Τι προβλέπουν τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων, NielsenIQ – Ποια είναι τα δύο σενάρια
Οριακά αρνητική τάση στα επίπεδα του 0,3% θα παρουσιάσουν οι πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG), τα οποία διατίθενται στα ελληνικά σούπερ μάρκετ στη διάρκεια του 2022, σύμφωνα με πρόβλεψη της NielsenIQ, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα της αγοράς όπως αυτά ισχύουν σήμερα. Η πτώση αυτή των πωλήσεων όμως μπορεί να φτάσει ακόμα και το 2,6%, σε περίπτωση που αυξηθούν και άλλο οι τιμές τόσο στα σούπερ μάρκετ, όσο και σε άλλους βασικούς τομείς αγαθών και υπηρεσιών, γεγονός που θα περιορίσει περαιτέρω την κατανάλωση. Η συγκεκριμένη αποτύπωση πραγματοποιήθηκε στην ετήσια παρουσίαση της εταιρείας μετρήσεων, Shopper Trends 2022, η οποία καταγράφει την εικόνα της αγοράς κατά την τρέχουσα χρονική περίοδο αλλά και στη διάρκεια του 2021.
Με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, την υψηλότερη αρνητική τάση πωλήσεων προβλέπεται ότι θα παρουσιάσουν φέτος τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού με -3,1%, τα προϊόντα ατομικής υγιεινής με -1,8%, ενώ τα τρόφιμα και ποτά εμφανίζονται να κινούνται οριακά θετικά με 0,3%. H ΝielsenIQ βασίζει τη συγκεκριμένη πρόβλεψη σε ένα πρώτο σενάριο που λαμβάνει υπόψη του ως δεδομένο ότι το υπόλοιπο 2022 θα εξελιχθεί με ένα παρόμοιο μακροοικονομικό πλαίσιο σε σχέση με το υπάρχον και με έναν πληθωρισμό της τάξεως του 1,5% – 1,6% για το καλάθι των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCG).
Το δεύτερο σενάριο με νέες μεγαλύτερες αυξήσεις και πτώση των πωλήσεων κατά 2,6%
Η Nielsen έχει υλοποιήσει και ένα δεύτερο σενάριο που προβλέπει ότι η εικόνα που έχουμε αυτή τη στιγμή μπροστά μας θα είναι επιπλέον αρνητική, με εντονότερα πτωτικές τάσεις για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ της χώρας και την πτώση στο σύνολο των πωλήσεων FMCG να φτάνει ακόμα και το 2,6%. Σε αυτή την περίπτωση η εκτίμηση βλέπει ως βασική αιτία την ακόμα μεγαλύτερη αύξηση στις τιμές των αγαθών – σε σύγκριση με τώρα – σε συνδυασμό με την αύξηση στις τιμές και για άλλα αγαθά και υπηρεσίες στην Ελλάδα. Το γεγονός αυτό θα αναγκάσει τους καταναλωτές να περιορίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις δαπάνες τους στα σούπερ μάρκετ.
Με βάση το δεύτερο σενάριο η Nielsen βασίζει την πρόβλεψή της, με βάση επιπρόσθετο πληθωρισμό που θα ανέλθει στα επίπεδα του 3%. Και για τα δύο σενάρια το διάστημα εμπιστοσύνης (ποσοστό απόκλισης) σύμφωνα με την NielsenIQ κυμαίνεται στο ±1% για το σύνολο του καλαθιού των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών που διαθέτουν τα σούπερ μάρκετ. Αντίστοιχα για τις επιμέρους τρεις μεγάλες βασικές κατηγορίες αγαθών – τρόφιμα και ποτά, είδη ατομικής υγιεινής, είδη φροντίδας σπιτιού – το διάστημα εμπιστοσύνης στο ±1,5%.
Στην περίπτωση του δεύτερου σεναρίου τη μεγαλύτερη πτώση εντός του 2022 αναμένεται ότι θα καταγράψουν τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού με 5,3%, τα προϊόντα ατομικής υγιεινής με 4% και τα τρόφιμα και ποτά με 2%.
Στο 4,2% οι αυξήσεις του διμήνου Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2022 – Οι αυξήσεις που προηγήθηκαν
Όπως προκύπτει από στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τη NielsenIQ και αφορούν στους μήνες Ιανουάριο – Φεβρουάριο του 2022 σε σύγκριση με πριν από έναν χρόνο πριν, ανήλθε στο 4,2%. Είχε προηγηθεί αύξηση τιμών κατά 2,1% στο τέταρτο τρίμηνο του 2021, και μία ακόμη κατά 1,6% στο τρίτο τρίμηνο της περασμένης χρονιάς.
Εξετάζοντας κανείς τις κατηγορίες αγαθών που παρουσίασαν την μεγαλύτερη αύξηση τιμών, τα προϊόντα ατομικής φροντίδας και υγιεινής κατέγραψαν κατά το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου, ανατίμηση κατά 4,9%, τα τρόφιμα και ποτά κατά 4,1% και τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού κατά 3,9%.
Τα προϊόντα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις Ιανουάριο – Φεβρουάριο του 2022 (σε σχέση με το δίμηνο 2021)
Βρώσιμα έλαια: 29,8%
Ελαιόλαδο: 20,6%
Σούπες: 15,3%
Πάνες ενηλίκων: 11,5%
Μαλακτικά: 11,1%
Τα προϊόντα με μείωση τιμών κατά τους μήνες Ιανουάριο – Φεβρουάριο του 2022 (σε σχέση με το δίμηνο 2021)
Φυστικοβούτυρο: -2,8%
Λευκαντικά: -2,8%
Ταχίνι: -3,3%
Απολυμαντικά χεριών: -6,3%
Χαλβάς: -6,8%
Το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή
Όπως προκύπτει την ίδια στιγμή από στοιχεία που παρουσίασε η Βιβή Παπαδοπούλου, Client Delivery Leader Greece της NielsenIQ, σκιαγραφώντας το προφίλ των Ελλήνων καταναλωτών στη διάρκεια του 2021, ο μέσος καταναλωτής επισκέφθηκε 2,5 διαφορετικές αλυσίδες, σε αντίστοιχα επίπεδα με το 2020. Ταυτόχρονα όμως 6 στους 10 καταναλωτές επισκέφθηκαν έως και 2 διαφορετικές αλυσίδες. Το ποσοστό εκείνων που επιλέγουν μόνο μία αλυσίδα εμφανίζεται την ίδια στιγμή αυξημένο, από 15% που ήταν το 2019, σε 25% το 2021.
Στις τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες, Σκλαβενίτη, ΑΒ και Lidl το 60% των επισκέψεων από τους Έλληνες
Αυτό που προκύπτει επίσης είναι ότι το 60% των καταστημάτων που επισκέφθηκαν οι καταναλωτές ανήκουν στις τρεις μεγάλες αλυσίδες κατά σειρά, Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλο και Lidl. Η μέση μηνιαία δαπάνη το 2021 ήταν 292 ευρώ, έναντι 290 ευρώ, 277 ευρώ το 2019 και 267 ευρώ το 2018. Η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος ανήλθε στα 320 ευρώ το 2021.
Δείτε επίσης: Κόντρα Σκυλακάκη – Τσακαλώτου για τα υπερκέρδη του εταιριών ενέργειας: «Κάντε το όπως ο Μακρόν»
- Η Ρεάλ επανακάμπτει, προσπερνά τη Μπαρτσελόνα
- Trend Micro: Πώς η τεχνητή νοημοσύνη ενδυναμώνει τους εγκληματίες του διαδικτύου
- Τι σημαίνει για την Ελλάδα ο προϋπολογισμός εποχής Ψυχρού Πολέμου στις αμυντικές δαπάνες
- Ισχυροί άνεμοι πλήττουν τη Βρετανία, ακυρώνοντας πτήσεις ενόψει Χριστουγέννων
- Η αποβολή του Μουτίνιο και οι επιπτώσεις στο ματς του ΟΑΚΑ