λόγο και για το «Σχεδία Home», έναν χώρο εστίασης που άνοιξε το 2019 στο κέντρο της Αθήνας, ο οποίος λειτουργεί παράλληλα ως εκθετήριο αλλά και πωλητήριο του περιοδικού. Το εν λόγω –άριστα διακοσμημένο – «Σπίτι» με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική είναι πλήρως προσβάσιμο σε άτομα με κινητικά προβλήματα, ενώ μάλιστα το μενού προσφέρεται σε γραφή Μπράιγ αλλά και σε ακουστική έκδοση.
«Είναι συγκινητικό να βλέπεις σε μια πόλη και σε ένα τόπο που γενικά δεν είναι ιδιαιτέρως φιλόξενος με ανθρώπους που αντιμετωπίζουν αναπηρίες, αναρτήσεις του τύπου:
««Πίνω το καφέ μου στο «ΣΧΕΔΙΑ HOME». Για εσάς είναι κάτι αυτονόητο, καθημερινό… εγώ, όμως, το κάνω πρώτη φορά στη ζωή μου»», εξηγεί ο ίδιος.
ΚΟΡΟΝΟΟ…ΕΠΙΒΙΩΣΗ
«Η πανδημία είχε συντριπτικές συνέπειες για όλους μας και πόσο μάλλον για τους πάρα πολύ φτωχούς. Το «μένουμε σπίτι» είναι κενό, δεν έχει κάποιο αντίκρισμα για τους ανθρώπους που-πολύ απλά- δεν έχουν σπίτι ή ακόμη και για εκείνους που μπορεί να μένουν σε μια γκαρσονιέρα χωρίς βασικές παροχές είτε για εκείνουςπου διαμένουν σε ένα εργοστάσιο ή σε έναν ξενώνα», επισημαίνει στο politic.gr ο κ. Αλεφάντης.
Κατά της διάρκεια του λόκνταουν- που οι πωλητές έπαψαν να βρίσκονται στους δρόμους – η «Σχεδία» συνέχιζε να είναι δίπλα τους. «Μια σειρά δράσεων στήθηκε προκειμένου να γαληνέψει η ψυχή αυτών των ανθρώπων, να καταλαγιάσει ο φόβος και η ανησυχία– για το τι μέλλει γενέσθαι – και ενωμένοι να συνεχίσουμε τον αγώνα», αναφέρει ο διευθυντής σύνταξης του περιοδικού.
Τι κάνει, λοιπόν, η «Σχεδία»;
Μέσω των πολλών και διαφορετικών δράσεων που πραγματοποιεί, ουσιαστικά, ρίχνει άπλετο φως, στις καλά «κρυμμένες» παθογένειες της Πολιτείας, και τις αναδεικνύει με τον πιο αισιόδοξο και χρηστικό τρόπο, προσφέροντας λύσεις.
Άνθρωποι που δεν είχαν εισόδημα, πλέον έχουν ένα ποσό κάθε μήνα από τις πωλήσεις του περιοδικού. Άτομα με αναπηρίες, πλέον βρίσκουν το δικό τους χώρο να υπάρξουν δίχως να έχουν την ανάγκη κάποιοι «τρίτου», είτε να τους βοηθήσει στην μετακίνησή τους είτε να τους διαβάσει ένα κείμενο. Τους δίνεται το δικαίωμα στην ανεξαρτησία, στην προσβασιμότητα και στην ορατότητα. Μάλιστα, σχετικά με τον τελευταίο όρο, ο κ. Αλεφάντης σημειώνει πως:
«Επιδιώκουμε την ορατότητα από την αρχή. Το πιο σκληρό στη φτώχεια, είναι ο κοινωνικός αποκλεισμός. Το γεγονός πως σε ξεχνάνε όλοι, πως γίνεται αόρατος».
Τέλος, ο διευθυντής σύνταξης της Σχεδίας μας εκμυστηρεύτηκε ποιο είναι το όραμα του περιοδικού λέγοντας πως «το όραμα μας είναι μια μέρα να μην χρειάζεται η «Σχεδία». Και καμία «Σχεδία» αυτού του τύπου στον κόσμο. Να υπάρχει κοινωνική δικαιοσύνη και να μπορούν όλοι οι άνθρωποι να πάρουν τη ζωή στα χέρια τους».
Υ.Γ.: Για όσους τυγχάνει να μη το γνωρίζουν, η «Σχεδία» είναι το μοναδικό ελληνικό περιοδικό δρόμου που οι πωλητές της είναι άνθρωποι οι οποίοι ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας και μέσω των πωλήσεων καταφέρνουν να εξασφαλίζουν ένα ελάχιστο και αξιοπρεπές εισόδημα.
Δείτε επίσης: Ανήλικη κατήγγειλε σεξουαλική παρενόχληση από παίκτη γνωστού ριάλιτι (vid)
- Ζελένσκι: Εφικτή η ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ, αλλά απαιτείται αγώνας από το Κίεβο
- Ανησυχητική αύξηση των τροχαίων στη Ελλάδα: Η Κρήτη στην κορυφή των θανάτων
- Εντυπωσιακές επιδόσεις και νέα πανελλήνια ρεκόρ στο Χειμερινό Κύπελλο κολύμβησης
- Ισραήλ: Κλιμακούμενη σύγκρουση ανάμεσα σε Νετανιάχου και Γκαντζ
- Μπρέντα Λι: Ο Τζον Λένον ήταν ο αγαπημένος μου Beatle