Ένα ψηφιακό έργο, με ευρύ κοινωνικό αντίκτυπο, το οποίο συνδυάζει τον περιορισμό της γραφειοκρατίας με την αναβάθμιση της οδικής συμπεριφοράς, παίρνει σάρκα από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με πρώτο βήμα την προκήρυξη του διαγωνισμού για τον σχεδιασμό του «Ενιαίου Εθνικού Συστήματος Ψηφιακής Καταγραφής & Διαχείρισης Ελέγχων & Προστίμων Τροχαίας Ελληνικής Αστυνομίας».
Ένα σημαντικό σχέδιο οδικής ασφάλειας, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία των Υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη, Υποδομών και Μεταφορών, μπαίνει πλέον σε φάση υλοποίησης, όπως άλλωστε είχε προαναγγελθεί πρόσφατα τόσο από την Κυβέρνηση όσο και από Δημήτρη Παπαστεργίου.
Ο προϋπολογισμός του έργου που αφορά στο πληροφοριακό σύστημα και προκηρύχθηκε από την Κοινωνία της Πληροφορίας, είναι 5 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει δύο Τμήματα: τον σχεδιασμό, Ανάπτυξη & Υποστήριξη Λειτουργίας Ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος Ψηφιακής Καταγραφής & Διαχείρισης Ελέγχων & Προστίμων Τροχαίας-Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και την προμήθεια λογισμικού & υποστηρικτικών υπηρεσιών για τη διαλειτουργικότητα του Ενιαίου Συστήματος με τους υπάρχοντες οπτικούς αισθητήρες (κάμερες) ελέγχου τροχαίων παραβάσεων.
Στις προδιαγραφές του διαγωνισμού εντάσσεται και η δυνατότητα του πληροφοριακού συστήματος να προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών.
Το νέο πληροφοριακό σύστημα θα ενσωματώνει πλήρως ψηφιακές διαδικασίες για τη διαχείριση παραβάσεων οδικής κυκλοφορίας, προσφέροντας ενιαία πλατφόρμα καταγραφής κλήσεων, αναζήτηση του οχήματος και του ιδιοκτήτη/παραβάτη, ψηφιακή επίδοση της κλήσης και διαδικασία ένστασης, ηλεκτρονική πληρωμή και ποινές, καθώς και διαλειτουργικότητες και στατιστικά.
Αναλυτικότερα, μια ενιαία πλατφόρμα θα συγκεντρώνει όλες τις καταγραφές παραβάσεων, τόσο από κάμερες (μέσω σύνδεσης με το ΥΨΗΔ) όσο και από αστυνομικούς (με χρήση tablet/PDA). Το σύστημα θα αναζητά αυτόματα σε όλες τις σχετικές βάσεις δεδομένων (ψηφιακή ακινησία, ασφάλεια οχήματος, ΚΤΕΟ κ.λπ.) για να εντοπίσει όλες τις προηγούμενες παραβάσεις του οχήματος και να προσδιορίσει τον ιδιοκτήτη/παραβάτη.
Μετά την επιτυχή αναζήτηση στοιχείων, το σύστημα θα εκτελεί αυτοματοποιημένη ψηφιακή επίδοση κλήσης (θυρίδα πολίτη, SMS/Viber, email). Θα υποστηρίζει επίσης ψηφιακή διαχείριση ενστάσεων και ηλεκτρονικές ακροάσεις μέσω ραντεβού και τηλεδιάσκεψης. Η πληρωμή θα γίνεται εύκολα μέσω κωδικών πληρωμής RF σε λογαριασμό του φορέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι ποινές θα εφαρμόζονται ψηφιακά, με ενημέρωση του ΣΕΣΟ και άμεση αφαίρεση διπλώματος (Gov.gr Wallet).
Το ολοκληρωμένο σύστημα θα παρέχει αναλυτικά στατιστικά στοιχεία για είδος, σημεία και συχνότητα παραβάσεων, βοηθώντας στη λήψη αποφάσεων. Επιπλέον, η διαλειτουργικότητα με τρίτους (π.χ., συνοριακοί σταθμοί, εταιρείες ενοικίασης) θα διευκολύνει την είσπραξη ανεξόφλητων παραβάσεων, ιδιαίτερα για επισκέπτες της χώρας.
Το έργο παρουσιάζει πολυδιάστατα οφέλη. Τα πιο σημαντικά είναι: – Εξυπηρέτηση Πολιτών: Οι πολίτες θα μπορούν να ενημερώνονται άμεσα για τις παραβάσεις και τα πρόστιμά τους, διευκολύνοντας τη συμμόρφωσή τους.
– Στρατηγικός Σχεδιασμός & Πρόληψη: Τα δεδομένα που θα συγκεντρώνονται μπορούν να αξιοποιηθούν για τη χαρτογράφηση περιοχών με υψηλή επικινδυνότητα.
– Αποτελεσματικότητα & Διαφάνεια: Η αυτοματοποιημένη καταγραφή παραβάσεων και προστίμων θα μειώσει τα περιθώρια ανθρώπινου λάθους.
– Βελτίωση Επιχειρησιακής Διαχείρισης: Ο καλύτερος συντονισμός μεταξύ υπηρεσιών θα διευκολύνει την παρακολούθηση της απόδοσης.
– Οικονομικά Οφέλη: Η αυτοματοποίηση μειώνει τα διοικητικά κόστη και συμβάλλει στην αύξηση των εσόδων.
– Συμβατότητα με Ευρωπαϊκά Πρότυπα: Το σύστημα ενσωματώνει διεθνείς βέλτιστες πρακτικές και ενισχύει τη συνεργασία σε θέματα οδικής ασφάλειας.
Το δεύτερο κομμάτι του έργου αφορά στην τοποθέτηση καμερών σε κομβικά σημεία για την καταγραφή παραβάσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, περισσότερες από 1.000 κάμερες θα τοποθετηθούν σε αστικά οδικά δίκτυα, ενώ 500 εξειδικευμένες κάμερες θα μπουν σε λεωφορεία.
Η δημοπράτηση του έργου προμήθειας των καμερών θα πραγματοποιηθεί μέσω ανοικτού δημόσιου διαγωνισμού το Καλοκαίρι του 2025, με χρηματοδότηση από τον ανάδοχο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ