ΙΝΤΙΜΕ

Νέος ΚΟΚ: Πρόστιμα βάσει εισοδήματος και περιουσίας

Κατατέθηκε αργά χθες το βράδυ στη Βουλή προς εξέταση από τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις», που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τις αλλαγές στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

Στόχος του σχεδίου νόμου είναι η επιβολή προστίμων να αποκτήσει ένα άλλο εννοιολογικό περιεχόμενο, και ο ΚΟΚ να αποδεσμευτεί από τον εισπρακτικό του χαρακτήρα και να δοθεί προτεραιότητα στην πρόληψη και την καλλιέργεια οδικής παιδείας.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι παραβάσεις του ΚΟΚ ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες: στις χαμηλής επικινδυνότητας, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας, μετά από εισήγηση της θεσμοθετημένης αρμόδιας Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας.

Επίσης προβλέπονται δύο πρόσθετες κατηγορίες, της πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων η μία, της αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς η δεύτερη. Σε αυτές τις δύο τελευταίες κατηγορίες παραβάσεων, το πρόστιμο θα είναι μηδενικό, αλλά θα αφαιρούνται οι πινακίδες και η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.

Κάποιες παραβάσεις που προβλέπονται μέσα στο σχέδιο νόμου είναι η χρήση κινητού τηλεφώνου, χωρίς τη χρήση ακουστικών και την τοποθέτηση κινητού σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση. Η παρεμπόδιση της διάβασης των ατόμων με αναπηρία, η στάθμευση σε αποκλειστικές γενικές θέσεις στάθμευσης ατόμων με αναπηρία και η χρήση της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης (ΛΕΑ), καθώς και η απόρριψη εκτός του οχήματος τσιγάρου ή σκουπιδιών.

Το ίδιο ισχύει και στις διατάξεις για τη χρήση της ζώνης ασφαλείας και του προστατευτικού κράνους, αλλά και για τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών, όπου τα πρόστιμα είναι επίσης μηδενικά.

Μηδενικά πρόστιμα, και αφαίρεση μόνο της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες, ισχύουν και για τις περιπτώσεις που βαριά οχήματα οδηγούνται μόνο στην αριστερή λωρίδα ή χρησιμοποιούν την αριστερή λωρίδα για προσπέραση, ενώ υπάρχει κίνηση στην αριστερή λωρίδα.

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, στη δεύτερη φορά που οδηγός υποπίπτει στην ίδια παράβαση εντός έξι μηνών, εκτός από την αφαίρεση, υποχρεώνεται σε επανεξέταση για την επαναχορήγηση της άδειας οδήγησης.

Για να αγγίζουν οι κυρώσεις όλους τους πολίτες, προκειμένου να επιβαρύνονται αναλογικά και τα διοικητικά μέτρα κατ’ επέκταση να λειτουργούν αποτρεπτικά για όλους, όλα τα πρόστιμα θα μειωθούν οριζόντια σε ποσοστό 40% και ταυτόχρονα θα υπάρχει προσαύξηση μέχρι το τριπλάσιο από το σύστημα του Υπουργείου Οικονομικών, ανάλογα με το εισόδημα που έχει ο καθένας. Στόχος είναι να χτυπηθεί η λογική «έχω λεφτά, παρανομώ και πληρώνω».

Σε αυτή την κατηγορία της μείωσης του 40% δεν εντάσσονται παραβάσεις όπως είναι η κατανάλωση αλκοόλ (θα ισχύσει το ίδιο πλαίσιο που υπάρχει και σήμερα), η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι διατάξεις που σχετίζονται με τον τρόπο προσπέρασης οχημάτων, δηλαδή οι σοβαρές παραβάσεις του ΚΟΚ.

Καταργείται, τέλος, η έκπτωση στο ήμισυ για την καταβολή του προστίμου εντός 10 ημερών.

Δείτε τα άρθρα 23 έως 32 για τις αλλαγές στον ΚΟΚ, και κυρίως τα άρθρα 28 και 29 για τα νέο καθεστώς των προστίμων:

[pdf-embedder url=”https://politik.gr/wp-content/uploads/2018/03/kok.pdf”]