Στα 10 δις ευρώ οι εκτιμώμενες απώλειες στον τουρισμό

Στα 10 δις ευρώ οι εκτιμώμενες απώλειες στον τουρισμό

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα έκθεσης του EY (Ernst & Young) Ελλάδος, οι εκτιμώμενες απώλειες εισπράξεων στον τομέα του τουρισμού ανέρχονται στα 10 δις ευρώ, ενώ για τα ελληνικά ξενοδοχεία στα 4,46 δισεκατομμύρια.

Καθώς ο τομέας του τουρισμού αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, οι επιπτώσεις για τη χώρα μας αλλά και για μια σειρά από συνδεδεμένες υπηρεσίες, θα είναι σημαντικές, σύμφωνα με την EY. Ο τομέας του τουρισμού συνεισφέρει άμεσα το 11,7% του ΑΕΠ και έμμεσα μεταξύ 25,7% και 30,9%. Κατά τους μήνες αιχμής, η άμεση συνεισφορά στην απασχόληση φθάνει το 16,7% και η έμμεση 36,7% – 44,2%, ενώ, κατά τα τελευταία χρόνια, ο τομέας έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στη μείωση της ανεργίας. Οι ετήσιες επενδύσεις στον τουρισμό φθάνουν τα πέντε δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 1,9 δισ. ευρώ αποτελούν εγχώρια προστιθέμενη αξία.

Στο 69,4% η μείωση εσόδων ανά δωμάτιο

Με βάση στοιχεία της εταιρείας STR, η οποία εξειδικεύεται σε μετρήσεις επί των δεδομένων του ξενοδοχειακού κλάδου παγκοσμίως, η μείωση των εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο (Revenue Per Available Room – RevPAR) τον Μάρτιο, έφτασε στην Ελλάδα το 69,4% σε ετήσια βάση, ποσοστό μικρότερο από της Ιταλίας (92,8%), αλλά μεγαλύτερο από της Γαλλίας (67,7%), της Πορτογαλίας (66%) και της Τουρκίας (57,5%). Για το πρώτο τρίμηνο συνολικά, η μείωση στην Αθήνα διαμορφώθηκε στο 32,5%, στη Θεσσαλονίκη στο 15,6% και για τα τουριστικά θέρετρα στο 40,9%.

Παράλληλα, με βάση τα σημερινά δεδομένα, εκτιμάται ότι η ζημία για τα ελληνικά ξενοδοχεία θα φθάσει τα 4,46 δισ. ευρώ, εκ των οποίων, τα 3,26 δισ. ευρώ αφορούν τα ξενοδοχεία εποχιακής λειτουργίας και τα 1,2 δισ. ευρώ τα δωδεκάμηνης λειτουργίας.

Lockdown και μειωμένη ζήτηση οι αιτίες κάμψης του τουρισμού

Σύμφωνα με την έκθεση, η κάμψη στην τουριστική κίνηση οφείλεται, αφενός στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και το κλείσιμο των συνόρων και, αφετέρου, στη μειωμένη ζήτηση. Η ραγδαία εξάπλωση του ιού σε αρκετές από τις σημαντικότερες χώρες προέλευσης των επισκεπτών (Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Ιταλία), αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική μείωση των εισπράξεων.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Υπουργείου Τουρισμού, που επικαλείται η έκθεση της ΕΥ, ακόμη και στο αισιόδοξο σενάριο, οι απώλειες εισπράξεων το 2020 θα προσεγγίσουν σχεδόν τα 10 δισ. ευρώ, διατηρώντας μόλις οκτώ δισ. ευρώ , από τις εισπράξεις ύψους 18,2 δισ. ευρώ του 2019. Η ενδεχόμενη παράταση της περιόδου τον Σεπτέμβριο, εκτιμάται ότι δεν θα μπορέσει να καλύψει αυτή την απώλεια. Από την άλλη πλευρά, οι καλές επιδόσεις της χώρας στην αντιμετώπιση της πανδημίας, ενδέχεται να της επιτρέψουν να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο της συρρικνωμένης φετινής αγοράς.

Εκτίμηση επιπτώσεων πανδημίας σε βάθος διετίας

Στην έκθεση, περιλαμβάνεται μία ενδεικτική εκτίμηση των επιπτώσεων της πανδημίας στον τουριστικό τομέα της Ελλάδας σε βάθος διετίας, και των προοπτικών ανάκαμψης μέχρι το τέλος του 2022, με βάση τρία εναλλακτικά σενάρια – βασικό, αισιόδοξο και απαισιόδοξο. Το μελετητικό κομμάτι της έκθεσης εκτιμά ότι το 2020, η Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία του κλάδου θα συρρικνωθεί στα 14 δισ. ευρώ (βασικό σενάριο), 12 δισ. ευρώ (απαισιόδοξο σενάριο) ή 16 δισ. ευρώ (αισιόδοξο σενάριο) αντίστοιχα, από τα 22 δισ. ευρώ του 2019. Και στα τρία σενάρια, η μεγαλύτερη κάμψη αναμένεται το δεύτερο τρίμηνο του 2020 και κυμαίνεται μεταξύ 41% και 53%, με το σενάριο βάσης να υπολογίζει τη συρρίκνωση στο 49%.

Προτάσεις προς τις τουριστικές επιχειρήσεις από την ΕΥ

Η έκθεση καταλήγει σε μία σειρά προτάσεων της ΕΥ προς τις τουριστικές επιχειρήσεις, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας και την προσαρμογή τους στην μετά-COVID εποχή, μεταξύ των οποίων:

– Προτεραιότητα στα ζητήματα υγιεινής και ασφάλειας

– Συστηματική παρακολούθηση των εξελίξεων και διατήρηση στενής επαφής με προμηθευτές, επενδυτές και ρυθμιστικές αρχές

– Έμφαση στη ρευστότητα

– Δυναμική διοίκηση και διαχείριση, καθώς και παρακολούθηση κρίσιμων δεικτών για την εξέλιξη της κρίσης

– Στρατηγικές επαφές για την προσέγγιση νέων αγορών και τη δημιουργία συμμαχιών με χώρες που παρουσιάζουν παρόμοια επιδημιολογικά χαρακτηριστικά.

Loading

Play