Τις εκτιμήσεις του για την συνταγματική αναθεώρηση διατύπωσε σε συνέντευξή του στην εκπομπή «Politik-Μιλάμε Πολιτικά» στο Flash Radio 99.4 της Θεσσαλονίκης και στον Θόδωρο Παπαδόπουλο, ο ανεξάρτητος ευρωβουλευτής και συνταγματολόγος, Κώστας Χρυσόγονος.
Σε ερώτηση που δέχθηκε σχετικά με το άρθρο 16 που αφορά την σύσταση ιδιωτικών πανεπιστημίων, ο Κ. Χρυσόγονος τόνισε ότι η συζήτηση περί του συγκεκριμένου ζητήματος έχει κλείσει. «Δεν έχει υπερψηφιστεί ούτε καν από τους 151. Και συνεπώς δε έχει νόημα να τεθεί καν σε ψηφοφορία. Από εκεί και πέρα, εάν επιθυμεί η Νέα Δημοκρατία, μπορεί να φέρει νέα πρόταση 50 βουλευτών της. Εάν ισχύουν αυτά τα οποία λέει η κυβέρνηση για εκλογές τον Οκτώβριο, υπάρχει χρόνος μέχρι τη διάλυση της βουλής, για να ξαναέρθει νέα πρόταση 50 βουλευτών είτε από την Νέα Δημοκρατία είτε του ΣΥΡΙΖΑ για όποιες διατάξεις νομίζει ο καθένας, και να ψηφιστεί ξεχωριστά.
Από την στιγμή που στη πρώτη από τις δύο ψηφοφορίες για τις δύο προτάσεις όπως υπήρχανε, που τέθηκαν σε ψηφοφορία ως σύνολο, δεν συγκεντρώθηκαν ούτε καν 151 για κάποιες διατάξεις, δεν έχει νόημα να γίνει δεύτερη ψηφοφορία, γιατί ούτως ή άλλως δεν καλύπτεται η σχετική συνταγματική απαίτηση και πρέπει να γίνει νέα πρόταση».
«Πρέπει να ιδρυθεί Συνταγματικό Δικαστήριο»
Σε ερώτηση που δέχθηκε σχετικά με το ποια άρθρα του Συντάγματος χρήζουν κατά τον ίδιο αναθεώρησης, ο Κ. Χρυσόγονος τόνισε ότι «πρωτίστως η ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου, το οποίο θα ενίσχυε την συνταγματική νομιμότητα. Το οποίο θα είχε θετικό αναπτυξιακό πρόσημο. Δεν είναι δυνατόν να μένουν επί χρόνια εκκρεμείς υποθέσεις σχετικές με την συνταγματικότητα ή αντισυνταγματικότητα διαφόρων διατάξεων νόμου, που μπορεί να έχουν καταλυτικές δημοσιονομικές επιδράσεις».
Παράλληλα πρόσθεσε πως «αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί, πρέπει να ακολουθήσουμε αυτό που έχουν κάνει όλοι οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι, πλην των Σκανδιναβών οι οποίοι είναι μια άλλη ιστορία. Από τους 27 οι 22 έχουν Συνταγματικά Δικαστήρια. Μόνο εμείς δεν έχουμε και οι Ολλανδοί οι οποίοι δεν έχουνε καν έλεγχο συνταγματικότητας. Στην ουσία το Σύνταγμα είναι απλώς ενδεικτικό. Όλοι όσοι έχουν “κανονικό Σύνταγμα” προβλέπεται δικαστικός έλεγχος συνταγματικότητας των νόμων, μέσω ενός Συνταγματικού Δικαστηρίου το οποίο μπορεί να καταργήσει έναν αντισυνταγματικό νόμο. Στην Ελλάδα ο αντισυνταγματικός νόμος δεν καταργείται, απλά το δικαστήριο που διαπιστώνει την αντισυνταγματικότητά του δεν τον εφαρμόζει στην συγκεκριμένη περίπτωση, και ένα άλλο δικαστήριο ή και το ίδιο δικαστήριο σε μια άλλη υπόθεση, μπορεί να πει ότι: “όχι τελικά είναι συνταγματικός αυτός ο νόμος”. Αυτό το πράγμα είναι σοβαρό; Μπορεί να συμβαίνει σε μια χώρα του 21ου αιώνα;»
Ακόμα, όμως τάχθηκε υπέρ της αναθεώρησης και του άρθρου 90, προκειμένου «να περιοριστούν ή και να εξαλειφθούν οι κυβερνητικές προνομίες κατά την επιλογή της ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων. Θα μπορούσε για παράδειγμα να μεταφερθεί αυτή η αρμοδιότητα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο οποίος να επιλέγει βάσει ενός καταλόγου που θα του προτείνει η Ολομέλεια του Ανωτάτου Δικαστηρίου από 3 ή 5 πρόσωπα για παράδειγμα, για να ενισχυθεί η Δικαστική ανεξαρτησία έναντι της Εκτελεστικής εξουσίας».
Σε ερώτηση που δέχθηκε σχετικά με τα επόμενα πολιτικά του βήματα, ο Κ. Χρυσογόνος τόνισε ότι δεν θα είναι υποψήφιος στις επικείμενες ευρωεκλογές «και με τα σημερινά τουλάχιστον δεδομένα, δεν θα είμαι υποψήφιος ούτε και στις επόμενες εθνικές εκλογές, όποτε και αν γίνουν αυτές εντός του 2019. Από εκεί και πέρα δεν έχω χάσει φυσικά τα πολιτικά μου δικαιώματα, κάποια στιγμή στο μέλλον μπορεί να επανέλθω».