«Ο Πρωτάρης», «Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ», «Η Γνωριμία της Σάρκας», «Η Εξαφάνιση της Κάρεν Σίλκουντ» είναι μερικές ενδεικτικές ταινίες του Μάικ Νίκολς, που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα τόσο στο θέατρο όσο και στον κινηματογράφο. Κατάφερε να κερδίσει και τα τέσσερα μεγάλα αμερικάνικα βραβεία – Όσκαρ, Emmy, Tony και Grammy.
Ο Νίκολς είχε τη δυνατότητα να προβάλει τη σεξουαλική χειραφέτηση μέσα στον συντηρητικό κόσμο του Χόλιγουντ, ξεκινώντας το 1967 με τον κλασικό «Πρωτάρη». Όπως ο ίδιος δήλωνε, το κύριο θέμα των ταινιών του ήταν πάντοτε οι σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών, γύρω από ένα κρεβάτι.
Ο Μάικ Νίκολς, ο οποίος αποδήμησε πριν από δέκα χρόνια (19 Νοεμβρίου 2014), υπήρξε μία καθοριστική μορφή του αμερικάνικου σινεμά, προσφέροντας αξέχαστους ρόλους στους πρωταγωνιστές του, συνδυάζοντας την ανάλαφρη προσωπικότητά του με βαθιά σκέψη.
Πρόσφυγας από τη ναζιστική Γερμανία
Γεννημένος στο Βερολίνο το 1931, ο Νίκολς μετανάστευσε το 1939 στη Νέα Υόρκη με τους γονείς του, αποφεύγοντας την αυστρογερμανική, ρωσοεβραϊκή καταγωγή του. Ο πατέρας του, γιατρός και διανοούμενος, εγκαταστάθηκε στο Μανχάταν όπου άνοιξε ιατρείο. Το 1944 απέκτησε την αμερικάνικη υπηκοότητα, αλλά εγκατέλειψε την ιατρική σχολή για να ακολουθήσει το θέατρο.
Αυτοσχεδιαστική κωμωδία
Μαζί με την Ιλέιν Μέι, εισήχθησαν στην αυτοσχεδιαστική κωμωδία, επισημαίνοντας τις κοινωνικές πτυχές της εποχής. Πολλοί νεότεροι ηθοποιοί θεωρούν τη δουλειά τους ως το πιο σημαντικό μάθημα στην υποκριτική τους πορεία.
Από το θέατρο στο λαίμαργο σινεμά
Στο θέατρο καθιερώθηκε το 1963 με το «Ξυπόλητοι στο Πάρκο» και ακολούθησε το «Odd Couple», κερδίζοντας το Tony. Η ταινία «Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» καθόρισε τη φήμη του, καθώς προκάλεσε τη μήνη του συντηρητικού Χόλιγουντ, χαρακτηρίζοντας την «βρόμικο φιλμ», αλλά ταυτόχρονα σηματοδότησε το τέλος της αμερικάνικης λογοκρισίας.
Το 1968, η ταινία «Πρωτάρης» καθόρισε τον Ντάστιν Χόφμαν ως σταρ πρώτου μεγέθους και χάρισε στον Νίκολς το Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας. Αυτή η ταινία, με τις τολμηρές της θεματολογίες και τις απελευθερωτικές προσεγγίσεις, εγκαινίασε την ιστορία του «ενήλικου Χόλιγουντ».
Νίκη έναντι του πουριτανισμού
Η ταινία «Η Γνωριμία της Σάρκας» το 1971, με τις τολμηρές σκηνές, αποτέλεσε μια νίκη του Νίκολς κατά του πουριτανισμού. Με την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου ότι «το γυμνό δεν είναι από μόνο του νομικά άσεμνο», το έργο του Νίκολς παραμένει εμβληματικό.
Με την «Εξαφάνιση της Κάρεν Σίλκουντ», ο Νίκολς ανέδειξε κοινωνικές πτυχές, όπως τους κινδύνους της πυρηνικής ενέργειας και τη θέση της γυναίκας στην εργατική τάξη, επιβεβαιώνοντας τη δημιουργική του ικανότητα.
Ο Μάικ Νίκολς, αεικίνητος και δημιουργικός, μας προσέφερε πλήθος αξέχαστων ταινιών, όπως «Φλερτάροντας με τη Ζωή», «Φλογισμένες Σχέσεις», «Παιχνίδια Εξουσίας» και «Εργαζόμενο Κορίτσι».
Ο Μάικ Νίκολς, ο οποίος υπήρξε μία μοναδική προσωπικότητα και κωμικός, συνέβαλε καθοριστικά στην αναμέτρηση με τον αμερικανικό πουριτανισμό και την κοινωνική υποκρισία, επιδιώκοντας τη σεξουαλική χειραφέτηση και την ελευθερία.