«Έβαλαν το ανερχόμενο τρένο σε λάθος γραμμή» ανέφερε ο κ. Γενηδούνιας.
Σε μια πολύ σοβαρή καταγγελία προχώρησε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ κ. Κώστας Γενηδούνιας μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. Ο κ. Γενηδούνιας μιλώντας στον Real Fm 97,8 είπε ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών δεν έχουν λειτουργήσει ποτέ.
«Έβαλαν το ανερχόμενο τρένο σε λάθος γραμμή, δηλαδή του δόθηκε εντολή από τον διαχειριστή της γραμμής, τον ΟΣΕ, να πάει σε λάθος γραμμή» ανέφερε αρχικά ο κ. Γενηδούνιας.
«Είναι ανθρώπινο λάθος, σε συνδυασμό με το ότι συνεχίζοντας την πορεία του το τρένο, δεν είχε αυτές τις ενδείξεις που προειδοποιούν τον μηχανοδηγό ότι κάτι έχει πάει λάθος» τόνισε, αναφερόμενος στα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη.
Όπως είπε, ο μηχανοδηγός παίρνει μια εντολή να διανύσει μια απόσταση 70-80 χιλιομέτρων μέχρι τον επόμενο σταθμό που λειτουργεί. Όμως η γραμμή δεν παρακολουθείται με κάποιον τρόπο, δεν υπάρχει ένα κέντρο ελέγχου.
«Δυστυχώς δεν υπάρχει, έχει μαλλιάσει η γλώσσα μας να το λέμε. Από τη στιγμή που το τρένο αναχωρεί από τον σταθμό μέχρι να μεταβεί στον επόμενο εν ενεργεία σταθμό, δεν το βλέπει κανείς», ανέφερε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών και εξήγησε τι ακριβώς συμβαίνει με τα ηλεκτρονικά αυτά συστήματα.
«Οι μηχανές που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα έχουν εγκατεστημένα συστήματα ασφαλείας τα οποία προστατεύουν και έναντι του ανθρώπινου λάθους. Αυτά δεν έχουν λειτουργήσει ποτέ στην Ελλάδα. Είναι και on board και στην υποδομή. Δυστυχώς δεν λειτουργούν, κι αυτά είναι το προηγμένο μοντέλο που προστατεύει αν κάνει λάθος ο μηχανοδηγός.
Αυτά τα συστήματα έχουν τοποθετηθεί στις μηχανές, δεν λειτούργησαν ποτέ, γιατί μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα υποδομής, οι μηχανές λειτουργούσαν με τα συστήματα αυτά εκτός λειτουργίας. Όταν ολοκληρώθηκε η διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη προς τα τέλη του 2018, τα συστήματα αυτά είχαν εγκαταλειφθεί, γιατί δεν είχαν λειτουργήσει ποτέ από το 2000. Υπήρχε ένα σχέδιο ανάταξής τους μέσα στο 2020, όμως δεν τέθηκε σε λειτουργία το ETCS, δεν τέθηκαν σε λειτουργία τα φανάρια που δίνουν τις ενδείξεις στους μηχανοδηγούς.
Δηλαδή ο μηχανοδηγός που έφευγε χθες από την Λάρισα, ακόμη και με τη παραδοχή του ανθρώπινου λάθους που υπάρχει από τον διαχειριστή της υποδομής, στο επόμενο φανάρι που θα συναντούσε, θα έβλεπε μια ένδειξη που θα τον προειδοποιούσε ότι στην κατεύθυνση που πηγαίνει, κάτι έχει κάνει κατάληψη πάνω στη γραμμή. Αντίστοιχα, ο συνάδελφος που κατέβαινε από τη Θεσσαλονίκη, θα έβλεπε κι αυτός στο σύστημά του ένα φανάρι κίτρινο, και μετά ένα κόκκινο γιατί εκεί το σύστημα θα προειδοποιούσε ότι από την άλλη κατεύθυνση έρχεται τρένο».
«Παρότι ο σιδηρόδρομος βρίσκεται πάντα στην κορυφή των εξαγγελιών, ποτέ δεν έχουν ολοκληρωθεί αυτά τα έργα. Τα συστήματα αυτά δεν ολοκληρώθηκαν γιατί η εργολαβία είχε εγκαταλειφθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Μετά, όταν ολοκληρώθηκε η διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή το 2018, υπήρχε ο σχεδιασμός, επειδή αυτά τα έργα αυτά είχαν βαλτώσει δεκαετίες τώρα, να γίνει και ανάταξη των συστημάτων αυτών. Δεν έχει γίνει τίποτα μέχρι στιγμής», ανέφερε και τόνισε ότι την ευθύνη για τη διαχείριση και τη συντήρηση της υποδομής την έχει ο ΟΣΕ, ενώ την εκμετάλλευση ιδιωτικές εταιρίες όπως η Hellenic Train.
Δείτε επίσης: Η εταιρεία που αγόρασε τον ΟΣΕ έχει προϊστορία στους εκτροχιασμούς και τις συγκρούσεις τρένων