Θετικά σχόλια για το ν/σ του υπουργείου Εσωτερικών αλλά και αιτήματα για επιμέρους βελτιώσεις από φορείς

Θετικά σχόλια για το ν/σ του υπουργείου Εσωτερικών αλλά και αιτήματα για επιμέρους βελτιώσεις από φορείς

Θετικές αποτιμήσεις αλλά και αιτήματα για βελτιώσεις έκαναν οι φορείς στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών «Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής διοικήσεων στον δημόσιο τομέα, ρύθμιση οργανωτικών θεμάτων της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας και της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών, ρυθμίσεις για την αναπτυξιακή προοπτική και την εύρυθμη λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης» κατά την ακρόασή τους στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή.

Η προεδρεύουσα και αντιπρόεδρος της Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Τάξης και Δικαιοσύνης Σοφία Βούλτεψη κατά την έναρξη της συνεδρίασης, θέλησε να ξεκαθαρίσει, τα σχόλια που υπήρξαν ότι δεν κλήθηκαν φορείς να συμμετάσχουν στην ακρόαση που είχαν προταθεί από τα κόμματα.

Η αντιπρόεδρος της Επιτροπής Σοφία Βούλτεψη, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «δεν μου αρέσει να μένουνε σκιές, το πολίτευμα είναι Κοινοβουλευτική Δημοκρατία. Στηρίζεται στο Σύνταγμα, στους νόμους και στη Δεδηλωμένη στη Βουλή. Η Βουλή έχει έναν Κανονισμό, ο όποιος προβλέπει ότι κατά την ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών προσώπων μπορούν να κληθούν μέχρι 10 φορείς. Σήμερα, εδώ έχουν κληθεί 12 φορείς. Δεν έχει αποκλειστεί κανείς. Οι φορείς καλούνται με βάση αυτούς που προτείνονται από τα κόμματα. Αν τώρα κάποιο κόμμα ήθελε συγκεκριμένους φορείς «per mare per terram», μπορούσε να αφαιρέσει κάποιους άλλους φορείς και να είχαν έρθει εκείνοι που επιθυμούσε» καθώς όπως εξήγησε διάβασε μια καταγγελία ότι δεν κλήθηκε το «Generation X» και παρακάλεσε «να μην δημιουργούνται εντυπώσεις, καθώς δεν υπήρξε αποκλεισμός κανενός.

Η κ. Σοφία Βούλτεψη ανέφερε στον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Μιλτιάδη Χατζηγιαννάκη, που είχε ζητήσει κατά την πρόταση των φορέων να κληθεί και το «Generation X», ότι «καταγγελίες για αποκλεισμούς φορέων δεν μπορεί να γίνονται μέσα στο Κοινοβούλιο. Ξέρετε ότι ο αριθμός των φορέων που αναφέρει ο ΚτΒ είναι μέχρι 10 και εμείς καλέσαμε 12. Εάν θεωρείτε ότι οι 12 φορείς που προβλέπει ο ΚτΒ είναι λίγοι όταν ήσαστε κυβέρνηση μπορούσατε να βάλετε 50… αλλά δεν το κάνατε, όταν είχατε την ευθύνη…».

Αναφορικά με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, που αφορούν τι τροποποιήσεις του Κώδικα Ιθαγένειας, ο διοικητής της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) ‘Αγγελος Μπίνης ανέφερε πως η Αρχή κλήθηκε να παράσχει ένα συμβουλευτικό έργο για τις αλλαγές του τρόπου κτήσης της Ιθαγένειας από τους νομίμους αλλογενείς αλλοδαπούς. Έτσι, μια ομάδα από τα στελέχη της ΕΑΔ εφαρμόζοντας διεθνή ελεγκτικά πρότυπα και διαδικασίες καταγραφής και αξιολόγησης κινδύνων και ανάπτυξης ευκαιριών, κατέληξε σε πολύ συγκεκριμένες προτάσεις για την εκπόνηση και εγκατάσταση δικλείδων και μηχανισμών της διαφάνειας, της ισονομίας και της ακεραιότητας, στις βασικές λειτουργίες που διέπουν το Εθνικό Πλαίσιο της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας. Πρόκειται όπως τόνισε, ο πρόεδρος της Αρχής «για μια ολοκληρωμένη προσπάθεια, βάσει της οποίας η πολιτική ηγεσία προβαίνει σε τεκμηριωμένες αποφάσεις, για την αλλαγή του συστήματος της απόδοσης Ιθαγένειας , οι οποίες «πατάνε» σε μια προεργασία που έχει γίνει με επιστημονικό τρόπο». Απαντώντας, δε, στις επικρίσεις της συνέντευξης ο κ. Μπίνης είπε πως αυτή «κρίθηκε απαραίτητη, καθώς τη χρησιμοποιούν οι περισσότερες χώρες, αν όχι όλες. Και ένα εχέγγυο, για να καταλάβουμε όλοι τη σημασία αυτού που λέμε «δικλείδα ασφαλείας», και αυτή είναι η μαγνητοσκόπηση αυτής. Αυτό αποτελεί εχέγγυο διαφάνειας για τον πολίτη, ο οποίος θα τύχει υποκειμενικής αξιολόγησης ή θα υποστεί κάποια διάκριση».

Ο Συνήγορος του Πολίτη Ανδρεάς Ποττάκης αναφερόμενος στις διατάξεις του νομοσχεδίου για την Ιθαγένεια αναγνώρισε ότι ο σκοπός της παρούσας νομοθετικής πρωτοβουλίας έχει να κάνει με την ενίσχυση της διαφάνειας, άρα και την αύξηση της ταχύτητας των διαδικασιών απόκτησης της ελληνικής ιθαγένειας. Εξέφρασε όμως επιφύλαξη σε σειρά άρθρα και διαδικασίες ζητώντας από το υπουργείο να τα εξετάσει εκ νέου. Ο Συνήγορος του Πολίτη επίσης έκανε παρατήρηση και για το κεφάλαιο ΣΤ του νομοσχεδίου και ειδικότερα για το άρθρο 24 λέγοντας πως η υποστελέχωση των δήμων στις υπηρεσίες δόμησης θα καταστήσουν δύσκολο την επίτευξη του στόχου της διάταξης.

Ο αντιπρόεδρος του ΔΣ της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου Ανδρέας Τάκης ανέφερε ότι «εκτιμούμε ιδιαιτέρως την πρόθεση του νομοθέτη για την απλούστευση, επιτάχυνση, ένταση αποτελεσματικότητας, αλλά και διασφάλιση αμεροληψίας της διαδικασίας πολιτογράφησης». Ανέφερε όμως ότι θα έπρεπε να υπάρχει μια ευνοϊκότερη μέριμνα για τη διασφάλιση της πρόσβασης των κοινωνικών ομάδων, που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια, σε δομές και εκπαιδευτικές υπηρεσίες ώστε να έχουν πιθανότητες επιτυχία στις εξετάσεις. Επίσης εκτίμησε πως «η αυστηροποίηση των κριτηρίων θα πλήξουν σε μεγάλο βαθμό τον αριθμό των ανθρώπων που πραγματικά θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στην κτήση της Ιθαγένειας. Ζήτησε, η συνέντευξη των υποψηφίων να μην γίνεται μόνο από υπαλλήλους του υπουργείου της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας αλλά και από εξωτερικά μέλη, ενώ χαρακτήρισε λάθος πως «οι ομογενείς μας εξαιρούνται από τον μηχανισμό της γραπτής εξέτασης» λέγοντας ότι αυτό μπορεί να εγείρει ζητήματα διακρίσεων.

Ο υπεύθυνος της Προστασίας Προσφύγων της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ Πέτρος Μάστακας καλωσόρισε την προσπάθεια του νομοθέτη, να δώσει ακόμα περαιτέρω ταχύτητα, διαφάνεια και κυρίως δικαιοσύνη, στη διαδικασία πολιτογράφησης. Είναι, είπε, πάρα πολύ θετικό το ότι εισάγεται ένα αντικειμενικό σύστημα σε σχέση με το παρελθόν. Επισήμανε όμως για τις γραπτές πανελλήνιες εξετάσεις που θεσπίζονται ότι δεν υπάρχουν κρατικά προγράμματα, που να στηρίζουν την προσπάθεια του ενδιαφερόμενου και την ένταξη να επιτύχει, αλλά και τις γνώσεις που του χρειάζεται να αποκτήσει. Συμφώνησε και αυτός ότι το 80% επιτυχίας στις εξετάσεις που θεσμοθετείται ότι είναι πολύ δύσκολο να το πετύχει κάποιος και ζήτησε να χαμηλώσει, τουλάχιστον αυτό το ποσοστό για κάποιες ειδικότερες κατηγορίες υποψηφίων στην πολιτογράφηση. Επίσης είπε ότι είναι πάρα πολύ, επίσης, υψηλό το εισοδηματικό κριτήριο, που εισάγεται στο νομοσχέδιο. Ζήτησε ο όρος «πολιτικός πρόσφυγας» που αναφέρεται στο σχέδιο νόμου να αντικατασταθεί από τον όρο «πρόσφυγας». Πρότεινε οι συνεντεύξεις να μπορούν να γίνουν και on line με τη χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

Σχετικά με τις διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν την Αυτοδιοίκηση, ο αντιπρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος Δημήτρης Καρναβός ανέφερε πως «χαιρόμαστε όταν υπάρχουν νομοθετικές πρωτοβουλίες που κυρίως λύνουν προβλήματα της αυτοδιοίκησης». Συμφώνησε με την παράταση που δίνει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τους συμβασιούχους του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» καθώς όπως είπε «ουσιαστικά ικανοποιείται πάγιο αίτημα της αυτοδιοίκησης». Συμφώνησε επίσης και με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου όπου οι ειδικοί συνεργάτες και επιστημονικοί συνεργάτες των δημάρχων που κατέχουν τον απαιτούμενο τίτλο σπουδών και προσόντα να μπορούν να συντάσσουν χωρίς πρόσθετη αμοιβή μελέτες και τεύχη διαγωνισμών των δήμων. Όπως και με τις διατάξεις για τους αναπτυξιακούς οργανισμούς των δήμων και τα κίνητρα για τους δημοτικούς υπαλλήλους σε νησιωτικές περιοχές. Αναφορικά με τις διατάξεις που παρέχουν την δυνατότητα της πλήρωσης μίας επιπλέον θέσης με δημοσιογράφο ή φωτορεπόρτερ για όλους τους Δήμους να μην είναι υποχρεωτικά ο υποψήφιος να είναι μέλος αναγνωρισμένης στην Ελλάδα επαγγελματικής δημοσιογραφικής ένωσης ή ένωσης φωτορεπόρτερ Ελλάδος. Ζήτησε όμως να αποσυρθούν οι αρμοδιότητες που παρέχονται στην Οικονομική Επιτροπή των ΟΤΑ προκειμένου αυτές να συζητηθούν εκτενέστερα σε επόμενο νομοσχέδιο.

Εκ μέρους της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας σημείωσε και εκείνος ότι «το νομοσχέδιο κινείται στην θετική κατεύθυνση. Εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, επιλύει σημαντικά προβλήματα θεσμικού και οργανωτικού χαρακτήρα και συμβάλλει στην εύρυθμη λειτουργία μας». Έκανε όμως κάποιες ειδικότερες παρατηρήσεις, συμπεριλαμβάνοντας και τις σχετικές προτάσεις που έχουν γίνει από τις Περιφέρειες Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας.

Ο πρόεδρος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών Δημήτρης Πετρόπουλος, ανέφερε ότι δέκα χρόνια μετά την εφαρμογή του Καλλικράτη πρέπει η πολιτεία να αποτιμήσει τη λειτουργικότητα του συγκεκριμένου νόμου. Από τους 332 δήμους και οι μισοί περίπου έχουν συγκροτήσει ΔΟΜ 10 χρόνια μετά και το βασικό ζήτημα ήταν η υποστελέχωση, η σύγχυση αρμοδιοτήτων και η μη προώθηση στελέχωσης αυτών των πολύ κρίσιμων για το δομημένο περιβάλλον υπηρεσιών και σημείωσε ότι «οι πέντε ειδικότητες που προβλέπει το σχέδιο νόμου είναι η ελάχιστη δυνατή». Ανέφερε όμως δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο ένας μεγάλος δήμος με ένα μικρό νησιωτικό δήμο. Ανέφερε όμως, ότι η στελέχωση αυτών των υπηρεσιών πρέπει να γίνει με μόνιμο προσωπικό. Αναφορικά με τις αναπτυξιακές εταιρείες, είπε ότι και για τις υπηρεσίες δόμησης, δεν μπορούμε να αναθέτουμε σε ΙΔΟΧ υπαλλήλους, σε συμβούλους δημάρχων και αιρετών, την υπογραφή διοικητικών πράξεων όπως τη θεώρηση και τον έλεγχο μελετών και τευχών δημοπράτησης δημοσίων έργων.

Η πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Νικολάου Τράκα επέκρινε το νομοσχέδιο στις διατάξεις για την Αυτοδιοίκηση υποστηρίζοντας ότι δεν προβλέπονται μόνιμοι διορισμοί λέγοντας ότι «ανάπτυξη χωρίς μόνιμο προσωπικό, δεν μπορεί να γίνει». Ζήτησε να εφαρμοστεί για το προσωπικό των Δ.Ε.Υ.Α., οι διατάξεις του νόμου για την κινητικότητα. Για τους ειδικούς και επιστημονικούς συνεργάτες ώστε να συντάσσουν χωρίς πρόσθετη αμοιβή μελέτες και τεύχη διαγωνισμών είπε ότι αυτοί δεν είναι δημοτικοί υπάλληλοι και δεν έχουν υποχρέωση και καθήκον που προβλέπει γι’ αυτό το λόγο ο ν.3435/2007. Διαφώνησε και με τις αρμοδιότητες που παρέχονται στις Οικονομικές Επιτροπές.

Η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας Βέτα Πανουτσάκου ανέφερε πως με αυτό το νομοσχέδιο η κυβέρνηση προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς στην καλύτερη προσαρμογή των λειτουργιών των Ο.Τ.Α. σαν μέρος της κρατικής μηχανής στην στήριξη της καπιταλιστικής ανάπτυξης και της επιχειρηματικότητας. Προχωράει, είπε, σε διορθωτικές κινήσεις για να κλείσει τυχόν κενά και αστοχίες με τους λεγόμενους «αναπτυξιακούς οργανισμούς» των Ο.Τ.Α., που το μόνο που θα κάνουν, κατά την άποψή μας, είναι να μοιράσουν τα δισεκατομμύρια των ευρωενωσιακών πακέτων και των Προγραμμάτων των Δημοσίων Επενδύσεων στους επιχειρηματικούς ομίλους της ανάπτυξης της κερδοφορίας τους». Καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι με τις νέες ρυθμίσεις παραδίδει στους επιχειρηματικούς ομίλους σίγουρους τομείς κερδοφορίας. Οι ειδικοί σύμβουλοι των δήμων μάλιστα, ανέφερε παρουσιάζονται και ως «χορηγοί, που χωρίς αμοιβή θα μπορούν να συντάσσουν μελέτες».

Ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Ομάδων Τοπικής Δράσης CLLD/LEADER Μιχάλης Σκορδάς ζήτησε βελτιώσεις σε δύο άρθρα του σχεδίου νόμου καθώς μπορεί όπως εξήγησε να επιφέρουν προβλήματα στην υλοποίηση του προγράμματος κυρίως LEADER.

©Πηγή: amna.gr

Loading