Για τα έργα αποκατάστασης των ζημιών από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias, σε τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, ενημερώθηκαν τα μέλη της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η ενημέρωση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με την πρόνοια του Κανονισμού της Βουλής, που υποχρεώνει κάθε διαρκή επιτροπή να ενημερώνεται πριν από τη σύναψη δημόσιας σύμβασης έργου, εφόσον το ύψος της υπερβαίνει τα είκοσι εκατομμύρια ευρώ.
Σκοπός των έργων είναι η αποκατάσταση της λειτουργικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου που έχει υποστεί καταστροφή λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων που εκδηλώθηκαν στη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα.
Με την ολοκλήρωση των έργων, θα αποδοθεί στην κυκλοφορία το σύνολο του αποκαταστημένου σιδηροδρομικού δικτύου, εξασφαλίζοντας την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών και την ομαλή μεταφορά αγαθών από και προς τις πληγείσες περιοχές. ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, υπογραμμίζοντας την προσπάθεια της κυβέρνησης να υλοποιήσει σημαντικά έργα απαντώντας σε ακραία καιρικά φαινόμενα.
Ο στόχος δεν είναι απλώς η προσωρινή αποκατάσταση, αλλά η μόνιμη αποκατάσταση με έργα υποδομών βιώσιμων και ανθεκτικών, που θα συμβάλλουν στις ασφαλείς μετακινήσεις. Για τις ανάγκες υλοποίησης των έργων θα διατεθούν 233.120.000 ευρώ από το ΤΑΑ, και άλλα 218.660.000 ευρώ από το τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης του υπουργείου.
Ο υπουργός διαβεβαίωσε τα μέλη της επιτροπής ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες παρακολουθούν την εξέλιξή τους και την υποχρέωση των αναδόχων να υλοποιήσουν έργα υψηλής ανθεκτικότητας και βιώσιμες υποδομές. Τα έργα περιλαμβάνουν:
– Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη, περιλαμβάνοντας την αποκατάσταση της υποδομής και επιδομής της γραμμής, σταθεροποίηση πρανών και ενίσχυση της αντοχής του δικτύου.
– Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας σε εντοπισμένα σημεία, με έργα βελτίωσης για απρόσκοπτη λειτουργία.
– Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, με ανακατασκευή υποδομής και θωράκιση της σιδηροδρομικής υποδομής.
Ο κ. Δήμας δήλωσε ότι τα έργα υπάγονται στο καθεστώς του ν. 5049/2023, για την κατεπείγουσα εκτέλεση έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας. Ο χρόνος ολοκλήρωσης των εργασιών αναμένεται να είναι 15 μήνες.
Για την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, ο ανάδοχος είναι η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, με προϋπολογισμό 173.600.000 ευρώ. Αντίστοιχοι ανάδοχοι έχουν αναλάβει και τις υπόλοιπες αποκαταστάσεις.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Κυρανάκης, αναφέρθηκε στα μέτρα που θα ληφθούν για την ασφάλεια στις ισόπεδες διαβάσεις. Υπογράμμισε πως οι αποκαταστάσεις θα δημιουργήσουν ανθεκτικότερες υποδομές, ενισχύοντας τη θωράκιση της περιοχής απέναντι στην κλιματική κρίση.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Αναστάσιος Νικολαϊδης τόνισε τη σημασία της επαναφοράς σιδηροδρομικών δρομολογίων σε περιοχές που εξυπηρετούνταν για δεκαετίες με το τρένο. Ωστόσο, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στην ΕΡΓΟΣΕ εκφράζουν απαισιοδοξία για την έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων.
Η βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Μαρία Αθανασίου, καταγγέλλει την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, που εξακολουθεί να παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις.
Ο βουλευτής της Νίκης Νίκος Βρεττός αναφέρθηκε στην ομηρία του πολιτικού συστήματος στους εργολάβους, ενώ οι βουλευτές ζητούν περισσότερη διαφάνεια και ταχύτητα στην εκτέλεση των έργων.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ