Τα αντιπλημμυρικά έργα σώζουν τη Λάρισα

Τα αντιπλημμυρικά έργα σώζουν τη Λάρισα

Ήδη βρισκόμαστε στη περίοδο που τα καιρικά φαινόμενα έρχονται να μας δείξουν ότι μπαίνουμε στο φθινόπωρο με τις βροχές και τις καταιγίδες να κάνουν την εμφάνιση τους σε όλη την επικράτεια

Σε αυτό το πλαίσιο διαπιστώνεται, ότι αν και τα φαινόμενα πολλές φορές έχουν υψηλές εντάσεις, ορισμένες περιοχές διατηρούν διαχρονικά σημαντικά στοιχεία αντοχής. Η Λάρισα είναι μια από αυτές τις πόλεις που δεν σημειώνονται πλημμυρικά φαινόμενα παρά το γεγονός ότι τη διασχίζει ποτάμι.

Σημαντικό ρόλο σε αυτό το γεγονός παίζει όπως φαίνεται το δίκτυο υποδομών που κατασκευάστηκε πριν από αρκετά χρόνια, δημιουργώντας μια ασπίδα προστασίας από τις έντονες βροχοπτώσεις που κατά καιρούς κάνουν την εμφάνιση τους.

Η αλήθεια είναι, ότι και η Λάρισα κάποτε είχε μεγάλες καταστροφές από τις πλημμύρες, όμως υπάρχουν κάποιοι λόγοι που καθόρισαν τις βάσεις για την μετέπειτα προστασία της.

Όπως εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής της ΔΕΥΑΛ και Πολιτικός Μηχανικός Δημήτρης Σαββοργιαννάκης, οι βάσεις για τη σημαντική προστασία της πόλης, από τα πλυμμηρικά φαινόμενα τέθηκε την δεκαετία του 1980. Τότε που σε ένα βάθος τριών μέτρων κάτω από τη γη, κατασκευάστηκε ένα μεγάλο έργο και συγκεκριμένα το δίκτυο ομβρίων υδάτων της πόλης.

Το συγκεκριμένο έργο όπως σημειώνει στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Σαββοργιαννάκης αφορά την κατασκευή τεράστιων αγωγών που ορισμένοι έχουν μεγάλο μέγεθος, μέσω των οποίων διοχετεύεται το νερό προς το ποτάμι κατά τη διάρκεια της έντονης βροχόπτωσης.

«Σε ολόκληρη την πόλη και ειδικά στα χαμηλότερα σημεία είναι κατασκευασμένοι από υλικό σκυροδέματος οι αγωγοί ομβρίων υδάτων.

Οι αγωγοί για παράδειγμα στα σημεία των δρόμων όπου παλαιότερα υπήρξαν ρέματα, είναι τεράστιοι και έχουν την δυνατότητα, θεωρητικά, να χωρέσουν ένα ολόκληρο φορτηγό!.

Οι αγωγοί αυτοί έχουν ορθογωνική διατομή 4 μέτρα επί 2 μέτρα, ενώ καταλήγουν σε αγωγούς φάρδους 600 μέτρων. Από εκείνους τους αγωγούς διοχετεύεται το βρόχινο νερό προς το ποτάμι. Η μελέτη και η υλοποίηση την δεκαετία του 1980 ακολούθησε την φυσική ροή», ανέφερε ο γενικός διευθυντής της ΔΕΥΑΛ.

Μεταξύ άλλων ο κ. Σαββοργιαννάκης σημείωσε πως η εργασίες του δικτύου έγιναν πραγματικότητα καθώς οι ανάγκες για συντήρηση και αναβάθμιση απαιτούσαν έναν τέτοιο σχεδιασμό στην βάση των προβλημάτων. Σε αυτή τη βάση, όπως τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής της ΔΕΥΑΛ, αργότερα και συγκεκριμένα την περίοδο του 1997 δημιουργήθηκε το σύστημα σταθμών τηλεμετρίας, με το οποίο κατάφεραν οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΔΕΥΑΛ να παρακολουθούν την κατάσταση στους αγωγούς και στα αντλιοστάσια.

«Με αυτό το πολύ σημαντικό τρόπο ελέγχεται η ροή του νερού σε πραγματικό χρόνο. Αυτό το σύστημα λειτουργεί μέχρι και σήμερα προσφέροντας πλήρη έλεγχο της κατάστασης», είπε ο κ. Σαββοργιαννάκης και συμπλήρωσε πως «εκείνη την περίοδο είχαν ξεκινήσει να λειτουργούν στην πόλη και τα συστήματα άμεση παρέμβασης “Σούπερ”, τα οποία ως αποφρακτικά μηχανήματα μαζί με το σύστημα καμερών που διαθέτει η ΔΕΥΑΛ παρεμβαίνουν όταν οι αγωγοί φράξουν από κάποια αντικείμενα».

Μεταξύ άλλων ο κ. Σαββοργιαννάκης σημείωσε πως κατά την περίοδο του 2000, το σύστημα στο δίκτυο αναβαθμίστηκε με αποτέλεσμα να πραγματοποιηθούν έργα που είχαν ως αποτέλεσμα να υπάρξει διαχωρισμός των ακαθάρτων και ομβρίων υδάτων.

«Με αφορμή αυτό το πρόβλημα η ΔΕΥΑΛ υποχρέωσε όλες τις πολυκατοικίες σιγά – σιγά εκείνη την περίοδο να κάνουν διαχωρισμό του δικτύου τους. Πραγματοποιήσαμε μια μεγάλη καμπάνια και ένα σημαντικό πρόγραμμα διαχείρισης ξεχωριστό και σπουδαίο ώστε να γίνει διαχωρισμός του δικτύου και έτσι αντιμετωπίστηκαν πολλά προβλήματα» είπε.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε πως την Λάρισα την διασχίζει ο Πηνειός Ποταμός όπου τις χειμερινές κυρίως περιόδους το ύψος των νερών ανεβαίνει επικίνδυνα. Γι αυτό λοιπόν όπως τονίζει ο κ. Σαββοργιαννάκης, χρειάστηκαν επιπλέον να κατασκευαστούν από την τότε Νομαρχία και μετέπειτα από την Περιφέρεια Θεσσαλίας σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα για την προστασία της πόλης από τα νερά του ποταμού.

«Στον Πηνειό Ποταμό που διασχίζει την πόλη έχουν υψωθεί αναχώματα ως αντιπλημμυρικά έργα ώστε να προστατεύεται η περιοχή από την αυξημένη ροή του ποταμού. Σε έκτακτες περιπτώσεις όπου η στάθμη του νερού του ποταμού ανεβαίνει επικίνδυνα, η υπηρεσία της ΔΕΥΑΛ κλείνει τα λεγόμενα θυροφράγματα για να μην γεμίσουν οι αγωγοί ομβρίων υδάτων της πόλης οι οποίοι εκβάλλουν στο ποτάμι», είπε ο γενικός διευθυντής της ΔΕΥΑΛ.

Τέλος ο κ. Σαββοργινάκης τόνισε πως ο βασικός παράγοντας που καθορίζει την επιτυχία της διαχείρισης, είναι ότι στη Λάρισα σε αντίθεση με άλλες πόλεις, υπάρχει διαχρονικά ο σωστός σχεδιασμός, η σωστή υλοποίηση και η σωστή συντήρηση.

«Διαχρονικά στη Λάρισα από την πλευρά της ΔΕΥΑΛ ό,τι πρόβλημα υπάρχει καταγράφεται και αντιμετωπίζεται. Οι διαφορά με τις υπόλοιπες περιοχές, είναι ότι στη Λάρισα διαχρονικά υπάρχει καθορισμός του υπευθύνου. Το βασικό είναι ότι για τον ιστό της πόλης υπεύθυνη είναι η ΔΕΥΑΛ η οποία η ίδια μελετάει τα έργα, η ίδια τα επιβλέπει και η ίδια συνεχίζει να συντηρεί. Αυτό λοιπόν είναι και το μυστικό της επιτυχίας» κατέληξε ο κ. Σαββοργιανάκης.

Δείτε επίσης: Καρδίτσα: 30.000 ποδήλατα στους δρόμους όσα και τα επιβατικά αυτοκίνητα

Loading