Ο κορονοϊός ανέδειξε το σημαντικό έλλειμμα που έχουμε σε δημόσιους χώρους υψηλής αισθητικής ποιότητας στη Θεσσαλονίκη», δήλωσε στον Flash 99,4 και την εκπομπή «Απλά Επικίνδυνοι» ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας.
Όπως εξήγησε ο κ. Μπίλλιας αν είχαμε περισσοτέρους δημόσιους χώρους που οι πολίτες θα μπορούσαν να αθληθούν και να περπατήσουν είναι πολύ πιθανό να μη χρειαζόταν η τοπική ηγεσία να προτείνει το κλείσιμο της νέας παραλίας λόγω συνωστισμού.
Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων σημείωσε ότι το πράσινο που αναλογεί ανά κάτοικο στη Θεσσαλονίκη είναι μόλις 2,7 τετραγωνικά και είπε ότι στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν αναξιοποίητοι χώροι, όπως το παραθαλάσσιο μέτωπο, αλλά και τα στρατόπεδα.
«Έχουμε βάλει στόχο να φτιάξουμε το παραλιακό μέτωπο από το Αγγελοχώρι μέχρι το Καλοχώρι, μήκους 40 χιλιομέτρων. Ο στόχος είναι εφικτός γιατί μέσα από την αναγκαιότητα που προέκυψε θα βρεθούν και τα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ακόμη, γίνεται και μία κίνηση από την ΠΚΜ και τον δήμο Παύλου Μελά για αξιοποίηση του στρατοπέδου» είπε χαρακτηριστικά.
Την προηγουμένη βδομάδα εγκρίθηκε το ειδικό χωρικό σχέδιο για την ανάπλαση της ΔΕΘ.
«Είμαστε πολύ κοντά στο να υπογραφεί και το Προεδρικό Διάταγμα και να ξεκινήσει και ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός που έχει αποφασίσει η ΔΕΘ, ώστε το 2026 να είμαστε σε θέση να λειτουργήσουμε το καινούργιο εκθεσιακό κέντρο μαζί με το αστικό πάρκο που δημιουργείται στην περιοχή της ΔΕΘ, εμβαδού 50 στρεμμάτων» ανέφερε ο κ. Μπίλλιας και εκτίμησε ότι σε δύο χρόνια από σήμερα είναι εφικτό να ξεκινήσουν οι εργασίες.
Ερωτηθείς για το αν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας παρουσιάζει πρόβλημα απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων απάντησε:
«Η ιστορία των κοινοτικών πλαισίων στήριξης έχει δείξει ότι αυτά τα προγράμματα είναι οπισθοβαρή, δηλαδή τα πρώτα χρόνια γίνεται ο σχεδιασμός, οι μελέτες, αυτό διαρκεί από 3 ως 4 χρόνια και μετά αρχίζει η υλοποίηση των έργων οπότε και η απορροφητικότητα αυξάνεται σημαντικά. Το ίδιο συμβαίνει και με το τρέχον το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι η πρώτη περιφέρεια στην Ελλάδα σε απορροφητικότητα κονδυλίων. Από εκεί και πέρα υπάρχουν θεσμικά προβλήματα που πρέπει να λύσουμε και κυρίως προβλήματα γραφειοκρατίας που καθυστερούν πάρα πολύ στην ολοκλήρωση των μελετών και στην εκκίνηση των έργων».
Και πρόσθεσε: «Ήδη αυτή την περίοδο το υπουργείο Υποδομών έχει αποφασίσει και ολοκληρώνει την τροποποίηση του νόμου που αφορά τα έργα και τις μελέτες με στόχο τη σύντμηση των χρονικών διαδικασιών. Αντίστοιχες ενέργειες γίνονται και από το υπουργείο Εσωτερικών στο χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης. Αυτό θα μας βοηθήσει ώστε να είμαστε πιο γρήγοροι και πιο αποτελεσματικοί. Το μεγάλο πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η γραφειοκρατία που υπάρχει σε όλα τα επίπεδα.
Θα έπρεπε να υπάρχουν ένας – δυο ελεγκτικοί μηχανισμοί που να πετυχαίνουν το στόχο για τον οποίον έχουν συσταθεί και να επιταχύνουν τις διαδικασίες όταν αυτή τη στιγμή για να εγκριθεί μία περιβαλλοντική μελέτη απαιτούνται ένα με δύο χρόνια. Αντιλαμβάνεστε ότι δε μπορεί να υπάρξει γρήγορη απορροφητικότητα στο ΕΣΠΑ».
Όσον αφορά στα έργα που έχει σχεδιάσει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπως τα οδικά έργα και τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στη Χαλκιδική σημείωσε πως προχωράνε και ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στη χρηματοδότηση τους.
Σχετικά με την υπερυψωμένη λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας (fly-over) ο κ. Μπίλλιας είπε ότι προχωρούν οι μελέτες ωρίμανσης προκειμένου να δημοπρατηθεί στο τέλος του 2020 αρχές 2021.
«Τα έργα ΣΔΙΤ, όπως είναι και το συγκεκριμένο, απαιτούν πολύ καλή ωρίμανση για να πετύχουν το στόχο. Η περίοδος που διανύουμε δεν είναι και η καλύτερη γιατί πρέπει να γίνουν κάποιες μελέτες με πραγματικές κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη κι όχι αυτό που ζούμε. Λόγω του κορονοϊού πιθανόν να καθυστερήσουμε δύο με τρεις μήνες στην υλοποίηση αυτών των μελετών που θα μας δώσουν και το χρηματοδοτικό εργαλείο για να ξέρουμε αν αυτό το έργο μπορεί να αποσβεστεί και σε πόσα χρόνια».
Ακούστε όσα δήλωσε στον Flash99,4 ο Πάρις Μπίλλιας