Έφηβοι απευθύνονται σε βιβλιοπωλεία και ζητούν μανιωδώς να αγοράσουν βιβλία, συχνά άγνωστα στο ευρύ κοινό και κάποιες φορές στην αγγλική τους έκδοση.
Η συχνότητα με την οποία συμβαίνει το …ασυνήθιστο φαινόμενο, προκαλεί τους βιβλιοπώλες να αναζητήσουν τι προκαλεί αυτό το κύμα νέων αναγνωστών. Αυτό που ανακαλύπτουν ότι κρύβεται από πίσω, είναι η δημοφιλής πλατφόρμα TikTok.
Σε ειδική εκδήλωση με τίτλο «Γιατί το TikTok και τα Reels πουλάνε βιβλία και στην Ελλάδα», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 19ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης, συζητήθηκε το πώς αυτά τα μέσα δημιουργούν ευκαιρίες για να προσεγγίσουν και οι ελληνικοί εκδοτικοί οίκοι ένα νεανικό κοινό που διαβάζει πολύ.
«Είναι ένα φαινόμενο το οποίο προκάλεσε απανωτά σοκ, το πρώτο εκ των οποίων εμείς σαν βιβλιοπωλείο βιώσαμε μέσα στη μαυρίλα της καραντίνας, όπου είδαμε κάτι να ανατέλλει. Στην αρχή δεν το καταλάβαμε, στην πορεία όμως αρχίσαμε διαπιστώνουμε μiα τάση όπου νεαρά παιδιά άρχισαν να ζητούν κάτι βιβλία, που έως τότε είχαν ελάχιστη ζήτηση», ανέφερε ο ιδιοκτήτης βιβλιοπωλείου Ευριπίδης Κωνσταντινίδης.
Αν και αρχικά δεν έδωσαν ιδιαίτερη σημασία -όπως λέει, όταν άνοιξε και πάλι το κατάστημα μετά την άρση των μέτρων που ίσχυαν την περίοδο της πανδημίας, διαπίστωσε πως τόσο στο κατάστημά του, όσο και σε άλλα βιβλιοπωλεία, άρχισε η ζήτηση από εφήβους να είναι πολύ αυξημένη. «Το εντυπωσιακό είναι ότι ερχόταν κυρίως κορίτσια 14, 15, 16 χρονών και ζητούσαν απεγνωσμένα -στην κυριολεξία, κάποιο βιβλίο. Το δεύτερο σοκ ήταν ότι το ήθελαν στα αγγλικά και ενώ στην αρχή επρόκειτο μόνο για βιβλία της κατηγορίας fantasy, σταδιακά άρχισαν να πηγαίνουν στο αισθηματικό κομμάτι και το τρίτο σοκ ήταν ότι άρχισαν να βλέπουν και κλασικά βιβλία, κάποιες σταθερές λογοτεχνικές αξίες, τα οποία δεν περιμέναμε ότι θα ήθελαν να τα διαβάσουν τόσο νέα παιδιά», συμπλήρωσε ο κ. Κωνσταντινίδης.
Όπως ανέφερε, «το γεγονός, εκτός από τους ανθρώπους της αγοράς του βιβλίου, άρχισε να προκαλεί ανησυχία και στους γονείς των παιδιών, οι οποίοι πήγαιναν στα βιβλιοπωλεία και ρωτούσαν για το περιεχόμενο των βιβλίων που επέλεξαν τα παιδιά τους. Εμείς τους καθησυχάζαμε, γιατί τα βιβλία που προωθεί το booktok δεν είναι …σαβούρες. Αλλά σκεφτόταν ότι κάτι δεν πάει καλά. Είναι δυνατόν να μου ζητάει το παιδί μου να διαβάσει 4 και 5 και 6 βιβλία στα …αγγλικά; “Κάτι δεν πάει καλά!” λέγανε και εμείς τους καθησυχάζαμε», σημείωσε.
Όπως υπογράμμισε, ήταν φυσικό το κατάστημα να προσαρμοστεί στη νέα τάση και να φτιάξει έναν ειδικό χώρο όπου υπάρχουν μόνο τα booktok βιβλία. «Αυτή την εξέλιξη στο χώρο του βιβλίου τη θεωρώ πολύ σημαντική, γιατί απευθύνεται σε μία ηλικιακή κατηγορία, που αν δεν είχε γίνει αυτό, δεν είμαι πολύ σίγουρος για το αν θα έπιαναν βιβλίο στα χέρια τους τα παιδιά αυτά ή ακόμη κι αν το έκαναν, θα το είχαν συνδυάσει με κάτι άσχημο το οποίο δεν τους ταίριαζε. Τώρα αυτά τα παιδιά δεν τα χάνουμε ή διαφορετικά τα ξανακερδίσαμε και εμείς ως βιβλιοπωλεία και οι εκδότες».
Μετά από αυτές τις διαπιστώσεις, ο Marketing Director στις Εκδόσεις Διόπτρα Γιάννης Πλιώτας, που συντόνισε τη συζήτηση, είπε ότι πλέον εκδότες και βιβλιοπωλεία θα πρέπει να συστρατευτούν για να αξιοποιήσουν προς όφελός τους αυτήν την ευκαιρία, να καλλιεργήσουν τις κοινότητες που δημιουργήθηκαν και να ενισχύσουν τους πυρήνες τους. «Είναι ένα μεγάλο ηλικιακό εύρος από 12 έως 25 ετών, από παιδιά που είναι σε Γυμνάσιο και Λύκειο μέχρι φοιτητές. Θα πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε στην οργάνωσή τους, αν και ούτως ή άλλως αυτό οργανώνονται σε διαδικτυακές λέσχες ανάγνωσης σε διάφορα μέρη, που μπορεί εμείς οι μεγαλύτερης ηλικίας να μην έχουμε τη δυνατότητα να το παρακολουθήσουμε», κατέληξε.
Δείτε επίσης: Κινηματογραφική καταδίωξη στη Θεσσαλονίκη: Οδηγός αυτοκινήτου εμβόλισε περιπολικό