Τέμπη: Ανοίγει ο φάκελος των πολιτικών ευθυνών – Στο μικροσκόπιο Καραμανλής και Σπίρτζης

Τέμπη: Ανοίγει ο φάκελος των πολιτικών ευθυνών – Στο μικροσκόπιο Καραμανλής και Σπίρτζης

Οι ευθύνες εξετάζονται για την επταετία 2016–2023, με στοχοπροσήλωση τόσο στον Κώστα Καραμανλή όσο και στον Χρήστο Σπίρτζη.

Καθοριστικό ρόλο φαίνεται πως διαδραματίζουν δύο ενημερωτικά σημειώματα που εκδόθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2021 από τη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών και απευθύνονταν στον τότε υπουργό Κώστα Καραμανλή, στον τότε υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και στο γραφείο του γενικού γραμματέα Μεταφορών. Σε αυτά γινόταν αναφορά σε κρίσιμες ελλείψεις συντήρησης των υποδομών αλλά και σε σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, γεγονός που καθιστούσε την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου επισφαλή.

Οι εξελίξεις γύρω από την υπόθεση των Τεμπών είναι ραγδαίες, καθώς δύο χρόνια μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, ο φάκελος της δικογραφίας παραδόθηκε χθες το πρωί στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου από τον εφέτη ειδικό ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη. Ο ανακριτής, τηρώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών, διαβίβασε χωρίς καθυστέρηση όλο το αποδεικτικό υλικό, συνοδευόμενο από ειδικό υπόμνημα. Σε αυτό περιέγραψε τα στοιχεία που τον οδήγησαν να στρέψει την προσοχή του σε πολιτικά πρόσωπα, ζητώντας να διερευνηθεί αν υπάρχουν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες για την πλημμελή εποπτεία των αρμόδιων φορέων ασφαλείας, για την καθυστέρηση ή μη υλοποίηση έργων εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και για τις ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό.

Το ζήτημα της απόδοσης ποινικών ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα εισέρχεται πλέον στην τελική του φάση. Το επόμενο κρίσιμο διάστημα θα κρίνει εάν θα υπάρξουν ποινικές διώξεις, με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στον πρώην υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή. Η τελική απόφαση καλείται να ληφθεί από την κυβέρνηση, ενώ η πλήρης δικογραφία έχει ήδη διαβιβαστεί στη Βουλή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εξελίξεις επιταχύνθηκαν μετά τις απολογίες δύο ανώτατων υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι οποίοι φέρεται ότι προσκόμισαν κρίσιμα έγγραφα στον εφέτη ειδικό ανακριτή Σωτ. Μπακαΐμη, ενώ αρνήθηκαν τις κατηγορίες που τους αποδίδονται.

Η αναζήτηση ευθυνών εκτείνεται χρονικά σε μια περίοδο επτά ετών, από το 2016 έως το 2023. Αυτό σημαίνει ότι στο κάδρο των ενδεχόμενων ευθυνών περιλαμβάνεται όχι μόνο ο Κώστας Καραμανλής, αλλά και ο Χρήστος Σπίρτζης. Ωστόσο, για τον δεύτερο, τυχόν αδικήματα που θα μπορούσαν να του καταλογιστούν θεωρούνται πλέον νομικά παραγεγραμμένα.

Τι δείχνουν τα έγγραφα – κλειδιά

Το κλειδί» φαίνεται ότι είναι δύο ενημερωτικά σημειώματα από τη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών τον Σεπτέμβριο του 2021 προς τον υπουργό Κώστα Καραμανλή, τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών και το γραφείο του γενικού γραμματέα Μεταφορών, ως προς την ασφάλεια λόγω έλλειψης συντήρησης της υποδομής και έλλειψης προσωπικού.

Στο πρώτο έγγραφο με την ένδειξη εξ. Επείγον και θέμα «Ενημερωτικό σημείωμα για χρηματοδότηση και λειτουργία διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής, σύμβαση ΟΣΕ – Δημοσίου, προειδοποιητική επιστολή C(2020)7847» στις 10 Σεπτεμβρίου του 2021 αναφερόταν μεταξύ άλλων πως «η ελλιπής συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου υποβαθμίζει την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών, αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχημάτων και συμβάντων, οδηγεί σε επιβολή βραδυποριών που αυξάνουν ιδιαίτερα τους χρόνους εκτέλεσης των δρομολογίων, δημιουργεί έκτακτες καθυστερήσεις ταλαιπωρώντας το επιβατικό κοινό και αυξάνει το τελικό κόστος συντήρησης».

Σε δεύτερο έγγραφο που εστάλη δέκα ημέρες αργότερα με την ένδειξη «επείγον» και τους ίδιους παραλήπτες, γινόταν σαφής αναφορά στη δραματική οικονομική κατάσταση του ΟΣΕ, καθώς «η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που είναι ο κύριος πελάτης του δεν πληρώνει τέλη υποδομής, επειδή δεν συμφωνεί με την αύξηση των τελών που επέβαλε ο ΟΣΕ από το 2020», ενώ παράλληλα υπογραμμιζόταν ότι «η έλλειψη προσωπικού έχει ως αποτέλεσμα τη μη ασφαλή και εύρυθμη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου».

Πηγή: dnews.gr

Loading

Play