Σε εγρήγορση καλούν τους συναλλασσόμενους οι τράπεζες μετά από περιστατικό «εισαγόμενης» απάτης στον Βόλο, όπου οργανωμένο κύκλωμα από το εξωτερικό εξαπάτησε επιχειρηματία, πείθοντάς τον να αλλάξει τους τραπεζικούς του κωδικούς, με αποτέλεσμα να χαθούν όλα τα χρήματά του. Γυναίκα που μιλούσε ελληνικά του συστήθηκε ως υπάλληλος της τράπεζας και τον ενημέρωσε ότι παραβιάστηκε ο λογαριασμός του και ζήτησε να υπάρξει διαδικασία ασφάλειας με εισαγωγή νέων κωδικών. Η κλήση εμφανίζεται να πραγματοποιείται από τηλεφωνικό αριθμό που πραγματικά ανήκει στην τράπεζα, και ο επιχειρηματίας, που συναλλάσσεται μαζί της, δεν σκέφθηκε ούτε στιγμή πως πρόκειται για απάτη.
Πρόκειται για τη νέα τεχνική απάτης που έχει κάνει την εμφάνιση της και στην Ελλάδα γνωστή ως «Caller ID spoofing».
Όπως έχει αναφερθεί επανειλημμένως, παράλληλα με τη ραγδαία ανάπτυξη των e-συναλλαγών διεθνώς και εγχωρίως, διευρύνεται το πεδίο δράσης των απατεώνων, οι οποίοι εξελίσσουν τις τεχνικές τους.
«Οι απάτες συνεχώς διευρύνονται και εξελίσσονται», σύμφωνα με συγκλίνουσες αναφορές τραπεζικών στελεχών στο ΑΠΕ/ΜΠΕ, εξηγώντας πως οι απατεώνες εξαπατούν ανυποψίαστους πολίτες είτε χειραγωγώντας τους, ώστε να κάνουν οι ίδιοι από μόνοι τους πληρωμές ή μεταφορές χρημάτων σε λογαριασμούς που διαχειρίζονται οι απατεώνες, είτε υποκλέπτοντας τους κωδικούς e-Banking τους, τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών τους αλλά και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνουν εκείνη τη στιγμή.
Ειδικότερα, οι απατεώνες χρησιμοποιούν διάφορες τεχνολογικές δυνατότητες για δόλιους σκοπούς, όπως η πλαστογράφηση του αναγνωριστικού του καλούντος αριθμού (caller ID spoofing), το οποίο είναι τεχνικά δυνατόν ΧΩΡΙΣ να έχουν παραβιαστεί τα συστήματα της τράπεζας.
Αρκετές χώρες έχουν πρόσφατα θέσει σε ισχύ σχετικό νομοθετικό πλαίσιο για να περιορίσουν το φαινόμενο του Caller ID spoofing.
Χαρακτηριστικές μορφές εξαπάτησης πολιτών περιλαμβάνουν το ηλεκτρονικό ψάρεμα στοιχείων (phishing), απόπειρες εξαπάτησης με πρόφαση την έγκριση κυβερνητικών επιδομάτων, και τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστα άτομα που προσποιούνται τους τεχνικούς της τράπεζας.
Σύμφωνα με πάγιες και διαχρονικές συστάσεις τραπεζών, οι πολίτες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με τηλεφωνικές κλήσεις και μηνύματα που τους ενημερώνουν για δήθεν προβλήματα με λογαριασμούς, κάρτες ή το e-Banking τους.
Η τελευταία καμπάνια της ΕΕΤ εντάσσεται στη προσπάθεια ενημέρωσης του πληθυσμού για τις απάτες και την πρόληψή τους, με την πρόσφατη ενημερωτική εκστρατεία επίσης από την Τράπεζα της Ελλάδος σχετικά με ασφαλείς πληρωμές.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ