Σε εξέλιξη είναι οι μελέτες και οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τις επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας.
Η πιο ώριμη επέκταση είναι εκείνη της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ. με 3 σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος).
Στο ίδιο έργο έχουν ενταχθεί και η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα καθώς και η κατασκευή ενός υπόγειου χώρου στάθμευσης.
Ο σταθμός Παλατιανή χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου και διαθέτει 2 εισόδους εκατέρωθεν της Οδού Θηβών.
Ο Σταθμός Ίλιον χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ελαιών και διαθέτει 2 εισόδους, με πρόβλεψη σύνδεσης-μετεπιβίβασης με τον ομώνυμο Σταθμό της μελλοντικής επέκτασης της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη.
Ο Σταθμός Άγιος Νικόλαος χωροθετείται κάτω από το τμήμα της ομώνυμης οδού και τμήμα του διαμορφωμένου χώρου πρασίνου που βρίσκεται μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγ. Νικολάου.
Δεδομένου ότι η μελλοντική λειτουργία της Επέκτασης, καθώς και οι λοιπές τρέχουσες ανάγκες, καθιστούν παράλληλα αναγκαία την εξεύρεση και κατασκευή επιπλέον χώρων αμαξοστασίου, θα προχωρήσει ταυτόχρονα και η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα σε γειτονική περιοχή εμβαδού περίπου 20 στρεμμάτων.
Με τη μελλοντική λειτουργία της επέκτασης καθίσταται αναγκαία και η αναβάθμιση ορισμένων Ηλεκτρομηχανολογικών Συστημάτων στις Γραμμές 2 & 3 του Μετρό, χωρίς την οποία δεν θα είναι δυνατή η περαιτέρω επέκτασή τους.
Για το λόγο αυτό θα αναβαθμιστεί ή θα αντικατασταθεί το σύστημα ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων στο σύνολο των σταθμών των Γραμμών 2 & 3.
Οι τροποποιήσεις στα συγκεκριμένα συστήματα θα απαιτήσουν νέο εξοπλισμό και λογισμικό τόσο στο Κέντρο Ελέγχου στο Σύνταγμα όσο και τοπικά σε σταθμούς.
Τον Μάιο του 2023 εκκίνησε το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού και σύντομα θα ακολουθήσει το δεύτερο στάδιο με την κατάθεση των οικονομικών προσφορών. Η εκτιμώμενη έναρξη της κατασκευής είναι το 2026 και η έναρξη λειτουργίας του το 2031.
Για τη Γραμμή 2 μελετάται η μελλοντική επέκταση με τρεις σταθμούς προς Καματερό, Ζεφύρι και Αχαρνές.
Γραμμή 2 Επέκταση προς Γλυφάδα
Σε προκαταρκτικό στάδιο βρίσκεται η μελέτη για την επέκταση της Γραμμής 2 από τον υφιστάμενο σταθμό Ελληνικό προς Γλυφάδα συνολικού μήκους σήραγγας 4,5 χλμ. και τριών νέων σταθμών.
Ο πρώτος χωροθετείται στην Άνω Γλυφάδα, κάτω από την Πλατεία Μακεδονίας, ο δεύτερος στη συμβολή της Βουλιαγμένης με τη Γρηγορίου Λαμπράκη και ο τρίτος στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου στη Γλυφάδα.
Σύμφωνα με τους αρμόδιους παράγοντες της Ελληνικό Μετρό, η επεκτασιμότητα του Μετρό της Αθήνας είναι δεδομένη, εντός του πλαισίου ωρίμανσης των μελετών και υπό την αίρεση της χρηματοδότησης.
Μελλοντικές επεκτάσεις
Ο σχεδιασμός των επεκτάσεων είναι άλλο ένα σημαντικό τμήμα του αντικειμένου της εταιρείας. Στην Αθήνα, ο αρμόδιος αυτού του επιπέδου σχεδιασμού είναι ο ΟΑΣΑ, ο οποίος υλοποιεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής.
Έχουν μελετηθεί από την Ελληνικό Μετρό η επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα, εξασφαλίζοντας τη σύνδεση του ΚΠΙΣΝ (Ίδρυμα Νιάρχος) με το δίκτυο του Μετρό.
Έχει διερευνηθεί η επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά, από το σταθμό Άλσος Βεΐκου προς τους δήμους Ιλίου και Πετρούπολης, με δυνατότητα μετεπιβίβασης στις Γραμμές 1 και 2.
Επίσης, έχει μελετηθεί κλάδος της Γραμμής 4 από το σταθμό Ευαγγελισμός προς την ΠΥΡΚΑΛ, με δικτύωση στις Γραμμές 2 και 3.
Τέλος, διερευνάται η επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια, από το σταθμό Κηφισιά, προς Νέα Ερυθραία και την Εθνική Οδό (κόμβος Βαρυμπόμπης).
Η πιο ώριμη επέκταση είναι εκείνη της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ. με 3 σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος).
Η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα καθώς και η κατασκευή ενός υπόγειου χώρου στάθμευσης.