Σύμβαση 717: Στο στόχαστρο άτομα που την είχαν διαχειριστεί – Πότε θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί
(ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ/EUROKINISSI)

Σύμβαση 717: Στο στόχαστρο άτομα που την είχαν διαχειριστεί – Πότε θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί

Νέες εξελίξεις αναμένονται στην απόδοση ευθυνών για την έλλειψη ασφάλειας στα τρένα, τη Σύμβαση 717 και τα δρομολόγια των ελληνικών τρένων.

Όπως αποκαλύφθηκε σε ρεπορτάζ του Star το βράδυ της Τρίτης (12/02), άτομα που είχαν χειριστεί την σύμβαση 717, για την τηλεδιοίκηση μπαίνουν στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας με την κατηγορία της απάτης, σε βαθμό κακουργήματος.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα γίνει έρευνα και για τον πολύ καλό τρόπο ζωής τους ο οποίος δεν μπορεί να προκύψει από τον μισθό ενός δημοσίου υπαλλήλου.

Η έρευνα άρχισε πριν από περίπου δύο χρόνια τον Μάιο του 2022 μετά από καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, και κατονομάζονται δύο επιβλέποντες της ΕΡΓΟΣΕ για τους οποίους πρέπει να γίνει έλεγχος της περιουσιακής τους κατάστασης.

Στην ίδια καταγγελία, αναφέρονται τουλάχιστον 15 σημεία, στα οποία ο τρόπος με τον οποίο η σύμβαση 717 υλοποιείται έχει λάθη και παραλείψεις.

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία μίλησε στο Reader στις 28 Φεβρουαρίου και είπε ότι «σύμφωνα με την εντολή μας, η έρευνά μας, η οποία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, εξέτασε αποκλειστικά την πιθανή ζημία σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ σχετικά με την εκτέλεση των συμβάσεων για την αποκατάσταση συστημάτων τηλεχειρισμού και σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, που χρηματοδοτείται από την ΕΕ».

«Η έρευνα οδήγησε στη δίωξη κατά 23 υπόπτων στις 11 Δεκεμβρίου 2022, όπως αναφέραμε στο δελτίο τύπου μας την επόμενη μέρα», υπενθύμισε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία για τις εξελίξεις σχετικά με τη Σύμβαση 717.

Οι άνθρωποι της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας ξεκαθάρισαν στο Reader ότι η συγκεκριμένη Αρχή είναι ανεξάρτητη και αρμόδια για τη διερεύνηση, τη δίωξη και την εκδίκαση εγκλημάτων κατά των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ.

Το συγκεκριμένο έργο θα έπρεπε να είχε τελειώσει από τις 26/9/2016 ωστόσο υπάρχουν ακόμη πάρα πολλές ελλείψεις.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, αποδεικτικά στοιχεία που συγκεντρώθηκαν καταδεικνύουν ποινική ευθύνη 23 προσώπων, για τους ακόλουθους λόγους:

  1. Βάσει ιδιωτικής συμφωνίας, οι δύο εταιρείες που αποτελούν τον ανάδοχο της κοινοπραξίας, αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης 717, χώρισαν αυθαίρετα το έργο μεταξύ τους. Μία από τις εταιρείες δεσμεύτηκε να υλοποιήσει το βόρειο τμήμα του έργου, ενώ η δεύτερη εταιρεία ανέλαβε την υποχρέωση να υλοποιήσει το έργο στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής Αθήνας-Θεσσαλονίκης μέχρι το Πλατύ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη, όπου σημειώθηκε θανατηφόρα σιδηροδρομική σύγκρουση στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
  2. Επιπλέον, η δεύτερη εταιρεία ανέθεσε τις τεχνικές μελέτες σχετικά με τα συστήματα σηματοδότησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα – Πλατύ σε τρίτη εταιρεία, η οποία δεν διέθετε τις απαιτούμενες ειδικές τεχνικές γνώσεις, κατά παράβαση των όρων της σύμβασης, σύμφωνα με τους οποίους η πραγματογνωμοσύνη έπρεπε να πραγματοποιηθεί από συγκεκριμένο πάροχο.
  3. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την παραβίαση της συμβατικής υποχρέωσης σχετικά με την παροχή εξειδικευμένης εμπειρογνωμοσύνης, για την οποία επιβλήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ χρηματική ποινή ύψους περίπου 2 εκατ. ευρώ, κατόπιν ελέγχου που διενεργήθηκε το 2018 από την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ) της Ελλάδας.
  4. Ενώ το αρχικό πεδίο εφαρμογής της σύμβασης 717 περιλάμβανε την αποκατάσταση των υφιστάμενων συστημάτων σηματοδότησης – τηλεπικοινωνιών, ο ανάδοχος της κοινοπραξίας προσπάθησε να κατασκευάσει ένα εντελώς νέο σύστημα σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας. Εξυπακούεται ότι επρόκειτο για παράνομη τροποποίηση της αρχικής σύμβασης, η οποία είχε ως αποτέλεσμα αδικαιολόγητη αύξηση της αξίας της σύμβασης, η οποία δεν δικαιολογείται από απρόβλεπτες περιστάσεις.
  5. Σύμφωνα με την έρευνα, χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής σύμβασης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Για το λόγο αυτό, το έργο δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, πάνω από εννέα έτη μετά την υπογραφή της σύμβασης 717.
  6. Υποστηρίζεται ότι οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ, που είναι αρμόδιοι για τη διαχείριση του έργου, δήλωσαν σκόπιμα ελλιπή και ψευδή στοιχεία στη διαχειριστική αρχή σχετικά με την ύπαρξη κρίσιμων πραγματικών περιστατικών για την κατανομή των κονδυλίων και την έγκριση των παρατάσεων.
  7. Ως εκ τούτου, τα αιτήματα εγκρίθηκαν από τη διαχειριστική αρχή, η οποία κατέβαλε τα ποσά στον δικαιούχο, την ΕΡΓΟΣΕ, η οποία στη συνέχεια πλήρωσε τον ανάδοχο της κοινοπραξίας.
  8. Επιπλέον, προσάπτεται στους υπαλλήλους της διαχειριστικής αρχής, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με την εποπτεία της χρήσης των κονδυλίων, ότι παραβίασαν τις αρχές της συνετής διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων.
  9. Εξυπακούεται ότι, παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία που διαβίβασαν οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ ήταν προδήλως ανακριβή ή ψευδή, οι δημόσιοι λειτουργοί της Διαχειριστικής Αρχής ενέκριναν την κατανομή των αντίστοιχων κονδυλίων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ και του Ελληνικού Δημοσίου ύψους άνω των 15.6 εκ. ευρώ.

Δείτε επίσης: «Κόλλησαν» τα φρένα του προαστιακού από Θεσσαλονίκη για Λάρισα – Ακινητοποιήθηκε το τρένο

Loading

Play