«Η Ελλάδα έχει το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό σύστημα στην Ευρώπη. Η αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα παρεμποδίστηκε από καθυστερήσεις και αμέλεια», γράφουν για την τραγωδία στα Τέμπη οι New York Times.
Όπως γράφει η ελληνική κυβέρνηση έπρεπε να εγκαταστήσει ένα σύστημα ασφαλείας πριν από σχεδόν τρία χρόνια, το οποίο είχε σχεδιαστεί για να αποτρέψει τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά ατυχήματα. Αντ’ αυτού, αναφέρουν οι NYT, πριν από την καταστροφική μετωπική σύγκρουση τρένων αυτή την εβδομάδα, οι υπάλληλοι των σιδηροδρόμων έπρεπε να βασίζονται σε ένα υποτυπώδες σύστημα που δεν ήταν πλήρως λειτουργικό, αφήνοντας το πιο πολυσύχναστο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας ευάλωτο σε ανθρώπινα λάθη.
Πολλά από όσα συνέβησαν πριν από τη σύγκρουση, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, παραμένουν ασαφή, συνεχίζουν οι New York Times στο ρεπορτάζ τους. Αλλά οι αξιωματούχοι και οι εμπειρογνώμονες συμφωνούν σε ένα πράγμα: Εάν ένα σύγχρονο σύστημα ασφαλείας είχε τεθεί σε λειτουργία όπως είχε προγραμματιστεί, θα ήταν σχεδόν αδύνατο για μια εμπορική αμαξοστοιχία να καταλήξει στην ίδια γραμμή με μια επιβατική αμαξοστοιχία γεμάτη κόσμο.
The Greek government was supposed to install a safety system nearly three years ago that was designed to prevent the kind of head-on train collision that killed 57 people this week. https://t.co/dVKypSBmJn
— The New York Times (@nytimes) March 3, 2023
Το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας κατατάσσεται σταθερά μεταξύ των πιο επικίνδυνων της ηπείρου, παρά το γεγονός ότι έχει λάβει 700 εκατομμύρια δολάρια για εκσυγχρονισμό από την Ε.Ε. κατά την τελευταία δεκαετία. Η εγκατάσταση του νέου συστήματος ασφαλείας καθυστέρησε τόσο πολύ που ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος παραιτήθηκε πέρυσι για να διαμαρτυρηθεί για αυτό που αποκάλεσε «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις».
Η Ε.Ε. αναμένει από τις 27 χώρες μέλη της να θέσουν σε εφαρμογή εξελιγμένες νέες διαδικασίες, γνωστές ως Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων, μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Το σύστημα αυτό παρακολουθεί τα τρένα και αναλαμβάνει τον έλεγχο όταν αυτά τρέχουν πολύ γρήγορα, περνούν με κόκκινο ή καταλήγουν σε λάθος γραμμές.
Οι NYT στέκονται και στη δήλωση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που απέδωσε τη συντριβή κατά το διάγγελμά του, σε «τραγικό ανθρώπινο λάθος» καθώς και στο γεγονός ότι παραιτήθηκε ο (πρώην) υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής: «Αλλά η σύγκρουση ρίχνει φως στα συστημικά προβλήματα που ξεπερνούν τα όποια λάθη έγιναν αυτή την εβδομάδα», τονίζουν χαρακτηριστικά.
Δείτε επίσης: Βαρουφάκης: Οι τροϊκανοί το 2015 επέμεναν ο ΟΣΕ να πάει σε αυτή την ιταλική εταιρεία (audio)