Το υπουργείο Πολιτισμού διοργανώνει τριήμερο επιστημονικό συνέδριο με θέμα «Διαχείριση Αρχαιοτήτων στο πλαίσιο Μεγάλων Τεχνικών Έργων», στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Όπως αναφέρει ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, συμμετέχουν περισσότεροι από 45 ομιλητές, οι οποίοι προσεγγίζουν τα ζητήματα διαχείρισης των αρχαιολογικών δεδομένων, σε μεγάλα έργα υποδομής, όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το Μετρό του Πειραιά, το έργο της Εγνατίας Οδού και ανάλογα έργα εκτός Ελλάδος, όπως ο Μητροπολιτικός Σιδηρόδρομος της Νάπολης.
Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, στην εισήγησή της κατά το άνοιγμα των εργασιών του επιστημονικού συνεδρίου, τόνισε: «Η ελληνική επικράτεια αποτελεί έναν αναπεπταμένο αρχαιολογικό χώρο, με μνημεία που καλύπτουν τη μακρά ιστορική διάρκεια, διάσπαρτα στον χώρο, και τα μείζονα έργα αναπτυξιακού χαρακτήρα προσεγγίζουν ποικίλα κατάλοιπα όλων των περιόδων της αρχαιότητας.»
Η υπουργός αναφέρθηκε ειδικά σε τρία μεγάλα τεχνικά έργα, τον Μητροπολιτικό Σιδηρόδρομο της Αθήνας, την Εγνατία Οδό και τον Μητροπολιτικό Σιδηρόδρομο της Θεσσαλονίκης. Για την εμπειρία από την κατασκευή του Μετρό της Αθήνας, επισήμανε: «Η υψηλή ποιότητα του αρχαιολογικού έργου μπορεί να συνδυαστεί με την ταχύτητα που απαιτεί το τεχνικό και η επιστημονική έρευνα στον τομέα της αρχαιογνωσίας ευδοκιμεί ακόμη και σε συνθήκες εργοταξίου.»
Η Λίνα Μενδώνη σημείωσε ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών για τη χάραξη της Εγνατίας Οδού εντοπίστηκαν περισσότεροι από 270 άγνωστοι αρχαιολογικοί χώροι, αναδεικνύοντας την ανάγκη μετάβασης από τη μελέτη των μεμονωμένων αρχαιολογικών θέσεων στη μελέτη του ιστορικού και αρχαιολογικού τοπίου. Και υπογράμμισε ότι «Η αρχαιολογική επιστήμη αποκτά μια σταδιακά αυξανόμενη τεχνοκρατική διάσταση, ενταγμένη στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης.»
Όσον αφορά το μείζον ζήτημα της διαχείρισης των αρχαιοτήτων κατά την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης, η Λίνα Μενδώνη επεσήμανε: «Δώσαμε μια υποδειγματική, επιστημονική και δεοντολογικά ορθή λύση, καθώς η αποκάλυψη και η ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων συνδυάστηκε με την αποπεράτωση του τεχνικού έργου.»
Αναφερόμενη ειδικά στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, τόνισε: «Στο πλαίσιο της κατασκευής του, διενεργήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα, που έχει ποτέ πραγματοποιηθεί στη χώρα. Το ιστορικό όφελος από την αρχαιολογική έρευνα είναι τεράστιο και τα ευρήματα αποτυπώνουν τη πολεοδομική εξέλιξη του αστικού ιστού.»
Το Υπουργείο Πολιτισμού μπορεί να είναι υπερήφανο για τις λύσεις που έδωσε και για τις γνώσεις που μπορεί να προσφέρει στις επιστημονικές κοινότητες μηχανικών και αρχαιολόγων. Η Θεσσαλονίκη διαθέτει έναν αναπεπταμένο αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο σε ένα μείζον τεχνικό έργο, προσφέροντας στους πολίτες τη δυνατότητα άμεσης επαφής με την ιστορία της πόλης.
Κλείνοντας την τοποθέτησή της, αναφερόμενη στον Μητροπολιτικό Σιδηρόδρομο της Θεσσαλονίκης, υπογράμμισε: «Η πολιτιστική κληρονομιά δεν φαλκιδεύει την αναπτυξιακή προοπτική της πατρίδας μας. Αντίθετα, αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα και πολλαπλασιαστή της οικονομικής και κοινωνικής μας προόδου.»
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ