Τα εκπαιδευτικά οφέλη του μαθητικού προγράμματος «Εικονική Επιχείρηση», που πραγματοποιείται εδώ και μια δεκαπενταετία στη χώρα μας, αναδεικνύει έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και βασίστηκε σε τρεις μεταπτυχιακές εργασίες του ιδρύματος.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν σε ημερίδα στο Κολέγιο Αθηνών, το 62% των μαθητών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Junior Achievement Greece/Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων, το 72% των μαθητών θεωρούν ότι μέσα από το πρόγραμμα «έμαθαν να ερευνούν και να αξιολογούν νέες ιδέες», το 76% πιστεύουν ότι το πρόγραμμα τους βοήθησε πολύ ή απόλυτα να μάθουν να συνεργάζονται στο πλαίσιο ομάδας και το 62% ότι άλλαξε πολύ ή απόλυτα η αντίληψή τους για τον επιχειρηματία και την επιχειρηματικότητα.
Την απόλυτη στήριξή της στο πρόγραμμα του JA Greece εξέφρασε κατά τον χαιρετισμό της στην ημερίδα η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. «Το πρόγραμμα αυτό έχει προσφέρει μοναδικές εκπαιδευτικές εμπειρίες και πλούσιες δεξιότητες σε 150.000 μαθητές και μαθήτριες. Σε αυτό συμπυκνώνονται όλες αυτές οι αξίες τις οποίες επιδιώκουμε να εμφυσήσουμε στους μαθητές μας: Καινοτομία, βιωματική γνώση, συνεργατικότητα, ευγενής άμιλλα, αριστεία, επιχειρηματικός νους, δημιουργικότητα» ανέφερε. «Έχουν αποδειχθεί στην πράξη τα πολλαπλά οφέλη της επιχειρηματικής εκπαίδευσης πρωτίστως για τους μαθητές» πρόσθεσε, ενώ σημείωσε πως εξετάζεται η εισαγωγή σχετικής θεματικής στο αναλυτικό πρόγραμμα.
«Βασική αποστολή του σχολείου είναι η μεταλαμπάδευση γνώσεων. Αποστολή του όμως είναι και να βγάλει στην κοινωνία πιο σφαιρικά καλλιεργημένους ανθρώπους. Προσωπικότητες που θα έχουν εξοπλιστεί με όλες εκείνες τις δεξιότητες και όλα εκείνα τα εναύσματα που θα τους είναι απαραίτητα στη μετέπειτα πορεία τους» σημείωσε ακόμη η κ. Κεραμέως. Μαθητές που έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα, δηλώνουν πως ενισχύθηκαν οι επιχειρηματικές δεξιότητες, εμπλουτίστηκαν οι γνώσεις τους σχετικά με τη λειτουργία των επιχειρήσεων, ενισχύθηκε η συνεργασία στα πλαίσια της ομάδας, καλλιεργήθηκε η δημιουργική σκέψη, η ανάληψη ρίσκου και η ανάγκη και επίμονη για επιτυχία, ενώ ενισχύθηκε η επιθυμία για αυτό-απασχόληση».
Θετική είναι και η εμπειρία και για τους εκπαιδευτικούς αφού, όπως δηλώνουν στους ερευνητές, αναζητούν δυνατότητες να βρουν καινούργιες ευκαιρίες δραστηριοποίησης με τα παιδιά, αποκτούν μεγαλύτερη επαφή με τον κόσμο των επιχειρήσεων και των οργανισμών και υποστηρίζονται ώστε να κάνουν σύνδεση της θεωρίας με την πράξη, δένονται συναισθηματικά περισσότερο με τα παιδιά, ενώ αισθάνονται πως κάνουν κάτι διαφορετικό από την κλασσική παράδοση.
Αντιστοίχως θετικά είναι και τα αποτελέσματα ερευνών που έχουν πραγματοποιηθεί σε άλλες χώρες. Ενδεικτικά, το 20% των μαθητών στην Ισπανία δήλωσαν πως βελτιώθηκε η απόδοσή τους στο τεστ των Μαθηματικών ως αποτέλεσμα της συμμετοχής του στο πρόγραμμα μαθητών. Το 70% των αποφοίτων στην Ευρώπη δηλώνει ότι το πρόγραμμα τους βοήθησε να ενισχύσουν τις δεξιότητες συνεργασίας, το 82% των αποφοίτων στις ΗΠΑ υποστήριξαν ότι τα προγράμματα του JA τους βοήθησαν να κάνουν καλύτερη σύνδεση όσων έμαθαν στο σχολείο με τον πραγματικό κόσμο.
Ακόμη, οι απόφοιτοι είναι επτά φορές πιο πιθανό να ξεκινήσουν μια digital ή cloud-based επιχείρηση σε σχέση με όσους δεν έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα (Βρετανία), ενώ είναι 25% λιγότερο πιθανόν να μείνουν άνεργοι (Καναδάς) και το 94% όσων νέων συμμετέχουν σε προγράμματα JA, πιστεύουν ότι οι εμπειρίες που αποκόμισαν θα τους βοηθήσουν να βρουν μια καλύτερη εργασία (Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική).
Το μαθητικό πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» πραγματοποιείται τα τρία τελευταία χρόνια υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας. Πέρα από τους 150.000 μαθητές που έχουν συμμετάσχει, στο πρόγραμμα έχουν εμπλακεί 4.000 καθηγητές 5.000 εθελοντές. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το πρόγραμμα πραγματοποιείται σε 120 χώρες με τη συμμετοχή 10.000.000 μαθητών και φοιτητών κάθε χρόνο. Το JA Worldwide ανακηρύχθηκε πρόσφατα 7oς καλύτερος μη κερδοσκοπικός οργανισμός στον κόσμο.