Κτηματολόγιο Α.Ε.: Πάρτι εκατομμυρίων με τις διαφημίσεις

Κτηματολόγιο Α.Ε.: Πάρτι εκατομμυρίων με τις διαφημίσεις

Του Θ. Παπαδόπουλου

Αντικείμενο εισαγγελικής έρευνας αποτελεί η εταιρεία «Κτηματολόγιο ΑΕ» αναφορικά με τις δαπάνες προβολής και διαφήμισης για το χρονικό διάστημα 2007 – 2012.

Εδώ και μήνες κλιμάκιο του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος «ξεσκονίζει» τα αρχεία της εταιρείας του Δημοσίου προκειμένου να διαπιστωθούν τυχόν ατασθαλίες. Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η «Κτηματολόγιο Α.Ε» τίθεται στο μικροσκόπιο των αρχών καθώς το ΣΔΟΕ είχε διεξάγει αντίστοιχη έρευνα και το 2013.

Η τελευταία ξεκίνησε τέλη του περασμένου Φλεβάρη στο πλαίσιο εκτέλεσης εισαγγελικής παραγγελίας. Ειδικότερα, το ΣΔΟΕ ζητούσε από την εταιρεία «Κτηματολόγιο ΑΕ» μία σειρά στοιχείων που αφορά τις δαπάνες προβολής και διαφήμισης για την πενταετία 2007–2012. Ειδικότερα ζητούσε να ενημερωθεί ποια από τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας συμμετείχαν στην έγκριση των δαπανών, αντίγραφα από τα πρακτικά των συνεδριάσεων του Δ.Σ. που αφορούν στην έγκριση των συγκεκριμένων δαπανών, αντίγραφο του κανονισμού των προμηθειών και βάσει ποιων άρθρων του καταστατικού αποφάσισαν τη δαπάνη του επικοινωνιακού προγράμματος για το 2008, αντίγραφα των αποφάσεων του ΔΣ και των εξουσιοδοτημένων οργάνων της εταιρείας με τα οποία προκηρύχθηκαν οι σχετικοί ανοικτοί διεθνείς διαγωνισμοί, πως ορίστηκαν οι επιτροπές αξιολόγησης και παρακολούθησης των συμβάσεων, καθώς και οι επιβλέποντες των συμβάσεων.

Επίσης στο στόχαστρο του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος έχουν τεθεί οι δαπάνες προβολής και διαφήμισης για το 2008, οι οποίες ανέρχονται συνολικά σε 6,3 εκατ. ευρώ. Επρόκειτο για κονδύλια τα οποία διατέθηκαν σε Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας για την προβολή του έργου της κτηματογράφησης είτε μέσω διαφημιστικών εταιρειών, είτε απευθείας. Στο πλαίσιο αυτό ζητήθηκε από την «Κτηματολόγιο ΑΕ» να προσκομίσει αντίγραφα συμβάσεων και παραστατικά αποδείξεων πληρωμής αναφορικά με δυο έργα.

Το ένα είναι το έργο: «Πληροφόρηση πολιτών για την συμμετοχή τους στις διαδικασίες του έργου των ενεργών τίτλων» αξίας 498.191 ευρώ, το οποίο ανατέθηκε έπειτα από διαγωνισμό στην εταιρεία «Ι.Ν. Λεούσης Διαφημιστική Εμπορική Εταιρεία Πλήρων Υπηρεσιών»,

-το δεύτερο αφορά στη ««Δημοσιότητα, Προβολή, πληροφόρηση για το έργο της Κτηματολόγιο ΑΕ – πληροφόρηση των πολιτών για το έργο του Εθνικού Κτηματολογίου» αξίας 3,188 εκατ. ευρώ που ανατέθηκε επίσης μετά από διαγωνισμό στην εταιρεία «Spot Thompson Όμιλος Ολικής Επικοινωνίας ΑΕ», καθώς επίσης για το έργο «Αγορά χώρου/χρόνου σε ΜΜΕ» αξίας 2,352 εκατ. ευρώ τα οποία δόθηκαν σε ΜΜΕ μέσω της «Κτηματολόγιο ΑΕ».

Οι διαγωνισμοί και ποιοι συμμετείχαν

Για τα δύο πρώτα έργα που ερευνώνται τόσο από το ΣΔΟΕ, όσο και από τις εισαγγελικές αρχές, διενεργήθηκαν ανοικτοί διαγωνισμοί. Ο πρώτος πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2007 έπειτα από απόφαση του τότε διοικητικού συμβουλίου της «Κτηματολόγιο ΑΕ», αλλά κηρύχθηκε άγονος. Δύο μήνες μετά πραγματοποιήθηκε νέος στον οποίο συμμετείχαν δύο εταιρείες. Η «Stratacom AE – Εταιρεία Στρατηγικής και Επικοινωνίας» και η «Ι.Ν. Λεούσης Διαφημιστική Εμπορική Εταιρεία Πλήρων Υπηρεσιών» οι οποίες κατέθεσαν τις οικονομικές τους προσφορές.  Ο διαγωνισμός κατοχυρώθηκε στη δεύτερη, καθώς η πρώτη αποκλείστηκε από τη συνέχεια του διαγωνισμού λόγω ενός τυπικού σφάλματος που είχε να κάνει με τη μορφή και το περιεχόμενο του «εντύπου Α» το οποίο συμπλήρωναν οι υποψήφιες εταιρείες.

Ο δεύτερος διαγωνισμός προκηρύχθηκε το Νοέμβριο του 2007 και συμμετείχαν τρεις εταιρείες. Η «Olympic DDB AE Όμιλος Επικοινωνίας Παροχής Υπηρεσιών και Συμμετοχών», η «MaCann Erickson Διαφημιστική Ανώνυμη Εμπορική Εταιρεία» και η «Spot Thompson Όμιλος Ολικής Επικοινωνίας ΑΕ». Ο διαγωνισμός κατοχυρώθηκε στην «Spot Thompson» στις 29 Φεβρουαρίου 2008, εξέλιξη  η οποία προκάλεσε την αντίδραση της «Olympic DDB AE». Χαρακτηριστικό είναι ότι η τελευταία κατέθεσε προσφυγή στην οποία γινόταν λόγος μεταξύ άλλων για «ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά». Η προσφυγή απορρίφθηκε από το τότε Δ.Σ. της «Κτηματολόγιο ΑΕ», έπειτα από σχετική εισήγηση της επιτροπής αξιολόγησης του διαγωνισμού με αποτέλεσμα αυτός να κατοχυρωθεί στην «Spot Thompson».

Οι απευθείας αναθέσεις

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης και τα κονδύλια που δόθηκαν απευθείας σε ΜΜΕ (έντυπα και ηλεκτρονικά) από την «Κτηματολόγιο ΑΕ» την ίδια χρονιά. Τα χρήματα που δαπανήθηκαν ανέρχονται σε 2,35 εκατ. ευρώ παρά το γεγονός ότι από την τότε ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ είχε δοθεί διπλή παράταση για τις διαδικασίες κτηματογράφησης. Συνολικά πάνω από 600 Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης σε ολόκληρη την Ελλάδα εισέπραξαν διαφημιστικά κονδύλια προκειμένου να προβάλλουν το έργο της κτηματογράφησης. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της «Κτηματολόγιο ΑΕ» από τα 2,352 εκατ. ευρώ, τα 965.558 δόθηκαν για την αγορά χρόνου σε τηλεοπτικά ΜΜΕ, τα 313.256 σε ραδιοφωνικά και τα 1,073 εκατ. ευρώ σε έντυπα. Ένα από τα ερωτήματα στα οποία επιχειρεί να δώσει απάντηση η εισαγγελική έρευνα είναι το κατά πόσο χρειαζόταν να δαπανηθεί ένα τόσο μεγάλο ποσό για την προβολή μιας διαδικασίας που ούτως ή άλλως ήταν υποχρεωτική για τους πολίτες. Επιπλέον, όπως είχε αποκαλύψει η «Politik» σε παλαιότερο δημοσίευμα, χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων ουδέποτε προσήλθαν για να δηλώσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία, με αποτέλεσμα να βρεθούν αντιμέτωποι με τη δήμευσή τους από το ελληνικό Δημόσιο. Μία διαδικασία βέβαια η οποία πραγματοποιείται όταν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι προθεσμίες που έχουν δοθεί και ο ιδιοκτήτης δεν ακολουθήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Ένα ακόμη ερώτημα στο οποίο επιχειρεί να δώσει απάντηση η εισαγγελική έρευνα είναι με ποιο τρόπο διανεμήθηκαν από την «Κτηματολόγιο ΑΕ» τα παραπάνω διαφημιστικά κονδύλια. Εάν υπήρξαν, δηλαδή, περιπτώσεις που Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ευνοήθηκαν συγκριτικά με άλλα  που είχαν μεγαλύτερη απήχηση στην κοινωνία.

Η έρευνα του ΣΔΟΕ το 2013

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που το ΣΔΟΕ διεξάγει έρευνα στην «Κτηματολόγιο ΑΕ» αναφορικά με τις δαπάνες προβολής και διαφήμισης. Το 2013 είχε πραγματοποιηθεί αντίστοιχη η οποία περιλάμβανε πέντε σκέλη. Το ένα από αυτά είχε να κάνει με τις διαφημιστικές δαπάνες της εταιρείας και κατά πόσο αυτές είχαν πραγματοποιηθεί εντός του νομικού πλαισίου που ορίζει η σχετική νομοθεσία όπως επίσης και το πραγματικό τους ύψους. Ένα άλλο σκέλος της αφορούσε τα εισοδήματα υποθηκοφυλάκων από την είσπραξη των τελών του κτηματολογίου και κατά  πόσο αυτά αποδίδονταν κανονικά στην «Κτηματολόγιο ΑΕ». Η έρευνα αφορούσε γύρω στα 98 υποθηκοφυλακεία των οποίων τα ετήσια έσοδα ανέρχονταν σε 10 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο.

Επίσης αντικείμενο έρευνας έγινε και το κατά πόσο υπήρξαν υπερκοστολογήσεις κτηματογραφικών μελετών, καθώς και η οικειοποίηση αδήλωτων ακινήτων. Δηλαδή, κατά πόσο αδήλωτες ιδιοκτησίες εμφανίστηκαν στη συνέχεια ως ιδιοκτησίες νυν ή πρώην υπαλλήλων, στελεχών και συνεργατών της «Κτηματολόγιο ΑΕ». Επιπλέον η έρευνα του ΣΔΟΕ είχε περιστραφεί και γύρω από την οικονομική διαχείριση της εταιρείας, κυρίως όσον αφορά τις προθεσμιακές καταθέσεις της εταιρείας. Πιο συγκεκριμένα το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος είχε ερευνήσει την κατάληξη των αποδόσεων της τελευταίας πενταετίας των προθεσμιακών λογαριασμών, καθώς επίσης και τις λογιστικές εγγραφές. Προς το παρόν τα αποτελέσματα από τη συγκεκριμένη έρευνα παραμένουν άγνωστα. Σε κάθε περίπτωση τα συμπεράσματα των ερευνών που διεξάγονται εντατικά τους τελευταίους μήνες παρουσιάζουν όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι ευνοήθηκαν συγκεκριμένα ΜΜΕ ή ότι διανεμήθηκαν υπέρογκα διαφημιστικά κονδύλια γεννώνται εύλογα ερωτήματα για τον τρόπο με το οποίο μια εταιρεία του ελληνικού δημοσίου χρησιμοποίησε τα κονδύλια που της διατέθηκαν μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.

 


Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Politik” την Παρασκευή 29 Ιουνίου 2018

Loading

Play