«Λάσκα» οι κανονισμοί, «στα χαρτιά» τα ωράρια
Δύο «πρόσωπα κλειδιά», δύο ανώτεροι υπάλληλοι του ΟΣΕ, μπαίνουν στο «στόχαστρο» της εισαγγελικής έρευνας, καθώς φαίνεται ότι έχουν εγκρίνει το πρόγραμμα βαρδιών και την τοποθέτηση του μοιραίου σταθμάρχη στη θέση αυτή.
Τα δύο νέα «πρόσωπα κλειδιά» είναι ανώτατα υπηρεσιακά στελέχη, που ιεραρχικά ήταν πάνω από τον επιθεωρητή Δημήτρη Νικολάου.
Όπως εξήγησε πηγή του ΟΣΕ στον ΣΚΑΪ, ο επιθεωρητής κάνει την πρόταση για τις βάρδιες.
ο έγγραφο στέλνεται στους ανώτερους, μπαίνει μια υπογραφή, στα «τυφλά» συνήθως, το χαρτί φεύγει πίσω, και «όλα καλά».
Η πηγή εξήγησε ότι φταίει η νοοτροπία οι χαλαροί κανονισμοί του ΟΣΕ.
«Οι κανονισμοί ήταν λάσκα» ανέφερε χαρακτηριστικά, δεν φοβόταν κανείς ότι θα περάσει από πειθαρχικό, ότι θα λογοδοτήσει. Αν είχαν ελέγξει θα μπορούσαν να είχαν αποτρέψει το τραγικό δυστύχημα.
«Το βαρδιόχαρτο κανονικά δεν περνάει από εμένα αλλά τώρα… Αφήστε το, δεν μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες γιατί θα μπλέξω. Όλα είναι υπό διερεύνηση, έχουν έρθει σε επαφή ανακριτικές και εισαγγελικές αρχές, δεν έχω κληθεί ακόμα» δήλωσε ένας εκ των προϊσταμένων του επιθεωρητή.
Στη δικογραφία υπάρχουν επίσης σημαντικές για την υπόθεση καταθέσεις, νυν και πρώην υπαλλήλων του ΟΣΕ, καθώς και αστυνομικών που έσπευσαν άμεσα στο σημείο της σύγκρουσης.
Άδειες πυροσβεστικές φωλιές, ανύπαρκτος φωτισμός και ανιχνευτές πυρκαγιάς… αυτή είναι η κατάσταση που επικρατεί στη σιδηροδρομική σήραγγα των Τεμπών, λίγες εκατοντάδες μέτρα από το σημείο του τραγικού δυστυχήματος, σύμφωνα με αυτοψία του Σκαϊ.
Και όμως αν συμβεί ένα ατύχημα μέσα στο τούνελ μήκους 5 χιλιομέτρων, το έργο των διασωστών θα είναι τρομερά δύσκολο.
Στις περισσότερες οδούς διαφυγής δεν υπάρχουν ούτε πυράντοχες πύλες, ενώ έχει κηρυχθεί έκπτωτη η εταιρεία που είχε αναλάβει τη συντήρηση του εξοπλισμού και εδώ και χρόνια δεν έχει αναλάβει νέα.
Στο μεταξύ, πέντε είναι οι τραυματίες που παραμένουν σε ΜΕΘ και εννιά ασθενείς βρίσκονται σε απλή νοσηλεία, όλοι στο νοσοκομείο της Λάρισας, μετά το φρικτό σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Οι διάλογοι – «φωτιά» και τα πολλά «αμάν!» του σταθμάρχη
Ο σταθμάρχης Λάρισας λέει «αμάν» τουλάχιστον δύο φορές στις συνομιλίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, όταν του είπαν από το τηλέφωνο ότι έγινε ατύχημα στα Τέμπη.
Λέει «αμάν» τόσο στην Πυροσβεστική που τον καλεί για να τον ενημερώσει όσο και στον ρυθμιστή κυκλοφορίας από τον ΟΣΕ Αθήνας, που ανήσυχος τον καλεί για να μάθει τι έχει συμβεί.
Ωστόσο, φαίνεται ότι ο 59χρονος ήδη είχε αντιληφθεί ότι κάτι δεν πήγαινε καλά. Για αυτό και καλούσε ξανά και ξανά τους μηχανοδηγούς και μάλιστα, έβαζε και την συνάδελφό του από τους Νέους Πόρους να τους ψάχνει, όμως το κακό είχε γίνει στα Τέμπη.
Το πρώτο «αμάν» ο σταθμάρχης το είπε στην Πυροσβεστική και μετά ακούγεται να δηλώνει άγνοια σε όλους. Όπως φάνηκε και από τα ηχητικά ντοκουμέντα που κυκλοφόρησαν από το «Πρώτο Θέμα»:
- Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι.
- Πυροσβεστική: Ναι, γεια σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Αμάν!
- Πυροσβεστική: Ναι. Πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Έχει εκτροχιασμό τρένου εκεί;
- Πυροσβεστική: Ναι.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Καλώς.
- Πυροσβεστική: Είναι στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη και προς τη θάλασσα και λίγο, δείτε λίγο, δείτε τα δρομολόγια λίγο, εντάξει;
- Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, ναι έγινε. Εντάξει.
Το δεύτερο «αμάν» του σταθμάρχη ακούγεται να το λέει στον ρυθμιστή κυκλοφορίας από τον ΟΣΕ Αθήνας, με τον 59χρονο να δηλώνει για δεύτερη φορά έκπληκτος ότι έχει συμβεί η σύγκρουση:
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Το 62 από πού το έδιωξες;
- Σταθμάρχης Λάρισας: Από τη γραμμή κα… ανόδου, κανονικά.
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Γιατί λένε ότι έχει γίνει εμπορικό με τέτοιο, ότι έχει γίνει σύγκρουση.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Αμάν!
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Πότε έγινε αυτό;
- Σταθμάρχης Λάρισας: Καλώς, δεν ξέρω. Ό,τι και να σας πω…
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Άνοδο δεν έστειλες ρε;
- Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι
Ο σταθμάρχης δηλώνει σε όλους άγνοια. Στον τρίτο διάλογο που ακολουθεί, ο 59χρονος κάνει συνεχώς τον αιφνιδιασμένο αν και από τις συνομιλίες που δημοσιοποιήθηκαν, φαίνεται ότι είχε αντιληφθεί νωρίτερα το λάθος του:
- Αστυνομία: Ναι, από το 100. Με ακούτε;
- Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι. Σας ακούω.
- Αστυνομία: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;
- Σταθμάρχης Λάρισας: Δεν ξέρω. Ό,τι και να σας πω δεν ξέρω. Τώρα με πήρε η Πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω κι ένα που κατέβαινε. Τώρα ποιο από τα δύο δεν ξέρω κι εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν.
- Αστυνομία: Δεν ξέρετε τι είναι;
- Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί τους φωνάζουμε στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται.
- Αστυνομία: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο δηλαδή;
- Σταθμάρχης Λάρισας: Λογικά δεν ξ… Λογικά όχι.
- Αστυνομία: Καλώς. Μόλις έχετε μια εικόνα πάρτε μας ένα τηλέφωνο.
Την ίδια ώρα, οι καταγγελίες για τον τρόπο που δούλευαν όλοι οι σταθμάρχες και ότι έφευγαν νωρίτερα από το πόστο τους ή άλλαζαν τις βάρδιες κατά το δοκούν πληθαίνουν. Το πιο σοκαριστικό από όλα, πάντως, είναι οι καταγγελίες των πολιτών της Λάρισας, σχετικά με το τι συνέβαινε στο σταθμαρχείο μία ημέρα πριν την τραγωδία.
«Ξέχασαν τα μικρόφωνα ανοιχτά και έκαναν κάποιο πάρτι λόγω ημέρας λες και ήταν σε κάποιο πανηγύρι», λέει κάτοικος της Λάρισας. «Ο κύριος που βγάζει τις ανακοινώσεις ήταν πολύ εύθυμος. Ξέχασε δύο φορές το μικρόφωνο ανοιχτό, τη δεύτερη φορά το ξέχασε περισσότερη ώρα» λέει ένας άλλος κάτοικος Λάρισας.
Δείτε επίσης: Τηλεφωνήματα για βόμβες σε σταθμό Λαρίσης και σε 2 ξενοδοχεία στο Μεταξουργείο και Άγ. Παντελεήμονα